Annons

prenumerera på lightroom. (problem med serienummer)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. har ett problem nu. Jag har Lightroom 5 testversion i 30 dagar. Nu ska jag köpa programmet på adobe. eller prenumerera rättare sagt. När man prenumererar loggar man bara in och kan ladda ner alla adobeprogram.
Problemet är bara att på testversionen så står det att jag ska registrera nu eftersom dom 30 dagarna har gått ut och då behöver jag ett serienummer. Men när man prenumererar så har man inget serienummer. Hur gör jag då?

Jag kan ju bara gå in och ladda ner lightroom men då har jag ju inte kvar all mina bilder och justeringar som jag gjort på mina bilder, samt att jag måste ladda in alla bilder igen väl eller hur funkar det?

mycket tacksam ifall någon vill och kan hjälpa mig här.
Mvh Andreas

Nja... LR finns väl inte som prenumeration? Man köper programmet som vanligt, och får då ett serienummer. Tror jag iallafall. Jag har i.o.f.s. inte uppgraderat till ver 5 ännu (kör fortfarande ver 4) men det är iallafall så jag har förstått det.

Nja... LR finns väl inte som prenumeration? Man köper programmet som vanligt, och får då ett serienummer. Tror jag iallafall. Jag har i.o.f.s. inte uppgraderat till ver 5 ännu (kör fortfarande ver 4) men det är iallafall så jag har förstått det.

Jo, prenumererar man på Creative Cloud så ingår även Lightroom. Men lyckligtvis går det även att köpa på vanligt sätt. Skulle föreslå att TS ringer Adobes support för att få reda på hur man gör om man har CC.

Gör en säkerhetskopia av din Lightroomkatalog (jag tror inte det behövs, men det är säkrast) och avinstallera Lightroom. Sedan kan du installera det på nytt via CC utan serienummer. Alla ändringar du gjort sparas i katalogen (och XMP-filer om du ställt in det så), så du förlorar inget på att göra så.

Om du lagt till en massa nyckelord kan du först exportera ut dem till en textfil, för att importera i den nya installationen.

ok så det finns inget smidigare sätt att göra det på? men varför ska jag säkerhetskopiera? LRcat mappen finns ju på hårddisken.
om jag bara installerar lightroom från CC utan att ta bort det gamla, vad händer då? kan man inte synka dom på nåt sätt först innan jag tar bort det gamla?

Jag tror att katalogen kommer att ligga kvar, men det skadar ju aldrig med en kopia :)

Jag är inte så säker på att du kommer kunna installera LR från CC när du redan har en installerad.

sant. jag behöver säkerhetskopiera Lrcat filen, samt mappen med tumnaglarna väl?

vilket osmidigt system, dom måste väl fatta att det finns folk som vill testa programmet innan dom börjar prenumerera. Ett otroligt osmidigt system om man är tvungen att göra så här

Funkar inte detta?
Creative Cloud-medlemmar kan aktivera sina CC-program med kommandona Logga in eller Logga ut på Hjälp-menyn i alla CC-program.

sant. jag behöver säkerhetskopiera Lrcat filen, samt mappen med tumnaglarna väl?

Lrcat-filen är det centrala ja. Mappen med previews kan du strunta i, lika bra att generera nya sedan (om det ens går att använda gamla från en annan installation).

vilket osmidigt system, dom måste väl fatta att det finns folk som vill testa programmet innan dom börjar prenumerera. Ett otroligt osmidigt system om man är tvungen att göra så här

Misstänker att rutinen med prova-på-versioner inte riktigt hunnit anpassas efter det nya systemet med prenumerationer - det är ju något de haft bara ett par år. Prova-på-rutinen är nog mer designad för det gamla sättet där man köper ett serienummer om man vill fortsätta.

ok då får jag väl säkerhetskopiera då.
jag har flyttat över alla mina bilder en gång när jag gick över från pc till mac som jag har nu. kommer dock inte ihåg hur jag gjorde.
Men nu ska jag ju inte behöva göra på samma vis när allting redan finns på datorn, men jag säkerhetskopierar ändå för säkerhets skull. Ett litet problm bara.

Går jag in i Lightroom mappen på hårddisken så har jag flera versioner av LRcat filen balnd annat

först har jag
Lightroom 4 catalog.lrcat
Lightroom 5 catalog previews.lrdata
Lightroom 5 catalog-2 previews.lrdata
Lightroom 5 catalog-2.lrcat
Lightroom 5 catalog-2.lrcat-journal
Lightroom 5 catalog-2.lrcat.lock
Lightroom 5 catalog.lrcat

kommer inte ihåg att det såg ut så här konstigt på min pc när jag grejade med det.
vilka är det egentligen jag behöver och använder och ska säkerhetskopiera?

Problemet fixat.
Jag testade bara att installera lightroom från creative cloud utan att ta bort det gamla. Fick inga frågor eller någonting. När det var klart startade jag LR och rutan i början som brukar komma fram om jag vill licensiera mitt program eller prova på var borta. Så det verkar va som det ska vara nu och jag har en betalande version verkar det som. alla bilder och justeringar och allting är som vanligt

Jag har gjort precis som du, laddade hem lightroom 5.7 när jag var inloggad på Adobe. När jag sedan installerade LR så frågar den efter serienummer. Så antagligen så gjorde jag det inte från Creative cloud utan fick köpeversionen.

Problemet är att jag nu inte kan uppdatera via Creative cloud eftersom den säger att jag redan har uppdaterat LR 5.7

Är det bästa att avinstallera LR 5.7 och sedan hoppas att det inte står uppdaterat LR 5.7 i Creative cloud så att jag kan installera igen?

Tack på förhand!
Bee

Jag har gjort precis som du, laddade hem lightroom 5.7 när jag var inloggad på Adobe. När jag sedan installerade LR så frågar den efter serienummer. Så antagligen så gjorde jag det inte från Creative cloud utan fick köpeversionen.

Problemet är att jag nu inte kan uppdatera via Creative cloud eftersom den säger att jag redan har uppdaterat LR 5.7

Är det bästa att avinstallera LR 5.7 och sedan hoppas att det inte står uppdaterat LR 5.7 i Creative cloud så att jag kan installera igen?

Tack på förhand!
Bee

Många inlägg här som knappast utgör svar på de frågor som ställs...

Jag gör ett försök. Jag har ingen erfarenhet av CC versionen men ja, det borde fungera att avinstallera Lightrooms. Se bara till att göra backup först. Har du egna presets för redigeringar, metadata, utrksifter? I så fall måste du se till att kopiera dessa också!

Jag fick svar från adobe ungefär en timme efter att jag skrev på deras facebook. De sa till mig att avinstallera lr 5 som jag laddat ner och installera igen med creatice cloud. Dey var som jag trodde att jag laddat ner på fel sätt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto