Annons

Praktisk, stor väska samt en mindre och snygg!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Det är dags att köpa ny kameraväska då min gamla (Lowepro SlingShot 200) både har gått sönder och blivit urvuxen.
Jag har insett att för att få plats med allt så är det ett ganska stort åbäke jag måste skaffa. Följaktligen så är det väl då också en rygga som gäller för att man inte skall paja ryggen på kuppen. Det jag dock tycker är ganska tråkigt är att de flesta väskor är ganska fula.. Men samtidigt tänker jag att en stor ryggsäck är inget man pallar ta med sig när man bara skall "ta med kameran" och endast vill ha ett par gluggar med sig. Så min tanke är att jag kanske borde skaffa en lite väska också - att ta till vida sådana tillfällen. Och det skulle ju då räcka att den lilla är "snygg". En stor praktisk ryggsäck är en sak, men en mindre axelremsväska som rymmer ett hus + två gluggar borde ju gå att hitta. Tips mottages varmt både när det gäller den stora och lilla väskan.

Det som skall få plats i den stora är:
- D600-hus
- 80-200 mm 2,8 (gammal stor och tung)
- 90 mm 2,8 (makro)
- 85 mm 1,4
- 50 mm 1,8
- 20 mm 1,8
- Telekonverter
- Batteriladdare
- Blåsbälg
- och nått mer kanske..?

Jag satt och googlade lite igår och fick upp ögonen för den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035271 Någon som har erfarenhet av den?

Jag satt och googlade lite igår och fick upp ögonen för den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035271 Någon som har erfarenhet av den?
Har inte erfarenhet av den, men många har rekommenderat Icebreaker när jag har läst runt bland olika trådar. Länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035271

Har inte testat den själv heller dock. :) Finns i tre storlekar i alla fall och den har fått väldigt bra betyg.

Billingham Hadley Pro är snygg och rymmer nog det du vill få i, men den är rätt så dyr.

Jag har en Icebreaker medium men tycker att mellanväggarna är alldeles för sladdriga, speciellt de långa so går längs ryggsäckens hela längd.

Nu kör jag mest med Tamrac Expediton 8X som även har ficka för laptop/ultrabook. http://www.tamrac.co.uk/pages/product1.htm.

Kör ofta den på sportfotouppdrag packad med
1Dm4 med monterat Sigma-120-300/2,8 med rättvänt motljusskydd
5Dm3 med BG
70-200/2,8
24-70/2,8
16-35/2.8
Blixt 580 EXII + extern batteripack
13.3" ultrabook
plus lite bra att ha grejor.

det blir tungt men funkar bra tack vare ordentligt avbärarbälte.

Tack för alla bra svar. Anledningen till att jag fastnade för Flipside 400 var för att det verkar bra att öppna väskan på "insidan". Det gör ju att man inte behöver lägga den del man skall ha mot kroppen ner mot marken.

Dock så fastnade jag verkligen för Think Tank Retrospective 30 som Agneta tipsade om! Den är snygg och smidig och om jag vill så får jag nog faktiskt ner alla mina gluggar där ( http://www.youtube.com/watch?v=C0YweVc--PE )! Dock är den säkert lite jobbig att ha om man skall ge sig ut på längre sessions och promenera långt, så en rygga måste jag också ha. Men jag skall nog börja med att beställa den här!

Nu skall jag bara bestämma om den skall vara svart eller grå :)

Tack!

"Snygg" när det gäller lilla väskan är ju högst subjektivt. Jag köpte en Maxpedition Jumbo. Rymmer min 7D med en fast normal monterad, och utan problem en 70-200 i ett näst intill skräddarsytt fack på sidan. Kropp med 70-200 monterat får inte plats på nåt bra sätt om man vill kunna stänga och "låsa" locket. Finns massa fler mindre fickor också så extra batterier, minneskort m m slipper skramla omkring, och ett fack närmast kroppen där jag har 2 st 7-tumspaddor, en iPad mini och en Nexus 7. Dom har en lite större också i samma stil som heter Maxpedition Mongo (Ja) om man skulle vilja ha t ex 70-200 monterat redan i väskan.
Finns på ridge.se, och finns för både höger och vänster höft.

