Annons

Pressa film

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Är det ngn som kan reda ut begreppen med pressning av film? Har förstått vad man gör men varför?

Kan man inte lika gärna använda en film med rätt ljuskänslighet istf att pressa?

Kan vilket labb som helst hantera pressad film?

:confused:
 
1. Ibland behöver man högre känslighet än det finns filmer med "rätt" känslighet. T.ex iso 800 från Ektachrome film.

2. En film med rätt känslighet finns i fotoaffären 25 km från kameran.

3. Man vill ha extra kornighet eller någon annan effekt som man kan få av pressad film.
 
Ok! Då hade jag gissat rätt...
Har tänkt på att ibland verkar det som en del fotografer pressar mer som en regel än ett undantag... Men det kanske är som du säger att man använder det som finns i väskan och pressar till lämplig ljuskänslighet för tillfället.

Kan vilka labb som helst hantera pressad film?
 
Japp bara man säger till i förväg att den är pressad...Annars blir det ju inte så bra.. :(
 
Personligen har jag bara använt mig av proffslab (YFO) till mina pressade filmer, vet inte om jag skulle chansa med 1-tim.lab.
 
Tack för det!
Får väl ta och prova ngn gång när inte rätt film ligger i väskan...
 
Glöm inte att alla filmer inte lämpar sig för pressning. Titta lite på filmens datablad.
 
De flesta entimmeslab kan INTE hantera pressad film!!

De kör igenom alla filmer i samma hastighet och temperatur. Men sen finns det säkert ett och annat undantag..(?)
 
Ska nog börja med att kolla om det finns ngt labb i Sundsvall som kan hantera pressade filmer. Skulle vara tråkigt om man pressar och sedan inte kan framkalla den.

Hur kan jag utläsa från databladet om den lämpar sig för pressning? Eller står det alltid hur många steg filmen är lämplig att pressa?
 
Grundregeln är ändå att ha så mycket olika filmer i väskan för att slippa pressa.. Om man inte vil ha kornigare bilder förstås. En 800 film är finkornigare än en 400 film som pressas till 800 men det vet väl alla(?)! itt entimmeslab där jag framkallar pressar filmen för en extra kostnad pga att de bara kan köra min då!

Den film som jag tycker lämpar sig bäst för pressning är Fuji Superia! Den är kanon!
 
Om jag förstått det hela rätt så går det även bra att pressa negativ färgfilm?

Jag trodde främst att det var dia och svartvit man brukade pressa.

Fast det kanske alltså beror på att utbudet av ljuskänlsig dia och sv film är mindre, inte att de generellt är mer lämpliga att pressa?
 
Jag håller med.. Tycker det inte finns någon anledning att pressa neg.färg när det finns så många ljuskänsliga filmer idag. Vill man komma över ISO 1600 har man å anra sidan inte så många val!
 
Fast det kanske alltså beror på att utbudet av ljuskänlsig dia och sv film är mindre, inte att de generellt är mer lämpliga att pressa?
Både ja och nej! Ljuskänslig SV film finns det ganska gott om, Ilford har 3200 ASA, men svartvit går oftast bättre att pressa än färg, och det kan bli snyggt med korniga sv-bilder, färg blir oftast inte så snyggt när den blir för kornig. Dia däremot finns inte känsligare än 400 mig veterligen, så då måste man pressa om man vill upp i 800 eller 1600...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.