Annons

Pressa film!

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill prova att pressa en färgfilm och har en Fujicolor Superia Reala 100 iso och jag vet inte riktigt vad jag behöver tänka på och vad som händer med bilderna/färgerna/kvalitén om jag t ex pressar till 400.

Behöver tips!

Jag rekommenderar inte ångstrykjärn då det finns risk för filmen att den krullar sig, och då blir det svårt att få in negativen i plastfickorna efteråt.

Om du ändå envisas med att använda ångstrykjärn så MÅSTE fixet hällas i strykjärnet för maximal bildkvalitet.

Niklas

100 ASA negativ färgfilm brukar inte vara särskilt kul att pressa. Du får lite mer korn, lite högre kontrast och sämre täckning i skuggorna. Det kommer bara att se ut som en dåligt exponerad 400:a

400:a och 800:a film ger mer resultat och är nog roligare.

Har du 100 asa diafilm kan du testa att framkalla den i C-41, dvs framkallare för negativ färgfilm. Då får du ett negativ med hård kontrast och superkraftiga färger. Detta har varit populärt bland modefotografer. Färgerna blir rätt onaturliga. Det finns beskrivet på fotosidan hur man gör. Exponeringen måste ofta göras efter ett annat asa-tal.

Här har du en fin artikel om pressning. Om jag som du vill använda 400 ASA ist för 100 så skulle jag hellre byta film till 400 ASA då det finns mycket bra 400 ASA färgfilmer på marknaden.
Hälsn, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar