Annons

Praktikplats till 18-årig student sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

CarlaKajsa

Aktiv medlem
En kollegas dotter söker förtvivlat praktikplats inom fotografins värld. Hon studerar på media programmet (gymnasiet) och behöver ha en praktikplats i ca 7 veckor med start ca. V45. Hon bor i Stockholm men söker i hela landet... Kanske större chans att söka brett? Min kollega känner till min passion för foto och hoppades att jag kanske skulle kunna hjälpa till, han och hans dotter har inte något nätverk i branschen.

Det slog mig att alla ni medlemmar kanske har några tips som jag kan förmedla till min (smått desperata) kollega och hans dotter.

Tackar allra ödmjukast på förhand!
 
Jag hittade och fick min praktik genom att maila en fotograf och fråga om hon ville ha en assistent. (Presenterade mig själv i mailet och förklarade vad jag ville få ut av praktiken.) Sagt och gjort, vi stämde träff för att möta varandra och prata igenom det och nu har jag min praktik. I Stockholm.
Så mitt tips är att hon ska helt enkelt kolla runt och höra av sig till folk. Kan ju vara bättre om hon går dit personligen.
 
Jag har själv haft praktikpanik, vet precis hur det är. Men det är bara att leta namn och maila eller ringa. Att ringa är nog bäst. Att kolla upp agenturer kan vara bra, men se till att ta kontakt med fotografen direkt, inte med agenten. Bläddra igenom mode-tidningar, om man tycker sånt är intressant förstås, och skriv upp namnen på de fotografer som verkar spännande. Sen är det bara att googla.

Lite agenturer:
Skarp Agent
Agent Bauer
Lundlund
Sylvie
Söderberg Agentur
Agent Molly

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.