Glöm reklam

Glöm det där med att hitta en perfekt rygga genom att titta PÅ SAJTER OCH REKLAM. Det finns bara ett sätt! Testa hur den sitter! Alla är olika och axelremmar och höftbälten sitter och passar olika från person till person! Att ge råd som "sitter perfekt" är ju för böveln rent trams!!! Det som sitter perfekt på en person kan sitta som skit på en annan! Man måste ju kunna gå några kilometer med full packning utan att få skav och ont i ryggen!

"Snygg" när det gäller lilla väskan är ju högst subjektivt. Jag köpte en Maxpedition Jumbo. Rymmer min 7D med en fast normal monterad, och utan problem en 70-200 i ett näst intill skräddarsytt fack på sidan. Kropp med 70-200 monterat får inte plats på nåt bra sätt om man vill kunna stänga och "låsa" locket. Finns massa fler mindre fickor också så extra batterier, minneskort m m slipper skramla omkring, och ett fack närmast kroppen där jag har 2 st 7-tumspaddor, en iPad mini och en Nexus 7. Dom har en lite större också i samma stil som heter Maxpedition Mongo (Ja) om man skulle vilja ha t ex 70-200 monterat redan i väskan.
Finns på ridge.se, och finns för både höger och vänster höft.

Visst är det en smaksak, men efter att ha läst på om den så verkar den väldigt smidig och rymlig för sin storlek. Jag tycker dessutom att den ser helt reko ut. Jag gillar att den ser "vanlig" ut - och inte skyltar med att man går omkring med en dyr utrustning. Många fotoväskor ser väldigt stela och kantiga ut..

Glöm det där med att hitta en perfekt rygga genom att titta PÅ SAJTER OCH REKLAM. Det finns bara ett sätt! Testa hur den sitter! Alla är olika och axelremmar och höftbälten sitter och passar olika från person till person! Att ge råd som "sitter perfekt" är ju för böveln rent trams!!! Det som sitter perfekt på en person kan sitta som skit på en annan! Man måste ju kunna gå några kilometer med full packning utan att få skav och ont i ryggen!

När det gäller en bra ryggsäck så är jag benägen att hålla med. Självklart måste den sitta som en smäck på just min rygg. Dock är det väl inte fel att reka lite på nätet innan - sen kan man gå och prova.

Tack för alla bra svar. Anledningen till att jag fastnade för Flipside 400 var för att det verkar bra att öppna väskan på "insidan". Det gör ju att man inte behöver lägga den del man skall ha mot kroppen ner mot marken. [...]
F-stop Tilopa BC (eller möjligen Loka) uppfyller alla dina krav. Utrustningen får gott om plats i en insats i storlek L och du får även plats för matsäck, tjocktröja och sittunderlag. En mindre laptop går också ner.

Jag har en Tilopa BC och den sitter som en smäck, i somras använde jag den på stugvandring i fjällen utan några problem. Jag har även tryckt ner D300+300/4, D600+TC14+70-200/2,8, 20-35/2,8, 90/2,8, filter, kikare 8x42, en pocketbok och lite annat småplock när jag var i Uganda i vintras.

www.fstopgear.com

Vill också rekommendera Think Tank Retrospective serien som snyggväska. Min som är den "högre" modellen rymmer hur mkt som helst. Känns som väskan kan expandera som en ballong men ändå är helt ok om man bara har med sig småsaker.Dock lite dyr.

Som storväska har jag en Icebreaker, största storlek som jag haft i flera år. Kvalitén känns hög och väskan är genomtänkt. Det finns mycket gottt om extrafack för mindre tillbehör men utrymme saknas för större vardagliga föremål som extrakläder etc. Jag tycker också att väskan saknar bra fästen för exempelövis blixtstativ. För att vara en så storm, tung och "billig" ryggsäck tycker jag den sitter helt ok. Man får mycket för pengarna och kan knappast förvänta sig att gå i fjällen med den.

verkar få plats med mycket i dem ja :)

4890426339_f62b21d431.jpg

Jag fick väskan i onsdags men har inte hunnit testa den "på fältet" än. Dock fick jag med enkelhet ner all min utrustning och den är verkligen skön att bära! Känns verkligen väldigt stor för att vara så liten. Men det krävs lite längre promenader innan jag kan säga för mycket om komforten :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar