Annons

Pressfoto - 350D. Passande objektiv och blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Folkesson

Medlem
Hej
Ni har säkert tagit upp frågan förut. Hur som helst hittade jag inget speciellt givande svar.

Situation: Har en 350D som jag plåtar "blåljusbilder" med. Nuvarande objektiv är kitobjektivet 18-55 och ett sigma 70-300.

Har möjlighet och ska beställa lite grejer från USA. Frågan är vad jag ska satsa på?, har inte jätte mycket pengar. Vill helst ha Canon orginal. Jag har funderat på 17-40 L-serien eller 17-85 med IS. Är jag helt ute och cyklar, eller kan det vara något för mig? Egentligen vill jag ha ett "universal-objektiv" som kan täcka det mesta; reportage, porträtt osv. Antar att 17-85 kanske är bäst för mig. Men kan inte låta bli att vara sugen på ett L-objektiv.

Sen lär jag införskaffa en blixt också, 430ex eller 580ex? Får känslan av att sistnämnda är rätt klumpig?

Tacksam för svar!

/Rickard
 
När det gäller blixt och 350D så kan jag inte göra annat än rekommendera ett batterigrepp också, speciellt om du har en stor blixt och fotar länge. Det nedre högra hörnet på kameran trycker in i handflatan och det blir fort obekvämt. Om du har en begränsad budget och kan stå ut med en stor blixt så kan jag bara i övrigt säga bra saker om Sigma EF-500 DG SUPER, nästan samma effekt som Canon 580 men till halva priset, är mycket nöjd med min.
 
Säger bara 17-55/2,8 IS och 70-200/2,8 IS. Det är de enda du behöver. Men ett hus med iso 3200 skulle inte skada, och möjligen en bra blixt....
 
Är jag stygg som säger att då kanske man skulle ägna sig åt något annat. Eller bara vara ute på dagtid då det är ljust.

Det är inte så lätt som alla tror att ta "blåljusbilder" och tjäna en massa pengar på det.

/Pontus

http://expressen.se/index.jsp?a=831487

Till denna denna bild gick det tex åt 300/2,8 IS. Slutartiden låg på 1/20 och f2.8 med iso 3200.
 
Lite kanske ^^ Man måste ju börja nånstans. Men ett 17-55 känns lite saftigt. Vad säger du om 17-40 eller 17-85?

17-85 kanske är lite budget, men det har ju ganska bra zoomomfång. Men jag vet inte. Kanske räcker med ett 17-40.

Fin bild förresten.
 
Batterigreppet har jag, tyckte kameran var så liten innan så det köpte jag samtidigt som huset.

Har faktiskt kikat lite på sigma blixten. Men köper jag från usa får jag en 430ex för ca 1500. Sigman är ju dyrare. Jag kanske klarar mig med en 430?
 
17-40 är ingen höjdare. Då skulle jag mycket mer rekomendera 17-85 IS. bara pga IS som betyder en massa. Man tar ju alla bilder på fri hand och det är ALLTID för lite ljus! jag tror inte alls du skulle ångra dig om du köpte ett 17-55/28 is och en midre blixt en en stor blixt och ett ljussvagt objektiv.

Bifogar en bild tagen utan blixt 1dmk2n+300/2,8IS 1/30 f2,8 iso3200 avstånd till stegbil ca 150meter.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    13.8 KB · Visningar: 577
Bilden före tagen med blixt: 1dmk2n+300/2,8IS 1/30 f2,8 iso3200 blixt 580. avstånd ca 150 meter till stegbil. Tidsskillnaden mellan bilderna är ca 0.15 sekunder
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    17.3 KB · Visningar: 574
Senast ändrad:
Kanske blir ett 17-55 lite längre fram, just nu känns det lite dyrt.

Lutar åt en 17-85 och en 430ex. Men denna beslutsångest, alltid likadant ^^
 
Folkesson skrev:
Kanske blir ett 17-55 lite längre fram, just nu känns det lite dyrt.

Lutar åt en 17-85 och en 430ex. Men denna beslutsångest, alltid likadant ^^

Tänk bara på att det är bländaren som bestämmer hur långt din blixt räcker. En 430 med ett objektiv med f2,8 lyser upp mycket mer en 580 med ett objektiv med f5,6.
 
Bildexemplet är till för att visa att bilden utan blixt ger en klart bättre bild. Den hade inte varigt möjlig att ta utan 2.8 och IS. Detta visar på att blixt inte är ågot skoj och man behöver bra objektiv! Så lägg pengarna på det.
 
Folkesson skrev:
...... Sen lär jag införskaffa en blixt också, 430ex eller 580ex? Får känslan av att sistnämnda är rätt klumpig?

/Rickard

Jag har både 580 och 430. Finns ingen anledning att köpa 580 om du inte tänker köra flera blixtar och ha 580 som master.430 är mycket mer kompakt och lättare. Inte så stor skillnad i styrka. Dessutom har 580 en hopplöst dålig batterilucka. Men visst, i USA är prisskillnaden bara 1000 kronor.

Jag skulle absolut köpa ett Manfrotto enbenstativ med litet tilthuvud och snabbplatta.
Det är skönt att kunna luta sig emot och du vinner lätt två tre steg i exponering. Bra ergonomi att bära kameran också

Jag håller fullständigt med Pontus att bilder utan blixt ger mycket bättre närvarokänsla. Men.... det kostar en slant att köpa f/2.8 så enben kan vara "fattgmans 2.8"..
 
Re: Re: Pressfoto - 350D. Passande objektiv och blixt?

Tibor skrev:
Jag har både 580 och 430. Finns ingen anledning att köpa 580 om du inte tänker köra flera blixtar och ha 580 som master.430 är mycket mer kompakt och lättare. Inte så stor skillnad i styrka. Dessutom har 580 en hopplöst dålig batterilucka. Men visst, i USA är prisskillnaden bara 1000 kronor.

Jag skulle absolut köpa ett Manfrotto enbenstativ med litet tilthuvud och snabbplatta.
Det är skönt att kunna luta sig emot och du vinner lätt två tre steg i exponering. Bra ergonomi att bära kameran också

Jag håller fullständigt med Pontus att bilder utan blixt ger mycket bättre närvarokänsla. Men.... det kostar en slant att köpa f/2.8 så enben kan vara "fattgmans 2.8"..

Problemet är att de ofta rör sig i bilden så alt för långa tider är inte heller skoj.
 
Tack för svar.

En blixt är alltid bra att ha då jag inte har någon tidigare.

Gällande objektiv så tror jag att jag vill hålla mig till orginal även om det finns andra objektiv i samma prisklass som är ljusstarkare.
 
17-85 IS är nog ett bra val tillsammans med en 430EX.

För blåljusbilder handlar det mycket om att fånga bilden och inte så mycket konstnärligheter, då är det här objektivets zoomomfång vettig och blixten är bra.

Men till vanliga pressfotojobb som reportage, porträtt med mer är ljustyrka högre prio för att kunna använda det naturliga ljuset, då skulle jag säga Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8.
 
två bilder, ennu en anledning att inte använda blixt. Båda kommer från DN's hemsida.
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    19.9 KB · Visningar: 293
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.