Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Precis köpt

Produkter
(logga in för att koppla)

Strebbe

Medlem
Var precis och köpte en Nikon D90/18-105VR DX AF-S hos Expert. Säljaren rekommenderade mig starkt att ta försäkringen på 2 år för 1100 kr (ca) men jag avstod, kändes väldigt dyr. Var det dumt? Brukar aldrig ta försäkringarna på mobiltelefoner mm så hoppade det nu med men det kanske är smart att ha med kamera?

Sen försökte han naturligtvis pracka på mig UV-filter och motsvarande filter mot sand (minns inte vad det hette). Hur nödvändiga är dessa?

Mvh
Sebbe
 
Försäkringen är nog lika kass som filtret mot sand??? Har du en bra hemförsäkring så funkar det oftast lika bra.

UV-filter debatteras det hela tiden för/emot här på Fotosidan, vissa tycker att det är onödigt och försämrar bilderna andra ser det som ett skydd mot repor på en dyr lins.

Dåliga UV filter kan förstöra en bild, bra UV filter kräver oftast "extrema" ljusförhållanden för att märkbart försämra en bild.

jag har UV filter på alla mina gluggar, utom när jag använder dom i studion.

Åter till filtret mot sand, sa han/hon verkligen så, ;-)
 
Garanti och din hemförsäkring ska ge dig de skydd du behöver. Finns normalt ingen anledning som privatperson att teckna denna typ av försäkringar som butikerna försöker sälja. Ett UV filter kan ju vara bra att ha av flera anledningar så det kanske du ska fundera på!
 
Försäkringen är nog lika kass som filtret mot sand??? Har du en bra hemförsäkring så funkar det oftast lika bra.

UV-filter debatteras det hela tiden för/emot här på Fotosidan, vissa tycker att det är onödigt och försämrar bilderna andra ser det som ett skydd mot repor på en dyr lins.

Dåliga UV filter kan förstöra en bild, bra UV filter kräver oftast "extrema" ljusförhållanden för att märkbart försämra en bild.

jag har UV filter på alla mina gluggar, utom när jag använder dom i studion.

Åter till filtret mot sand, sa han/hon verkligen så, ;-)
Det låter ju bra, jag köpte UV-filtret men avstod från "sandskyddet". Han sa inte sandskydd, det hette något annat men skulle skydda mot sand och damm sa han. Tack för svaret!
 
Hej och lycka till med din D90 ! Kolla upp om du har allrisk i din hemförsäkring,den täcker om det händer något med kameran som går utanför den vanliga garantin tex om du tappar den så den går sönder, men har en självrisk på ca 1500 kr.Tänk på att försäkringarna försäljarna vill pracka på dig får du alltid betala,även om det aldrig skulle hända något,men självrisken på hemförsäkringen betalar du bara om något skulle hända.Det här med UV-filter är också sådant som är lätt att lura på folk som inte har en aning.Sanningen är att motljusskyddet på objektivet fungerar som ett skydd till frontlinsen.En kraftig smäll mot filtret hjälper inte eftersom det är ganska tunt och då spicker eller repas ändå frontlinsen på objektivet,men med motljusskydd på har du ett perfekt skydd.Ett UV-filter tillför inget till bilden och ett filter av sämre kvalite kan tom göra bilderna sämre,så är det.MVH.
 
Hej och lycka till med din D90 ! Kolla upp om du har allrisk i din hemförsäkring,den täcker om det händer något med kameran som går utanför den vanliga garantin tex om du tappar den så den går sönder, men har en självrisk på ca 1500 kr.Tänk på att försäkringarna försäljarna vill pracka på dig får du alltid betala,även om det aldrig skulle hända något,men självrisken på hemförsäkringen betalar du bara om något skulle hända.Det här med UV-filter är också sådant som är lätt att lura på folk som inte har en aning.Sanningen är att motljusskyddet på objektivet fungerar som ett skydd till frontlinsen.En kraftig smäll mot filtret hjälper inte eftersom det är ganska tunt och då spicker eller repas ändå frontlinsen på objektivet,men med motljusskydd på har du ett perfekt skydd.Ett UV-filter tillför inget till bilden och ett filter av sämre kvalite kan tom göra bilderna sämre,så är det.MVH.

+1 på det.

Försäkringen gör det bara möjligt för butikskedjorna att ta ut dubbelt större marginal på sina produkter och försäljarna får antagligen bra på provision på dem. De ger kanske ett lite bättre skydd än hemförsäkringen men det är oftast helt onödigt och dessutom är de svindyra jämfört med hemförsäkringen.
 
Lustig video det där. Mitt Hoya HD cpl-filter delade sig itu när jag skruvade loss det från objektivet. Glaset må vara stryktåligt, men resten av konstruktionen var s-k-i-t. Självklart inträffade det när man var ute och reste också :)

Är du säker på att ditt exemplar var äkta vara, dvs inte någon kopia tillverkad i Kina?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.