Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Precis börjat fotografera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Polacy

Medlem
Hejsan!

Har på sistone börjat damma av min systemkamera som jag knappt använt!
Det är en Canon EOS 550D som jag köpte 2011!

Jag fotograferar utomhussporter främst men vill gärna lära mig bli bättre på ansiktsbilder, kvällsbilder!
Vad jag har märkt på sistone (som är mitt främsta problem) är att mina kvällsbilder, blir alltid mer brusiga i jämförelse med mina dagsbilder.

Den här tog jag nu mot kvällen:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31.0-8/1978398_10203715978645728_1214368259_o.jpg

Den här bilden tog jag under dagtid (redigerad men ni fattar poängen):
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/l/t31.0-8/1398947_10203691493473614_260111395_o.jpg


På dagtid (under fotbollssammanhang) brukar jag köra:
Inställning: TV (Vad är det om jag får fråga?)
1/800 eller 1/1000
ISO: 400/800
f/2.8 (Vad är detta?)

Objektivet jag använder fick jag av mitt ex och är en stor, tung (gammal måtro?) Canon Zoom Lens EF 80-200mm 1:2.8 L objektiv. Är det någon som kan förklara vad dessa siffror innebär?

Hur som helst,

Jag tänkte då mot kvällen idag att jag skulle öka på ISO:n och minska på slutartiden (Heter det så?) till 1/160 eller 1/125 och så blev det ju som det blev... Sen kom man hem och såg hur suddiga majoriteten blev, och det är inte alls kul med så dåliga resultat...

Är det någon som rent spontant skulle kunna ge mig lite tips på grundinställningar till framtiden? :)
Jag satsar inte på karriär inom fotografering direkt, men jag tycker det är jättekul att få en del av min vardag på bild tillsammans med mina vänner!

Tack på förhand,
N
 
Tack för svaren ni två!

Pinsamt att jag har slarvat med grundläggande saker, men vad kan man säga... Är ju så himlans färsk inom fotografering!

Får väl köpa in en extern blixt till min Canon, för jag förmodar att den vanliga blixten inte är särskilt bra i jämförelse med Canon Speedlite? Då frågar jag vidare om råd; hur stor skillnad är det egentligen mellan 270EX gentemot 580:an?

Hur har han t ex gjort för att åstadkomma ett sånt här foto?
Råkade komma åt något redbullevents foto, men tycker den är ett väldigt fint exempel.

Är liksom min 550D inte tillräcklig för att åstadkomma den här kvalitén? Eller är det objektivet det är fel på, inställningen kanske?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t31.0-8/823582_10152562646635434_42288924_o.jpg

Tok för många frågor på ett och samma inlägg, jag hoppas att det är lugnt med er!
 
Vad jag har märkt på sistone (som är mitt främsta problem) är att mina kvällsbilder, blir alltid mer brusiga i jämförelse med mina dagsbilder.

Den här tog jag nu mot kvällen:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31.0-8/1978398_10203715978645728_1214368259_o.jpg

Den här bilden tog jag under dagtid (redigerad men ni fattar poängen):
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/l/t31.0-8/1398947_10203691493473614_260111395_o.jpg
Tyvärr innehåller bilderna ingen EXIF-information, så det går inte att se vad du har för inställningar. Men generellt sett så blir bilderna grynigare ju högre ISO man använder, och högre ISO behöver man när man fotar i dåligt ljus (om man inte använder stativ).

På dagtid (under fotbollssammanhang) brukar jag köra:
Inställning: TV (Vad är det om jag får fråga?)
1/800 eller 1/1000
ISO: 400/800
f/2.8 (Vad är detta?)
Tv betyder "Time variable" eller något sådant. Det innebär att du väljer slutartid och kamerans automatik väljer resten.

f/2,8 är bländarvärdet. Ju lägre tal desto större bländare.

Objektivet jag använder fick jag av mitt ex och är en stor, tung (gammal måtro?) Canon Zoom Lens EF 80-200mm 1:2.8 L objektiv. Är det någon som kan förklara vad dessa siffror innebär?
80-200 är brännvidden i millimeter. Det är ett zoomobjektiv där man kan ändra brännvidden från 80 mm till 200 mm. 1:2,8 betyder att den största bländaren är f/2,8 (det är bra). L betyder att det är ett lite proffisigare objektiv från Canons dyrare serie.
 
Iso

Bilden med skoterföraren är troligtvis tagen med en kamera som hanterar högre ISO mycket bra samt snabb slutartid, jag har svårt att se att en blixt kan täcka det avståndet. En kamera med lite större och bra sensor, den ser fin ut i brusnivå.En kraftfullare blixt är bättre än en svagare, den kan alltid ställas ner... men en svagare inte upp i effekt. Originaltillbehören kostar mer, men är i regel av bättre kvalité än billigare kopior. Med det sagt vill jag inte säga att man måste ha original, jag har några Dörrblixtar som fungerar bra... men å andra sidan använder jag inte blixt. Jag kan rekommendera ett fåtal väl utvalda objektiv av högsta kvalité, hellre än många billigare kompromisser:
 
Hur har han t ex gjort för att åstadkomma ett sånt här foto?
Råkade komma åt något redbullevents foto, men tycker den är ett väldigt fint exempel.

Är liksom min 550D inte tillräcklig för att åstadkomma den här kvalitén?

Det kan vara så att din 550D inte är tillräcklig, men behöver inte vara så.

Nu är vi inne på ett område där jag inte har full koll, men jag skulle kunna tänka mig att fotografen bakom bildexemplet har placerat ut blixten en bit ifrån sig och haft trådlös utlösning av den. Då behöver blixten inte ge lika mycket effekt som när den sitter på kamerahuset, eftersom ju avståndet till fotoobjektet är kortare.
Kan du göra samma sak med blixtstyrning från din 550D? Det är jag osäker på, men sannolikt inte. Däremot tror jag inte det är några generella hinder för din del att åstadkomma lika fina bilder med kameran, även om förutsättningarna trots allt kanske får vara mindre svåra.
Men med kunskap och lite kreativitet kan man komma långt. ;)


Tok för många frågor på ett och samma inlägg, jag hoppas att det är lugnt med er!

Inga problem, det är bara otydliga frågor och ostrukturerade inlägg som är svåra.
 
Ett litet tips är att titta i kamerans handbok. Canon har hyfsat bra handböcker och de går att ladda hem i digital form också. Varför inte plöja igenom handboken en gång åtminstone?
 
Amatörfotograf plåtning

Hej! Jag skulle behöva någon som har en bra kamera eller en fotograf som kan tänkas fotografera mina kläder till min webbshop.

Jag har några t-shirts och en kavaj som ska plåtas. Både dam och herrkläder så det kommer att vara en dam och en herrmodell på plats.

Sessionen tar 1-2 timmar.

Jag är student och har inte riktig råd att betala någon men samtidigt får ju ni fina proffsbilder på modeller och modekläder för att bygga på ert portfolio.

Jag bor på Gärdet och jag tänkte att vi skulle ta bilderna ute vid djurgården eller Gärdet.
 
Hej! Jag skulle behöva någon som har en bra kamera eller en fotograf som kan tänkas fotografera mina kläder till min webbshop.

Jag har några t-shirts och en kavaj som ska plåtas. Både dam och herrkläder så det kommer att vara en dam och en herrmodell på plats.

Sessionen tar 1-2 timmar.

Jag är student och har inte riktig råd att betala någon men samtidigt får ju ni fina proffsbilder på modeller och modekläder för att bygga på ert portfolio.

Jag bor på Gärdet och jag tänkte att vi skulle ta bilderna ute vid djurgården eller Gärdet.

Du kanske skulle skapat en egen tråd.
 
Man försöker hitta en lämplig kategori och sen klickar man på "Ny diskussion"
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-04-05 kl. 17.58.09.png
    Skärmavbild 2014-04-05 kl. 17.58.09.png
    23.7 KB · Visningar: 38
Får väl köpa in en extern blixt till min Canon, för jag förmodar att den vanliga blixten inte är särskilt bra i jämförelse med Canon Speedlite? Då frågar jag vidare om råd; hur stor skillnad är det egentligen mellan 270EX gentemot 580:an?
270 EX är en liten, ganska svag blixt, som passar bra som upplättningsblixt dagtid eller för att lysa upp motiv som man är ganska nära. 580 EX är en av Canons kraftigaste blixtar (ibland klassad som "proffsblixt", men vad som är "proffsutrusning" eller inte kan diskuteras). Prisskillnaden är stor.
 
Tips

50 mm 1/50 slutartid
200 mm 1/200 slutartid
1000 mm Slutartid 1/1000

Sen är det att labba med f värde och ISO värdet .

Detta gäller inte sportbilder då ska man öka

50 mm 1/100 med andra ord dubbla


// Kaj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.