Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Premiera optik istället för pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

lulemarcus

Aktiv medlem
Hejsan!

Är lite sugen på att införskaffa mig en digitalkamera och har därför läst på en hel del ang. tester som finns gjorda. Jag vill helst inte lägga ner mer än 4000:-

Nu till själva frågan. Jag tycker mig se en tendens i branchen att man tävlar om upplösning, antal funktioner, storlek på LCD skärm snarare än traditionella egenskaper som optik, slutartider m.m. Skriver nedan en lista med krav för min drömkamera.

* Snabba bilder (ska inte ta 2 sekunder från "klick" till bild).
* Bra optik (helst fast optik, utbytbar).
* Lagom storlek (typ Leica, G2)
* 2-3MP upplösning
* Batterisnål (klarar mig utan skärm).

Finns det någon kamera som passar in på dessa krav? Märker att min beskrivning passar väl in på en ev. digital G2:a. Nu är det väl veksammt om denna skulle gå på fyra papp :)

Canon's PS G1:a liknar till stor del den kamera jag letar efter. Fundera vad som hade hänt om Canon utvecklat traditionella kamera egenskaper istället för som nu upplösning, LCD skärm, m.m. Tror att jag skulle ha min drömkamera då till ett otroligt attraktivt pris?!

Vad tror och tycker ni?

ps. Jag vet att DSLR kameror permierar vanlig hederliga kamera egenskaper men jag är inte ute efter en sådan. d.s.
 
Hej

"* Bra optik (helst fast optik, utbytbar)" går inte riktigt ihop... om jag inte fattar fel... fast brännvidd och utbytbar optik kanske...

Canon G2 (som jag har ägt) uppfyller inte ditt första krav, dvs snabba bilder, då G2 ibland reagerade så segt så jag undrade om den hade lagt av helt...

du kan inte heller byta glugg...

sedan ger den brusiga bilder över iso50...

tror inte rikigt att din önskekamera finns än.. men den kanske kommer...


Mvh
Johan


lulemarcus skrev:
...

....
 
Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

julgus skrev:
Hej

"* Bra optik (helst fast optik, utbytbar)" går inte riktigt ihop... om jag inte fattar fel... fast brännvidd och utbytbar optik kanske...

Canon G2 (som jag har ägt) uppfyller inte ditt första krav, dvs snabba bilder, då G2 ibland reagerade så segt så jag undrade om den hade lagt av helt...

du kan inte heller byta glugg...

sedan ger den brusiga bilder över iso50...

tror inte rikigt att din önskekamera finns än.. men den kanske kommer...


Mvh
Johan

Helt rätt, fast brännvidd och utbytbar optik menar jag givetvis.

Tror du verkligen det? Jag tvivlar. Vem skulle våga plocka bort LCD skärmen från digitalen, och skulle det över huvudtaget gå att sälja en kamera idag med färre än 4MP?

Visst kommer det (och finns redan) kameror som passar min beskrivning (Leica mfl.) men dessa är allt för dyra för min plånbok.

Tack för ditt svar.
 
Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

Hej

väl medveten om att den finns analoga kameror som passar din beskrivning... jag trodde vi pratade om digitala dito....

Mvh
Johan


lulemarcus skrev:
....Visst kommer det (och finns redan) kameror som passar min beskrivning (Leica mfl.) men dessa är allt för dyra för min plånbok.
....
 
lulemarcus skrev:
* Snabba bilder (ska inte ta 2 sekunder från "klick" till bild).

Canon D30

lulemarcus skrev:
* Bra optik (helst fast optik, utbytbar).

Canon D30

lulemarcus skrev:
* Lagom storlek (typ Leica, G2)

???

lulemarcus skrev:
* 2-3MP upplösning

Canon D30

lulemarcus skrev:
* Batterisnål (klarar mig utan skärm).

Canon D30 (Skärmen går att stänga av)
 
Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

Jeppe skrev:
Canon D30



Canon D30



???



Canon D30



Canon D30 (Skärmen går att stänga av)

Jag vill inte betala de pengarna och vill inte har en spegelreflexare. Tänk dig en Yashica G2:a så förstår du vilken storlek, vikt, kvalitet jag efterlyser på huset samtidigt som objektiven är utbytbara. Canon's G-modeller är det närmaste jag kommer, men jag vill inte ha LCD, och vill kunna byta ut optiken.

Visst går det att stänga av LCD:n, det gör det väl på de flesta. Men varför betala för en LCD som jag aldrig kommer att använda?
 
Re: Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

lulemarcus skrev:
Jag vill inte betala de pengarna och vill inte har en spegelreflexare. Tänk dig en Yashica G2:a så förstår du vilken storlek, vikt, kvalitet jag efterlyser på huset samtidigt som objektiven är utbytbara. Canon's G-modeller är det närmaste jag kommer, men jag vill inte ha LCD, och vill kunna byta ut optiken.

Visst går det att stänga av LCD:n, det gör det väl på de flesta. Men varför betala för en LCD som jag aldrig kommer att använda?

Sorry, heter givetvis Contax G2...
 
Jeppe skrev:
Heh.. Ja men med din budget på 4000:- så lär det inte bli någon contax..


Huh.. jag blir helt snurrig på den förvirrade blandningen av analogt o digitalt... och att D30 helt plötsligt skulle vara em kompakt kamera.... drar mig nog ur detta...

Mvh
Johan
 
Jeppe skrev:
Heh.. Ja men med din budget på 4000:- så lär det inte bli någon contax..

Nä, och om du läser vad jag skriver så förstår du att jag inte heller eftersträvar en analog Contax för 20 papp! Jag försökte bara beskriva den kamera som jag skulle vilja fanns på marknaden. Vi tar det en gång till!

* Kameran ska vara digital!
* Kameran ska ha utbytbar (bra) optik!
* Kameran ska likna (i design, Contax G2, Canon's G-modeller)!
* Kameran ska INTE vara en DSLR!
* Kameran ska helst vara utan LCD!
* Kameran ska knäppa en bild när jag trycker på avtryckaren (inte 2 sekunder senare)!
* Kameran behöver INTE ha 8MP's upplösning (räcker med 2-3 MP)!
 
julgus skrev:
Huh.. jag blir helt snurrig på den förvirrade blandningen av analogt o digitalt... och att D30 helt plötsligt skulle vara em kompakt kamera.... drar mig nog ur detta...

Mvh
Johan

Förstår dig Johan...

p.s. Canon G1/G2 skulle vara en fin fin kamera om priset hade pressats en aning (samt fortfarande sålts :). Det är här jag menar att LCD skärmen är onödig, samtidigt hade jag också vilja se utbytbar optik d.s.
 
lulemarcus skrev:

* Snabba bilder (ska inte ta 2 sekunder från "klick" till bild).

Inte många som är så sega idag men skillnader finns, kolla in dpreview.com.

lulemarcus skrev:

* Bra optik (helst fast optik, utbytbar).

Har svårt att tro att nån annan än möjligtvis Leica eller Contax i framtiden kan tänkas bygga nåt kompakt med utbytbar optik, men då blir det ju dyrt. Mindre kameror med bra optik finns ju redan, Contax har ju en liten med fin optik men den har ju dock andra problem. Det räcker inte bara med bra optik...

lulemarcus skrev:


* Lagom storlek (typ Leica, G2)


Såna finns det många av, alltså i Contax G2:format ungefär...

lulemarcus skrev:

* 2-3MP upplösning

Varför inte mer? Tycker att 4-5Mp är ganska så lämpligt men som du säger så är ju optiken viktig, dock även signalbehandling mm.

lulemarcus skrev:

* Batterisnål (klarar mig utan skärm).

Då får du stänga av den...

Du kan inte begränsa dig så i ditt val, min drömdigital finns inte heller. Man får ta vissa kompromisser...

Håller dock med dig att megapixeltävlingen kan bli lite jobbig, då tänker jag mest på mina vänner som ber mig om råd på familjekamera. Dom verkar vara övertygade om att allt under 5MP är oanvändbart, jag tycker personligen att dom ofta lägger onödigt mycket pengar på något dom inte har användning för.

Jag ett tips på en kamera som Cyberphoto tar 3996 kronor för som imponerat stort på mig (en kompis har en).

Kameran är en storsäljare i USA men har kommit lite i skymundan i Sverige, mycket gedigen helt i metall & inte för liten. Riktigt tung & stabil faktiskt!

Kolla in http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html


Mvh/Larsa
 
Senast ändrad:
Finns det någon motsvarighet till Konica Hexar i den digitala världen?

Typ:

* Fast 35mm optik av högsta klass (2.0 i ljusst.).
* Prisvärd
* Hyfsat smidig (ungefär som canon G5?)
* Bra signalbehandling.
* Inte massa "lulllull" utan mest användbart för kreativ fotografering.
* 4-5 mb pixlar helt ok.


Canon A80 utan zoom?
 
Alfons2 skrev:
Utbytbar optik på en 2-3 mb pixel kamera är väl antagligen passe?

Jo, men det är här jag ser ett problem. Jag har en massa vänner som har digitalkameror som ger bilder som kan printas ut på en vägg utan att bli speciellt grynig (överdrivet...) men som är plastiga, har dålig optik och en fördröjning mellan knäpp och bild på sekunder (okay, lite överdrivet här oxå).

Hur många använder överhuvudtaget den maximala upplösningen på sin kamera? De flesta jag känner utnyttjar en upplösning som är flera gånger lägre än maximalt.

Många lägger upp bilderna på nätet, printar till 10% ut bilderna på fotopapper (mindre format) och gör förstorningar (nu snackar vi a¤ som mest) kanske en gång under kamerans livslängd. Varför denna MEGAPIXEL hysteri?
 
Håller med dig avseende pixelhysterin.
Men en digital kamera med bra optik o signalbehandling vänder sig inte till en kundgrupp som nöjer sig med 2-3 mb pixlar.
Tyvärr.
 
Re: Re: Premiera optik istället för pixlar?

larsaz skrev:
Inte många som är så sega idag men skillnader finns, kolla in dpreview.com.



Har svårt att tro att nån annan än möjligtvis Leica eller Contax i framtiden kan tänkas bygga nåt kompakt med utbytbar optik, men då blir det ju dyrt. Mindre kameror med bra optik finns ju redan, Contax har ju en liten med fin optik men den har ju dock andra problem. Det räcker inte bara med bra optik...



Såna finns det många av, alltså i Contax G2:format ungefär...



Varför inte mer? Tycker att 4-5Mp är ganska så lämpligt men som du säger så är ju optiken viktig, dock även signalbehandling mm.



Då får du stänga av den...

Du kan inte begränsa dig så i ditt val, min drömdigital finns inte heller. Man får ta vissa kompromisser...

Håller dock med dig att megapixeltävlingen kan bli lite jobbig, då tänker jag mest på mina vänner som ber mig om råd på familjekamera. Dom verkar vara övertygade om att allt under 5MP är oanvändbart, jag tycker personligen att dom ofta lägger onödigt mycket pengar på något dom inte har användning för.

Jag ett tips på en kamera som Cyberphoto tar 3996 kronor för som imponerat stort på mig (en kompis har en).

Kameran är en storsäljare i USA men har kommit lite i skymundan i Sverige, mycket gedigen helt i metall & inte för liten. Riktigt tung & stabil faktiskt!

Kolla in http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html


Mvh/Larsa

Tack för ditt förslag på kamera. Tycker det är onödigt att betala för en LCD man inte kommer att använda. Liknelse kan göras med de databack som finns för SLR:er. Jag har ingen och saknar inte heller denna funktion. Hade jag viljat ha denna funktion hade jag pröjsat lite extra. DVS. Kunden har ett val!
 
Alfons2 skrev:
Finns det någon motsvarighet till Konica Hexar i den digitala världen?

Typ:

* Fast 35mm optik av högsta klass (2.0 i ljusst.).
* Prisvärd
* Hyfsat smidig (ungefär som canon G5?)
* Bra signalbehandling.
* Inte massa "lulllull" utan mest användbart för kreativ fotografering.
* 4-5 mb pixlar helt ok.


Canon A80 utan zoom?

Canon A80 vet jag inte ett dyft om men Hexaren har alltid intresserat mig & tyvärr så finns ingen motsvarighet i den digitala världen.

Det verkar inte som att det idag går att tjäna pengar på en högklassig kompakt digitalkamera med fast optik, inte ens Contax satte fast optik på sin lilla digitalkompakt än fast dom har en köpgrupp som använt analoga T2 & T3.

Vi får invänta digitalbakstycket till Leica M-kamerorna samt Contax G, vem som nu ska ha råd med det...

Larsa
 
Leicaoptik 12x zoom IS!!

lite drygt 4000... men bara två megapixel... så struntar du i pixlarna o prioriterar optik så...

http://www.cyberphoto.se/pana/fz2.php

finns en z1 också som ser väldigt lik ut, men den verkar ha utgått, den kanske reas nånstans...

obs! den har optisk bildstabilisering...
hade den haft 4 megapixel åtminstone så hade min D7 rykt all världens väg... Leica smäller högt...

/kg som väntar o väntar o väntar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.