Annons

Pressfoto i dålig belysning/blandljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
I går gjorde jag ett "pressjobb" där jag för första gången på allvar testade min 20D i en situation med riktigt dåligt ljus. EU-kommissionären Margot Wallström höll en föreläsning för några studenter från Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona konserthus, och det enda ljus som var tillgängligt var i stort sett några spotar riktade mot scenen.

Jag valde att ta mer eller mindre alla bilder utan blixt och blev därför tvungen att köra på ISO 800 och ibland på ISO 1600. Slutartiderna växlade mellan 1/50 och 1/80, och bländare mellan 2.8 och 3.5.

Jag tycker bilderna i det stora hela blev bra, men visst finns det en svag rörelseoskärpa på flera av bilderna. Främst beroende på att Margot Wallström rörde på sig.

Har funderat en hel del efteråt på mina val eftersom jag aldrig fotograferat något sådant här tidigare. Hur mycket brus och oskärpa kan man acceptera i sammanhanget. Och hade det varit bättre att använda blixten trots allt för att få bättre skärpa och sedan justerat färgerna i PS efteråt.

Hur gör ni som är rutinerade pressfotografer?

/Joakim

Bilagor

• margot.jpg
    margot.jpg
    58.2 KB · Visningar: 908
Jpeg - lägsta kvalité (1728x1152). Direkt ur kameran utan bildbehandling. ISO 800 1/80 f:2.8

Bilagor

• margot2.jpg
    margot2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 899
Senast ändrad:
För övrigt kan jag väl tillägga att jag valde bort blixten för att slippa det där platta och tråkiga ljus som blixtbilder rakt på ger.

/Joakim

Skärpan på första bilden är helt OK och du har lyckats få en bra reportagebild med huvudperson och bakgrund.

Men jag skulle ändå valt blixt, fotograferat med ISO 800 och bländare 4 1/30.

Blixt behöver inte betyda platt och tråkigt ljus om du blandar in det befintliga.

mipert skrev:
Skärpan på första bilden är helt OK och du har lyckats få en bra reportagebild med huvudperson och bakgrund.

Men jag skulle ändå valt blixt, fotograferat med ISO 800 och bländare 4 1/30.

Blixt behöver inte betyda platt och tråkigt ljus om du blandar in det befintliga.

Intressant! Har du någon exempelbild?

/Joakim

kreativ rörelseoskärpa gör mig inget, men taskigt ljus och rörelseoskärpa är världelöst. i allasammanhan :(

Kör 3200 om du behöver, och var inte så förbaskat rädd för brus!

/Adam

Jag har också fotograferat en föreläsning, och använde 50mm 1.8. Jag fick precis som du gå upp på iso 800 och tider på 1/100 utan blixt. Testade lite med blixt och tycker också att det blev ganska tråkigt. Frågan är väl också vad bliden ska användas till. Hade det varit lite mörkare hade jag blivit tvungen att använda blixt. Tar också gärna emot tips hur man får det snyggt med blixt.

Bilagor

• metro.jpg
    metro.jpg
    44.7 KB · Visningar: 824
Det funkar bra med ISO 3200 på 20D om bilden får en tur genom neatimage. Desutom är det inte så noga i dagspress, bilderna blir ganska små i färdigt format. Bifogad bild är tagen i en kyrka i uruselt ljus, handhållet på 150mm. 1/100 f 2,8 ISO 3200. Det gick åt några exponeringar..

Bilagor

• img_0190_filteredl.jpg
    img_0190_filteredl.jpg
    52.4 KB · Visningar: 793
Hej Allihopa!
Nu vet jag inte hur mycket reportagefoto ni alla gjort och själv kan jag absolut inte skryta med några tusental knäck...
Men...
De gånger jag fotat i liknande sammanhang så har regeln att man absolut inte använder blixt alltid gällt.
Jag minns speciellt ett av mina första jobb, för ungefär 10 år sedan, när jag skulle fota under ett seminarie i riksdagen med Göran Persson och Yasser Arafat. Jag plåtade på hejvilt och tyckte att allt flöt på jättebra ända tills en av alla "riktiga" pressfotografer vänligt knackade mig på axeln och föreslog att jag skulle stänga av blixten, han var nämligen lite rädd att vi alla skulle bli utslängda annars...
Jag vet inte vem fotografen var men han jobbade för pressens bild och förklarade mycket vänligt för mig att det var en oskriven regel att inte använda blixt i dessa sammanhang eftersom fotografens uppdrag var att dokumentera och inte störa.
Gissa om jag kände mig dum...

Hur som helst så har det blivit en del jobb sedan dess och i liknande sammanhang, framförallt på konserter är regeln - Använd inte blixt!

Så då är man alltså tvungen att fota med långa tider och låg bländare, tyvärr...
Så det som gäller är alltså: Ta med stativ, träna kondisen och plåta mycket!

Tack för era svar. Kul att läsa era åsikter och erfarenheter i ämnet.

Adam och Andreas: Anledningen till att jag inte använde ISO 3200 var att 20D trots allt kan leverera rätt brusiga bilder med mycket bandning på det ISO-talet. Och bilderna som jag tog ska eventuellt användas i lite finare tryck. Men visst, nästa gång ska jag definitivt köra några bilder på ISO 3200 för att testa.

Daniel: Intressant det du skriver eftersom detta var något som malde i mitt bakhuvud också. Har för mig att jag hört/läst att man helst ska undvika allt för mycket blixtrande i dessa sammanhang. En känsla som dessutom kommer automatiskt när man är på plats och flera hundra personer sitter tyst och lyssnar med blicken fokuserad på talaren. Man känner verkligen att man stör om man blixtrar för mycket då.

För övrigt tar jag gärna emot fler synpunkter i ämnet.

/Joakim

Finns det verkligen inte en enda pressgam på hela fotosidan som har några schyssta tips att komma med?

Kom igen nu!

/Joakim

Liax skrev:
Finns det verkligen inte en enda pressgam på hela fotosidan som har några schyssta tips att komma med?

Kom igen nu!

/Joakim

- Högt ISO-tal (dagens nya kameror klarar upp till 3200, med minimalt korn).
- Ljusstarka gluggar.

Använd blixt sparsamt, jag använder endast blixt när jag ser att ansiktet riskerar att bli underexponerat. Jag eftersträvar så naturligt ljus som möjligt. Med blixt kan man nyttja lång synk, så att ljuset blir mer naturligt. Antingen på andra ridån eller inte. Använd efter tyckte och smak.

det här var intressant. jag stötte på problemet i fredags för första gången, då jag är supernybörjare i sammanhanget. man lär sig verkligen nåt nytt varje gång man får nåt uppdrag. jag har bara en canon powershot S2 is, och får jättemycket brus om jag ens går upp på ISO 200... så jag valde mellan tråkigt blixljus med fula skuggor eller kreativ oskärpa :) blev väl inte så lysande (ursäkta ordvitsen..), men nåt ska väl gå att använda hoppas jag.

Tordenmalm skrev:
det här var intressant. jag stötte på problemet i fredags för första gången, då jag är supernybörjare i sammanhanget. man lär sig verkligen nåt nytt varje gång man får nåt uppdrag. jag har bara en canon powershot S2 is, och får jättemycket brus om jag ens går upp på ISO 200... så jag valde mellan tråkigt blixljus med fula skuggor eller kreativ oskärpa :) blev väl inte så lysande (ursäkta ordvitsen..), men nåt ska väl gå att använda hoppas jag.

Ja, det skall kanske tilläggas att det gäller främst, dagens, nyare, systemkameror. Likt den trådskaparen har.

Liax skrev:
I går gjorde jag ett "pressjobb" där jag för första gången på allvar testade min 20D i en situation med riktigt dåligt ljus. EU-kommissionären Margot Wallström höll en föreläsning för några studenter från Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona konserthus, och det enda ljus som var tillgängligt var i stort sett några spotar riktade mot scenen.

Jag valde att ta mer eller mindre alla bilder utan blixt och blev därför tvungen att köra på ISO 800 och ibland på ISO 1600. Slutartiderna växlade mellan 1/50 och 1/80, och bländare mellan 2.8 och 3.5.

Jag tycker bilderna i det stora hela blev bra, men visst finns det en svag rörelseoskärpa på flera av bilderna. Främst beroende på att Margot Wallström rörde på sig.

Har funderat en hel del efteråt på mina val eftersom jag aldrig fotograferat något sådant här tidigare. Hur mycket brus och oskärpa kan man acceptera i sammanhanget. Och hade det varit bättre att använda blixten trots allt för att få bättre skärpa och sedan justerat färgerna i PS efteråt.

Hur gör ni som är rutinerade pressfotografer?

/Joakim

Kört på 1600iso och raw.
Din kamera ger mycket bra rawfiler med lite brus på 1600iso om de exponeras rätt. Detta tillsammans med exv 70-200 bör ge utomordentligt bra resultat, tillräcklig snabb slutartid samt lätt att färgkorrigera.
Mikael

Den första bilden såg bra ut, Joakim. Skärpan är ingenting att säga om.

Bländare 2,8 hela vägen, håll andan i exponeringstillfället, 1600 ISO (eller 3200 i värsta fall) - det är receptet.

Sedan kan det ju vara bra att flytta på sig för att hitta en position där man utnyttjar det befintliga ljuset bäst.

Joel Marklund skrev:
Den första bilden såg bra ut, Joakim. Skärpan är ingenting att säga om.

Bländare 2,8 hela vägen, håll andan i exponeringstillfället, 1600 ISO (eller 3200 i värsta fall) - det är receptet.

Sedan kan det ju vara bra att flytta på sig för att hitta en position där man utnyttjar det befintliga ljuset bäst.

Tack för ditt svar Joel (och ni andra)! Då gjorde jag inte helt fel då! :)

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar