Annons

Pressa T-max 100

Produkter
(logga in för att koppla)

philiplindborg

Ny medlem
Hej! Jag ska iväg i helgen (om nån timme, närmare bestämt) och tänkte plåta lite. Kommer träffa ganska mycket långväga kompisar och så. Har bara T-Max 100, och det kommer vara för mörkt tror jag. Har insett att T-max 100 inte är så lämpad för pressning. Hur mycket vågar jag pressa den? Kan jag pressa filmen två steg till ISO 400?

Är nybörjare i mörkrummet också, men har förstått att jag ska överframkalla filmen för att kompensera underexponeringen...

Tacksam för svar så snabbt som möjligt, bilen rullar iväg kl 18! :)

Mvh,

Philip

Ja du kan pressa 2 steg genom att förlänga framkallningstiden. har för mig att det är 30 procent per steg, men jag kommer inte ihåg säkert.

Mer än 2 steg går nog inte så bra.

Tack så mycket! Tiderna har jag hittat (8m15s för 2 steg vid 20 grader). Då kör jag på ISO400 på kameran i helgen :)

Tack för hjälpen!

froderberg skrev:
Ja du kan pressa 2 steg genom att förlänga framkallningstiden. har för mig att det är 30 procent per steg, men jag kommer inte ihåg säkert.

Mer än 2 steg går nog inte så bra.

Hur långt kan man pressa en T-MAX 100 utan att den blir helt förstörd? Om man nu vill gynna grova korn vill säga?

Joflopp skrev:
Hur långt kan man pressa en T-MAX 100 utan att den blir helt förstörd? Om man nu vill gynna grova korn vill säga?

Då ska du välja en annan film än en T-kornsfilm med låg känslighet. Pressad Tri-X i Rodinal eller Delta 3200.

Kan inte tänka mig att det fungerar speciellt bra att pressa T-Max. Det är en filmtyp som redan från början separerar högdagrar bättre än lågdagrar. Kan tänka mig att du förlorar en delinformation i bildens mörka delar.

ANNONS