ANNONS
Annons

Pressa Tri-X till ISO 800 med D76 1+1

Produkter
(logga in för att koppla)
Haken med det är att det inte finns några bra ”färdiga recept” utan man måste prova sig fram. På sommaren är det dessutom omöjligt att hålla jämn temperatur under hela tiden, vilket gör att vätskan rör sig och skapar massa eländiga ränder och skit.

Tyvärr ser jag stående framkallning som en experimentell grej som är omöjlig att förutsäga resultatet från.

Givetvis får man prova sig fram till lämpliga tider, några genvägar finns inte. Och den stående framkallningen kör man på slutet, då det finns mindre framkallningsämne kvar. Då stoppar det direkt i högdagern, medan resten framkallar på hela tiden (eftersom där bara finns lite kvara att ta fram). Fungerar bra om man t.ex fotar inomhus och vill ha detaljer i ett fönster (som annars fräter ut). Men för pressning är det nog bättre att köra enbart reducerad agitering skulle jag tro.

Nu är det klippt!
Faktiskt kan jag inte se om en av 11,5 eller 12 är mer rätt än den andra.
Spontant känns det som att jag kan urskilja vita detaljer i båda.
Med det som facit så borde det vara bättre att välja 11,5 och ett hårdare filter.

Dags för tredje & sista rullen.
Tack för all er hjälp!
/Erik

Dum fråga kanske, men varför pressar man ? Och hur vet man att man behöver göra det, för jag förstår det som att man för det i framkallningen av filmen.
Själv har jag ingen aning om vad jag behöver göra med filmen för att få det bra, det är som en lottodragning.

Tack föresten Erik Schalin, hade aldrig hört det innan "Exponera efter lågdagrar & framkalla efter högdagrar.".

Jag tycker det är tråkigt att denna konst nästan har dött ut, jag vill lära mig den och använda den i mitt arbete. Men har problem att hitta någon som besitter kunskapen och vill dela med sig i form av en kurs eller liknande. Vill verkligen lära mig, har tom startat en tråd om att få tag i någon. Men inga svar, ännu..

Dum fråga kanske, men varför pressar man ? Och hur vet man att man behöver göra det, för jag förstår det som att man för det i framkallningen av filmen.
Själv har jag ingen aning om vad jag behöver göra med filmen för att få det bra, det är som en lottodragning.

Tack föresten Erik Schalin, hade aldrig hört det innan "Exponera efter lågdagrar & framkalla efter högdagrar.".

Jag tycker det är tråkigt att denna konst nästan har dött ut, jag vill lära mig den och använda den i mitt arbete. Men har problem att hitta någon som besitter kunskapen och vill dela med sig i form av en kurs eller liknande. Vill verkligen lära mig, har tom startat en tråd om att få tag i någon. Men inga svar, ännu..
Nja dum är den väl inte direkt.

Det finns 3 anledningar att pressa film.
Den första är uppenbar. Det är mörkt och du vill ta kort. Tiderna blir för långa för att kunna hålla still. Lösnignen är att underexponera filmen. I just detta fallet -1 steg till ISO 800.
Framkallningen anpassar man sedan till underexponeringen.

Den andra anledningen: För att man alltid har gjort så.

Den tredje anledningen är lite mer subtil.
För att man tycker om resultatet av det!
Alltså man gillar uttrycket bilderna får när man pressar filmen. Och då pressar man kanske 2 eller 3 steg oavsett om ljuset kräver det eller inte. Man vill åt en grynig, tung svärta som ger en viss känsla i bilderna.

Du har en sista chans i höst.
På HLK i Jönköping går en kurs i analog fotografi.
Troligtvis är det sista gången någonsin tack vare moderaternas skolpolitik och de sparkrav som HLK har tvingats till.

Och kom inte & säg att det är långt, just nu åker en tjej tåg 1 gg i veckan från MALMÖ

Dessutom kostar det dig inte en enda krona i kursavgifter.
Men material får du skaffa, själv / med de andra.

Den tredje anledningen är lite mer subtil.
För att man tycker om resultatet av det!
Alltså man gillar uttrycket bilderna får när man pressar filmen. Och då pressar man kanske 2 eller 3 steg oavsett om ljuset kräver det eller inte. Man vill åt en grynig, tung svärta som ger en viss känsla i bilderna.

Jag har ett tips om man inte vill ha de igensotade skuggorna (utan detaljer), som oundvikligen blir resultatet vid pressning, men ändå vill behålla ett rått och grynigt intryck:

Använd en film med traditionellt och gammaldags korn som Fomapan 400 Action (finns väl inte så många fler 400-filmer av äldre typ som inte förnyats under senare år?), och kör den i Rodinal. Kornet tycker jag personligen blir snyggare än modernare filmer som t.ex nya Tri-X m.fl i samma framkallare. Har kört den filmen en del nu och jag gillar kornet jag får i Rodinal/R09 1+50. Dessutom är skuggseparationen superb vid 400 ISO, så att exponera den efter 800 går utmärkt. Sen vad gäller svärtan i bilden så har det nog inte så mycket med pressning att göra utan hur du kopierar i mörkrummet (alt rediigerar i datorn). Du kan få djup/tung svärta även om du inte pressar.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Du har en sista chans i höst.
På HLK i Jönköping går en kurs i analog fotografi.
Troligtvis är det sista gången någonsin tack vare moderaternas skolpolitik och de sparkrav som HLK har tvingats till.

Och kom inte & säg att det är långt, just nu åker en tjej tåg 1 gg i veckan från MALMÖ

Det låter mkt intressant, vet du vart jag kan få tag på mer information om kursen ?

Hittar nämligen inget på deras hemsida och jag vet ej om jag kan söka en sådan kurs, måste man inte gått på högskola då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar