Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PRAO:a hos en tidningsfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Jag ska PRAO:a hos en tidningsfotograf imorgon, och jag undrar om det är något speciellt som jag ska tänka på?

Det är kanske en konstig fråga men jag är egentligen bara ute efter lite tips och förslag. Alla kommentarer är välkomna!

Jag har en Nikon D3000 med ett 18-105. jag har även ett 35 mm 1,8.

Tack på förhand! //Hannes Månsson

Jag ska PRAO:a hos en tidningsfotograf imorgon, och jag undrar om det är något speciellt som jag ska tänka på?

Det är kanske en konstig fråga men jag är egentligen bara ute efter lite tips och förslag. Alla kommentarer är välkomna!

Jag har en Nikon D3000 med ett 18-105. jag har även ett 35 mm 1,8.

Tack på förhand! //Hannes Månsson

Det är väl bättre att fråga fotografen du praktiserar hos vad du ska tänka på :)

Hehe, ja och stå inte ivägen när han/hon försöker göra sitt jobb. Försök hjälpa istället för stjälpa. Fråga om du är osäker om något. :)

/ Magnus

Det är bara att hänga på. Be gärna fotografen att förklara hur han/hon tänkt efter att bilderna tagits.

Fråga gärna om det finns något du kan få prova på att få fotografera när du varit där någon dag. Be fotografen att titta på dina bilder för att ge feedback.

Det är bara att hänga på. Be gärna fotografen att förklara hur han/hon tänkt efter att bilderna tagits.

Fråga gärna om det finns något du kan få prova på att få fotografera när du varit där någon dag. Be fotografen att titta på dina bilder för att ge feedback.

Okey. så ni tycker att jag bara ska hänga med? Jag vill ju fota!! tror ni att objektet kan känna sig obekvämt om praon också fotar?

Okey. så ni tycker att jag bara ska hänga med? Jag vill ju fota!! tror ni att objektet kan känna sig obekvämt om praon också fotar?

Nä. Men första dagen kanske du ska nöja det med dig. Sen kan du ju fråga fotografen om du också får fota. Om du bara fotar själv iaktar du ju inte hur fotografen gör.

Men jag tycker också att du ska fråga dem om de kan ge dig egna uppdrag. Det är bra om du visar dig ambitiös

Nä. Men första dagen kanske du ska nöja det med dig. Sen kan du ju fråga fotografen om du också får fota. Om du bara fotar själv iaktar du ju inte hur fotografen gör.

Okey, men jag ska ta med kameran i alla fall. Visst har du rätt, jag måste ju se hur han jobbar först.

Men jag tycker också att du ska fråga dem om de kan ge dig egna uppdrag.
Egna updrag?! låter läskigt! att ha ansvar för det! Jag kan tänka mig att fota tillsammans med honom men inte själv!

Tack för dina svar froderberg, det uppskattas! Usch vad jag är nervös inför imorgon! Som tur väl är så känner jag honom, och han är jättesnäll, så det löser sig nog!

Det är bra om du visar dig ambitiös
Jo, visst är det så.

Vad hade du tyckt om att jag fotograferade, hade du varit störd av det? (om du var tidningsfotografen alltså)

Fotograferna är inte helt ovana med prao-elever. Jag skulle generellt inte ha problem med en elev som också plåtade, utan skulle säga till om det inte passade.

Eget uppdrag är en bra prövning. Det behöver ju inte vara något som absolut måste vara med i tidningen. Där det inte gör något om det skiter sig (vilket det sällan gör)

När jag var praktikant i tvåan på gymnasiet fick jag göra en hel bilaga i tidningen under första veckan ;)

Fotograferna är inte helt ovana med prao-elever. Jag skulle generellt inte ha problem med en elev som också plåtade, utan skulle säga till om det inte passade.

Eget uppdrag är en bra prövning. Det behöver ju inte vara något som absolut måste vara med i tidningen. Där det inte gör något om det skiter sig (vilket det sällan gör)

När jag var praktikant i tvåan på gymnasiet fick jag göra en hel bilaga i tidningen under första veckan ;)

Okey, det är skönt att ha din åsikt så här innan praoveckorna. Om det inte nödvändigtvis ska vara med i tidningen så hade jag gärna gjort det. Kul att få kritik sen också, från en yrkesfotograf!

Jag ska ladda upp en del bilder här sen, om ni vill se dvs.

Tack så mycket för dina åsikter froderberg, du skall veta hur mycket jag uppskattar dem!

Jag ska sova nu så att jag är utvilad tills imorgon!

Kul förresten det där med bilagan, tänk att få göra något sånt! vilken tidning förresten?

Det har gått bra! Jag har haft med mig kameran nästan hela tiden. Fotografen (Maths) har alltid förklarat hur han tänker, vilka inställningar han har och hur han gör helt enkelt.

Jag vet inte om ni har hört om mordet på Saltö i Karlskrona? Jag bor i Karlskrona så att det har varit mycket att göra. Dessutom så skickade mördaren ett mail till just den tidningen jag praoar på (Sydöstran). Så att idag så har jag varit på häktningsförhandling idag och igår så var jag på presskonferens hos polisen. För mig så har det varit jättekul! Jag rekommenderar verkligen att försöka praoa hos en tidningsfotograf!

Nu har jag en till händelserik vecka kvar ;)

Jag kommer att lägga upp lite bilder efter nästa veckas PRAO!

//Hannes Månsson

Låter som en ruskigt spännande vecka! :)

Det har det verkligen varit! Visst, det har ju blivit några dötimmar men det får man ju leva med. Det är ju inte direkt en stor tidning. :)

Jag har lärt mig ruskigt mycket om Photoshopanvändning.

Men bland det roligaste av allt är att jag fick två bilder publicerade i tidningen! Dom kommer upp här i tråden om några dagar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar