Advertisement

Annons

Pressa Neopan 400 till iso 6400

Produkter
(logga in för att koppla)

ja-foto

Aktiv medlem
Är i full gång med att lufta en av mina analoga kameror.
Hittade en Neopan 400 i frysen och denna årstid när man kommer hem från jobbet gör inte ljusmätaren några glädjeskutt direkt. . .
Kameran hänger med på kvällspromenaden med hunden så stativ är inget alternativ, då det fick bli iso 6400.
Den enda framkallaren jag har kvar är D76. . . som jag förstår inte är den optimala för pressning.
Vad kan jag förvänta mig för resultat, om det blir kornigt och "skitigt" är det ok, då det blir mycket "street" foton. Bara det blir bilder :).
Tänkte bara höra ifall någon har tips eller erfarenhet av liknande arbetssätt.

Det är ingen digitalkamera

Har ingen erfarenhet av just den filmen.
Men på den tiden (för mycket länge sedan) då jag var tvungen att pressa Tri X blev resultatet rätt uselt redan vid mer än ett steg (ca 1000 ASA, eller DIN, heter det i "film" sammanhang) Högdagrar blir hårda och skuggor helt utan teckning + markant korn.
6400: Glöm det!

Har ingen erfarenhet av just den filmen.
Men på den tiden (för mycket länge sedan) då jag var tvungen att pressa Tri X blev resultatet rätt uselt redan vid mer än ett steg (ca 1000 (ASA, eller DIN, heter det i "film" sammanhang) Högdagrar blir hårda och skuggor helt utan teckning + markant korn.
6400: Glöm det!

Hehe nä någon digitalkamera är det inte, det ska gudarna veta. . .:)
ASA och DIN känner jag också till som en tidigare benämning av ljuskänslighet, idag står det faktiskt ISO400 på filmförpackningen.
Hur som helst, tack för din input, jag framkallar väl och får lära mig den hårda vägen, att det inte skulle bli bra hade jag misstänkt. Vill jag ha tekniskt bra bilder använder jag Acros exponerat efter (ISO) 64, eller digitalkamera för all del.

Efter en hastig googling ser det ut som att Xtol och Microphen ska kunna göra underverk. :)

Sök på "neopan 400 push processing" och se om det dyker upp något användbart. Det lilla jag kollat på antyder ganska utspädd framkallare och lång framkallningstid.

När jag var ung för väldigt länge sen så var det populärt att pressa Tri-X till 1600 med HC-110. Det var då det, kornigt och hög kontrast.

Lycka till och glöm inte att redovisa resultatet!

/Kjelle

Tack Kjelle!
Får jag fram något från negativen så ska jag damma av scannern, får bli helgens pyssel.

Jaha, nu jobbar scannern för fullt efter helgens framkallning.
Dom flesta av negativen blev över förväntan, dock märkte jag att underexponering inte fungerade något vidare.
Bifogat bild är tagen på kvällen:
1/4 sec
f.2.8
Fuji neopan 400 pressad till iso 6400

Endast nivåer är justerade

Bilagor

• Kyrkan 2015.jpg
    Kyrkan 2015.jpg
    349 KB · Visningar: 66
Ännu ett exempel på hur det kan bli

Bilagor

• Tingshuset.jpg