Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

press lön per timme ?

Produkter
(logga in för att koppla)

f.billqvist

Aktiv medlem
hej jag hade tänkt och gå ut och pris kriga nu
men jag undrar vad tex en press gubbe har betalt i timmen eller en frilans fotograf så man kan lägga sig under och bli till ett bättre altenativ om ens bild kvalite har det som ställs på en dagstidning vill säga ?

någon som vet

mvh
freddy

Prispressen neråt behöver du inte anstränga dig för att få till. Den finns där redan - har du tur så får du jobba gratis.
Jag föreslår att du jobbar med kvalitet på bilderna i stället, så köparen tycker det är värt att börja förhandla med dig.

Ajaj, nu är du ute på farlig mark. Varje god socialdemokrat (vanlig svensson med andra ord...:) vet att man inte skall dumpa priserna på arbete. Prisdumpning gynnar ingen, det är ju att gräva sin egen grav. Árbetsbrist kan inte långsiktigt lösas genom dumpade priser.

Önsketänkade från min sida kanske?

//

Precis som Anders och Kenneth skrev så är det mycket dumt att börja dumpa priserna. Det är bättre att konkurrera med kvalitet istället för pris...att dumpa priserna är bara att undergräva hela marknaden, och som Anders sa: att gräva sin egen grav...

F.ö. kan jag rekommendera ett besök på siten skrivihop.nu.

sjohan skrev:
Som förövrigt är nerlagd och när den fanns var den till för att håna företag inte privatpersoner!

Den är nerlagd, men hela siten finns fortfarande kvar online.

Det där om att håna företag eller privatpersoner får stå för dig. Jag anser inte att man hånar någon genom att ge en välvillig knuff i rätt riktning för ett bättre språkbruk. Språkbruket är viktigt vid kundkontakt! Om en kund har två fotografer att välja mellan så väljer han/hon givetvis den som ger det mest seriösa intrycket.

f.billqvist skrev:
hej jag hade tänkt och gå ut och pris kriga nu
men jag undrar vad tex en press gubbe har betalt i timmen eller en frilans fotograf så man kan lägga sig under och bli till ett bättre altenativ om ens bild kvalite har det som ställs på en dagstidning vill säga ?

någon som vet

mvh
freddy
Jag jobbar som redaktör på en dagstidning, och är alltså på "inköpssidan". Jag tittar inte på dina priser, utan på vad du kan göra för mig och hur din attityd är.
Känner du att du måste dumpa priserna för att få jobb är du antagligen inte tillräckligt bra.

Prisdumpning fungerar för småföretag som vill ha bilder till broschyrer (och kanske inte har så höga krav på kvaliteten), men inte för press.

Tidningar under hård ekonomisk press brukar ha en taxa som de ser till att alla följer. Sedan får fotograferna konkurrera med det som verkligen räknas - bilderna, attityden och förmågan att leverera det redaktören vill ha och i rätt tid.

De tidningar som har inte har fasta taxor utan betalar fotograferna vad de begär (inom rimliga gränser) är mer intresserade av kvalitet.

Om jag vore bildredaktör skulle jag tycka att det såg väldigt illa ut om en fotograf försökte prisdumpa ut sina kollegor.

Tänk om Freddy. Följ BLFs rekommenderade priser och konkurrera med bilderna istället.

det gäller att komma in och allt handlar tyvärr om pengar idag nästan.
Inte för jag skulle komprimissa med min kavlite utav bilder som sådant den står jag fast vid. jag skulle gärna vilja ta full pris.

men jag ska inte dumpa marknaden för sådansak skull

men om jag har en bättre kavlite på mina bilder och även en bra prislapp på det. då är saken så mycket bättre

vi får se hur det går

mvh
f

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar