ANNONS
Annons

Pressa Tri-X till ISO 800 med D76 1+1

Produkter
(logga in för att koppla)

MABJ

Ny medlem
hej! jag letar tider...

hur länge behöver jag framkalla en TriX 400 ie. 1600 i D76 1:1?

tacksam för ganska snabbt svar...

/Magnus
 
Det bör du undvika att göra, det blir inget bra (eller den "gamla" tri x filmen blev inget bra iaf)! Men ska du tvunget göra det så är ca 16 eller 17 minuter lagom (alltså, ungefär dubblad tid mot vad du brukar köra, ca 1,5 per steg så att säga). Men köp hellre Stena's High Sensitive!
 
tackas!

jag tackar för svaren. har förstått att D76 1+1 inte är att rekommendera alltså, hmm.. jag får väl köra koncentrerad d76 då...

fin länk där också, mycket användbar!

tackar!
 
Ngn som vet en bra tid om man pressat till Tri-X 120-film till 800?
Det blir D76 1+1 som skall användas.
Jag har FX39 oxå men den verkar inte vara ngn höjdare till Tri-x med tanke på förra resultatet.
 
Enligt Kodaks datablad för Tri-X kan man använda samma tid som för iso 400. 9.45 min för iso 400 och 13.15 min för iso 1600 i D76 1+1 vid 20 grader.
 
Jo det vet jag men eftersom att jag får vettiga resultat när jag normalt överexponerar 2/3 & framkallar 10,5-11 min, så litar jag inte riktigt på det.
Samtidigt så verkar jag överframkalla ngt eftersom att jag får sänka kontrasten i kopiorna till ibland under 2 med filter. Men jag trivs ganska bra med resultatet.
Får nog bli 13 min.
Hade tänkt 13.5 först men med tanke på det du sa om 1600 så kan det bli lite för mycket av det goda.

OM det är ngn hjälp så¨finns det inte mycket ljusa toner i neggen, ja förutom lysrörsbelysning och den bryr jag mig inte om hur vit/grå den blir.
Nu skall jag fixa framkallare.
 
Ja, man kan inte lite helt 100 på de siffrorna där. (Har för mig att jag såg en kortare framkallningstid vid ett högre ISO-tal tex). Siffrorna är tagna från olika rekommendationer.
 
Framkallningstiden är beroende av motivkontrasten. De tider man hittar på t.ex digitaltruth är uträknade efter en medel motivkontrast. Dessutom är tiderna där anpassade för kopiering av negativen i diffusljusapparat, dvs färghuvud/multigradehuvud med blandbox eller äkta kalljus. Mina tider för medelkontrast ligger nästan undantagslöst ca 10-15% kortare än det som uppges på digitaltruth. Jag koipierar nämligen i kondensorapparat, i vilken man bör ha lite lägre kontrast och negativtäthet än vid kopiering i diffusljusapparat. Min erfarenhet säger mig också att för scanning av negativ passar de lite kortare tiderna för kondensorapparat mycket bättre, eftersom högdagrarna då inte blockeras så lätt eller blir utfrätta.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Framkallningstiden är beroende av motivkontrasten. De tider man hittar på t.ex digitaltruth är uträknade efter en medel motivkontrast. Dessutom är tiderna där anpassade för kopiering av negativen i diffusljusapparat, dvs färghuvud/multigradehuvud med blandbox eller äkta kalljus. Mina tider för medelkontrast ligger nästan undantagslöst ca 10-15% kortare än det som uppges på digitaltruth. Jag koipierar nämligen i kondensorapparat, i vilken man bör ha lite lägre kontrast och negativtäthet än vid kopiering i diffusljusapparat. Min erfarenhet säger mig också att för scanning av negativ passar de lite kortare tiderna för kondensorapparat mycket bättre, eftersom högdagrarna då inte blockeras så lätt eller blir utfrätta.

http://gelatin-silver.blogspot.com
Det vet jag men vad använder du för tid till TriX i 800?
 
Det vet jag men vad använder du för tid till TriX i 800?

Mitt svar gällde mest att det inte finns några tider som passar vid alla tillfällen, utan man får anpassa efter motivkontrasten. Jag kör heller sällan eller aldrig Tri-X efter 800, men jag har gjort det förr vid något tillfälle och vad jag kommer ihåg förlängde jag bara tiden kring 10-15% med D76 1+1.

Om du gillar kornet i Fomapan 400 så kan jag rekommendera den filmen. Skuggteckningen är superb vid exponering efter 400 ISO och vid 800 krävs knappast någon förlängd framkallningstid. Det går oftast fint att kopiera negativen ändå. Så det som står på Photax sida om Fomas filmer stämmer enligt min erfarenhet. Nya Tri-X efter 800 däremot är inget jag rekommenderar, helt utfrätta skuggor för det mesta.
 
Nä korn är väl egentligen inget jag jagar.
Men jag gillade bilderna och gårdagens trädbild med sin svarta fot.

Nä jag är väl inte heller förtjust i att pressa filmen, kör den ju normala fall ISO 250-320.

Men nu är det mörka stallbilder och att fundera över exponeringen det fanns det ingen tid till.
Så låg kontrast i dåligt ljus är grundförutsättningarna...

+10-15% det blir bara 1-2 min.... 12,5 - 13 min
 
Saken är att du inte kommer vinna särskilt mycket i skuggorna på att framkalla längre än samma tid som för ISO 400, så det är högdagrarna du främst styr med framkallningstiden. Alltså den totala kontrasten från den djupaste svärtan till hur högt du framkallar högdagrarna.

Det jävliga är ju att ofta när man behöver hög känslighet är också motivkontrasten hög, så då får man kanske tåla lite väl ljusa högdagrar om mellantonerna ska bli okej. Jag skulle helt sonika välja en tid som ligger mellan rekommendationen för 400 och 1600 och se hur det blir.

Personligen underexponerar jag gärna Tri-X och Tmax 400 till 800 vid dagsljus, samt lägger då bara på kanske 15% framkallningstid jämfört med standard. Men då kör jag Tmax-framkallare och inte D-76. Detta för att få högre kontrast hos negativen som jag sen skannar.
 
Tack Martin
jag behövde påminnas om den gamla sanningen:
Exponera efter lågdagrar & framkalla efter högdagrar.

NU är det dags!
Bestämt mig för att ta en film i taget...
 
...Det jävliga är ju att ofta när man behöver hög känslighet är också motivkontrasten hög, så då får man kanske tåla lite väl ljusa högdagrar om mellantonerna ska bli okej...

Du kan lösa även det, genom att agitera mindre, kanske bara varannan minut. Då framkallar det mindre i högdagrana medan resten framkallar normalt. Alternativt kan du köra stand dev. en del av tiden.
 
Jag var lite försiktig & 1a rullen 12 min
Andra 11,5, skall strax ta ur den ur sköljen men det verkar blivit bra.
 
Du kan lösa även det, genom att agitera mindre, kanske bara varannan minut. Då framkallar det mindre i högdagrana medan resten framkallar normalt. Alternativt kan du köra stand dev. en del av tiden.
Haken med det är att det inte finns några bra ”färdiga recept” utan man måste prova sig fram. På sommaren är det dessutom omöjligt att hålla jämn temperatur under hela tiden, vilket gör att vätskan rör sig och skapar massa eländiga ränder och skit.

Tyvärr ser jag stående framkallning som en experimentell grej som är omöjlig att förutsäga resultatet från.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar