ANNONS
Annons

Praktiska erfarenheter av Proshow Gold?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag har lekt lite tidigare med Proshow Gold men inte gjort något seriöst. Nu är det dags, jag ska göra ett bildspel som ska visas för cirka 100-150 personer via projektor och PA men det ska även finnas på DVD för visning på vanlig TV efter den "stora" visningen.

Då uppstår ju frågan om hur bilderna ska behandlas. Just nu sitter jag med 5-600 råfiler i Lightroom 2.1 där ett urval ska behandlas och sedan tas in i Proshow Gold. Det jag undrar är dels hur jag ska hantera skärpning av bilderna men främst i vilken storlek bilderna ska exporteras eftersom bildspelet sedan ska exporteras i olika format i Proshow. Proshow kan ju krympa bilderna vid exporten, blir det bra? Kan jag bara beskära bilderna till 4:3 och sedan ta ut full storlek från LR? Eller ska jag krympa dem till projektorns upplösning och sedan låta Proshow hantera DVD-formatet? Eller...?? Jag söker alltså helst någon med praktiska erfarenheter, jag har möjlighet att testköra i lokalen men har inte riktigt tiden för att uppfinna hjulet igen. Därför, om du har erfarenhet av detta, kan du inte ge mig lite råd och tips? Även andra tips mottages tacksamt.

/Per

Tänker du rotera, zooma eller flytta på bilderna under bildspelet?
I så fall krymp dom inte för mycket innan, då skall du ju behandlas av ProShow. Är de stora kan du dock krympa dem en del om du vill att det skall gå snabbare, beror ju dock på vilken dator du har.
ProShow tar ju längre tid på sig att göra ett bildspel med större bilder.
Skall de ligga helt stilla och inte zoomas, flyttas eller ha övergångseffekter kan man krypa dem till projektorns format.

Det är i alla fall så jag hade gjort, men det finns säkert andra synpunkter på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar