Annons

Pressa E100VS eller Velvia 100 till 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att pressa antingen Kodak E100VS eller Velvia 100F till 200?

Hur blir resultatet?

Jag skulle behöva det extra steget samtidigt som det inte finns någon 400-film som jag gillar. Provia 400F till exempel ger för bleka färger för min smak.
 
Inte bra

Velvia 100 tycker jag blir för hård i kontrasterna. E 100 VS blir säkerligen ännu kassare än den redan är (min personliga åsikt). Jag har fått mkt bra resultat med Provia 100 pressad till 200. Har även läst att den ska vara bra att pressa 2 steg och exponera efter 320.
 
OK, synd bara att Provia inte har lite mer mättade färger. Får väl använda den vid de tillfällen då snabbheten krävs och köra med Velvia och liknande till resten.

Inga andra hyfsat snabba eller pressbara filmer med lite mer mättade färger?
 
jag har pressat en 100VS

HEJ!
jag har pressat en Kodak 100VS till ett bröllop jag fotade, resulatet vart katastrof.. Grymt korninga bilder.. rekomenderas ej
 
Nej, jag kan nog tänka mig det nu efter att ha scannat en normalexponerad E100VS. Den har ju ett ganska tydligt korn. Det får bli ett par rullar Provia 400 istället. De situationer då det kommer att vara dåligt ljus är nog inte så färgglada i alla fall (mulet, molnigt etc).
 
100VS

i Situationer där du vill ha färgmättade bilder utomhus, ex för natorfotografering så rekommenderar jag VS starkt, den är verkligen en suvverän film!
 
Själv tycker jag Kodak E200 är en rätt bra film.
Jag har pressat den till både 320 och 640 med bra resultat.
 
Daniel B. Jodå, jag har laddat upp med ett 20-tal rullar E100VS för just naturfoto. Det jag behöver är bara nåt att komplettera med vid lite sämre förhållanden.
 
Brutus Östling (som är medlem på fotosidan) brukar/brukade pressa E100VS till ISO 200 har jag för mig. Numera använder han väl även digitalt.

Själv har jag dock inte testat att pressa denna film. Exponerad efter ISO 100 kan den åtminstone ge gryma bilder..bilder som verkligen "sticker ut". Till skillnad mot vad andra ibland har påpekat om filmen tycker jag den är mycket skarp och har ganska fint korn. Men än oftare kan jag tycka att det blir för mycket av det goda. För kontrastrik och för mycket färg. Att fotografera med E100VS under något kontrastrikare förhållanden kan lätt ge upphov till riktigt hemska resultat. Bilderna får lätt en gul/guldaktig ton. En annan sak som jag har svårt för när det gäller VS:en är hur ibland blå toner i himmel tecknas.

E100VS har jag nu lämnat till förmån för Velvia 100F. Denna har jag förvisso heller inte testat att pressa..men de som har gjort det verkar inte vara helt nöjda faktiskt.

Provia 100F exponerad efter ISO 200 skulle kanske kunna vara en idé för dig. Det ska den klara fint..och många gillar ju denna film. Själv tycker jag den har många goda egenskaper. Tyvärr upplever jag den som alldeles för grå..eller kanske snarare gråblå i sin färgpalette.

En film som annars är fantastisk att pressa är Astia 100F. Kornet är efter pressning fortfarande mycket fint, inga färgskiftningar, men en aning ökad kontrast. Det sistnämnda är ett klart plus och den främsta anledningen till att jag pressar filmen. Som bonus får man det där snabbare steget också. Personligen tycker jag Astian är tillräckligt färgmättad för mina användningsområden (djur, fågel och människor)..men för din del som frågar om pressning av E100VS och Velvia 100F är den förmodligen för "klen" i färgerna.

Om du bara vill ha ett komplement till E100VS för att få tillgång till en snabbare film så är nog Provia 400F det vettigaste alternativet. Att i en och samma film få rejält mättade färger, fint korn, tilltalande kontraster och snabbhet motsvarande ISO 200-400 är ett önsketänkande. Man får nog prioritera här.. ;=)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.