Annons

pressa ner film??

Produkter
(logga in för att koppla)
Pulla? ;-)

Jag råkade överexponera en rulle Provia 100f så jag bad labbet att underframkalla två steg.
Det blev ju bilder men inte så bra som vanligt.

Är det negativ eller positiv film?
 
Det är inte sällsynt att fotografer kör Tri-X efter 200 för att få mer valörrika och finkornigare negativ.

Tidningen Fotografi skre för några år sedan om hur man kunde göra likadant med negativ färgfilm för att få ner kontrasten och öka valörrikedomen.

Mer än ett steg funkar nog inte så bra för att då blir framkallningstiden kort och kontrasten för låg.

För dia tror jag inte det är någon vidare idé.
 
Senast ändrad:
Man måste skilja på framkallning och exponering.

Skälet till att man ibland har nytta av att exponera exempelvis en 400-film efter 200 (eller som jag brukar, 250) är att man vill ha tätare negativ med bättre detaljåtergivning i skuggorna.

Man måste inte sänka framkallningstiden bara för det, det gör man bara om man tycker att man behöver mjukare negativ, det vill säga att man med ”normal” framkallningstid alltid får för kontrastrika bilder på normalt papper.

De två sakerna hänger inte automatiskt ihop.


Diafilm kan man styra tätheten på genom framkallningstiden, om man exponerar för mycket så kan man sänka framkallningstiden för att få mörkare dior, det vill säga, få normal täthet.
 
Enda skälet till att man ”pressar” en film är ju att den är underexponerad och då får man lägre kontrast med negativ film.

Underexponerad?
Ja, du har ju exponerat en 400-film efter kanske 1600, då blir den underexponerad.

Och för att kompensera att man får lägre kontrast med en underexponerad film så framkallar man kraftigare, då höjs kontrasten och resultatet blir negativ som går att kopiera på normalt fotopapper.
Om man får för hög kontrast -ganska vanligt- då har man pressat för mycket!
 
Jag exponerar Tri-X efter 200 ISO. Får mjuka och fina negativ, och en mycket kortare framkallningstid.

T-max 100 exponerar jag ibland efter 50 ISO, men vanligast efter 80 ISO.

Vill jag ha den känsliga Tri-X exponerar jag efter 320 ISO.

Känner min framkallare väl, och får därför perfekta bilder alla gånger. Tycker att just Tri-X får en helt annan ton.
 
Det "riktiga" isot på filmer är inte det som står ..

trix har 250 och Tmax har 64

experimenterar man med zonsystemet kan man testa sig fram till vad det riktiga isot är ..

det kommer att bli dom siffrorna om man gör det rätt ..

fuji velvia 25?
 
j.a.bherg skrev:
trix har 250 och Tmax har 64 ... det kommer att bli dom siffrorna om man gör det rätt
Nåja, det beror allt på framkallaren också. Och personligt EI räknar in andra saker också som ens egens ljusmätares och slutares eventuella tillkortakommanden.
 
Man borde väl få lite grövre korn om man överexponerar (tex exponerar en TRI-X efter 200 istället för 400) och INTE underframkallar (minskar framkallningstiden), eller?

Större korn får man genom att:
-öka exponeringen. (Överexponera)
-förlänga framkallningstiden.
-agitera oftare/mer.
-öka temperaturen på framkallaren.

Allt enligt den förre mörkrumsmästaren numera digitalprofeten Lars Kjellberg (Chefredaktör för Photodo och fd chefsredaktör för tidningen Fotografi).
 
Man skall nog vara lite försiktig med att vara alltför exakt med hur man skall exponera en viss film.
jimh har (som alltid) rätt i att många saker påverkar vad som kan vara ”rätt” inställning av filmkänslighet.

Kodak har vissa startrekommendationer för deras filmer.
De gäller för kopiering med färghuvud på 2:ans papper.
Kopierar man med kondensorhuvud i förstoringsapparaten rekommenderas att man framkallar filmen kortare, för att motverka den högre kontrast man får i en sådan förstoringsapparat.
Sedan finns personlig smak och vattenkvalitet och hur man agiterar och en massa annat som gör att man kan behöva justera de rekommenderade tiderna.

Vad gäller filmers känslighet så får jag följande variationer med tre olika framkallare när jag framkallar Agfapan 25:
25 (ISO) med T-max
16 (ISO) med D-76 1+1
12 (ISO) med Rodinal 1+50

Med T-max 100:
100 (ISO) med T-max
64 (ISO) med Rodinal

Då framkallar jag naturligtvis till samma kontrast, skillnaden blir ett helt steg i effektiv känslighet.

Men, eftersom de allra flesta faktiskt exponerar lite väl snålt så brukar man få bättre resultat när man sänker känsligheten från den rekommenderade.
Och, en svag överexponering är alltid bättre än en svag underexponering.
 
Visst får man grövre korm vid både överexponering och överframkallning.

Framkallning har störst påverkan.

Men, om man överexponerar Tr-X och minskar framkallningen för att kompensera för grövre korn så sänks ju också kontrasten.
Om man då måste kopiera på hårdare papper så blir kornet grövre igen!

Men, framkallningstiden har störst inverkan på kornet.
 
mipert skrev:
Visst får man grövre korm vid både överexponering och överframkallning.

Framkallning har störst påverkan.

Men, om man överexponerar Tr-X och minskar framkallningen för att kompensera för grövre korn så sänks ju också kontrasten.
Om man då måste kopiera på hårdare papper så blir kornet grövre igen!

Men, framkallningstiden har störst inverkan på kornet.

Mikael, vill inte vara besserwisser men kornet blir väl inte grövre bara för man använder hårdare papper?
 
Inte filmens korn men kornbilden på pappret

Högre kontrast gör att kornstrukturen blir grövre och framträder tydligare

ser ut som grövre korn
 
mipert skrev:
Visst får man grövre korm vid både överexponering och överframkallning.

Framkallning har störst påverkan.

Men, om man överexponerar Tr-X och minskar framkallningen för att kompensera för grövre korn så sänks ju också kontrasten.
Om man då måste kopiera på hårdare papper så blir kornet grövre igen!

Men, framkallningstiden har störst inverkan på kornet.

hmmmmm... menar du att man får större korn när man överexponerar med tex en längre slutartid? eller mer du att man får större korn när man pressar upp en film från 200 till 400iso?
 
j.a.bherg skrev:
Det "riktiga" isot på filmer är inte det som står ..

trix har 250 och Tmax har 64

experimenterar man med zonsystemet kan man testa sig fram till vad det riktiga isot är ..

det kommer att bli dom siffrorna om man gör det rätt ..

fuji velvia 25?

Dom menar juh bara att under optimala förhållanden håller filmen isot som står på den..
 
En fråga om pressning.

Om man pressar filmen 1 steg, hur mycket innebär det? Alltså om jag pressat min Fuji Velvia till ISO 100. Har jag pressat filmen 1 steg då? Hur mycket motsvarar varje steg?

/Stefan
 
Allt som ger mer svärtning på en svartvit film ger grövre korn.
Överexponering ger grövre korn och kraftigare framkallning ger grövre korn.
Med kraftigare framkallning menas, längre tid, högre temp, kraftigare agtitering mm.

Allt som ger mer svärta på filmen ger grövre korn.


Pressning och korn
Att underexponera en film (400 efter 1600 kanske) ger finare korn eftersom filmen blir mindre svärtad=”tunnare”.

Sedan ökar man framkallningen för att kompensera för den lägre kontrast man får genom underexponeringen, då växer kornet på grund av att filmens svärta ökar genom den kraftigare framkallningen.

Även om man framkallar filmen så den får normal kontrast igen (vilket är precis vad man borde göra) så blir kornet något grövre på den pressade filmen.
Detta eftersom framkallningen har störst inverkan på kornets uppbyggnad.

Problemet är att de flesta pressar så filmen skriker (för mycket alltså) och sedan uppstår myten att pressning ger högre kontrast!

Vilket den ger, om man vill.
Man kan ju medvetet pressa mycket just för att man vill ha ett negativ med grövre korn och högre kontrast.
Men, om det är syftet med pressningen så kan man skippa att underexponera!
Exponerar man normalt så blir filmen ju ännu tätare och kornet ännu grövre.

OBS, jag snackar nu om svartvit film.
 
100 till 200 är ett steg.

100 till 125 är 1/3 steg.

100 till 400 är två steg

100 till 64 är -2/3 steg
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar