Annons

Praktikplats, hur gå tillväga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, första inlägget på detta forum, grattis till mig.
Anyway; fotar väldigt mycket på fritiden, mycket ströbilder men även försök till lite mer seriösa med den begränsade kameran jag har (Panasonic Lumix DMC-LZ5).
Drömmen är att när ekonomin är min vän så ska jag inhandla en Nikon D80, som det ser ut nu.

Fotograferingen överlag är ett stort intresse, och jag överväger att leta efter en praktikplats - antingen på en studio eller en fotobutik (ej ex expert, då de har så spritt inom elektroniken).

Om jag hamnar på en fotobutik, så känns det som att jag inte kommer få fotografera såpass mycket som jag EVENTUELLT skulle kunna få göra på en studio, har jag fel?
Jag har visserligen inget emot att lära mig lite mer spritt om kameror - låt oss kalla det allmänbildning inom ämnet.

Men samtidigt har jag inte en sus om jag ens kommer få pröva på att fotografera om jag väl hamnar i en studio, dvs att det bara blir "slavjobb"?

Tack på förhand!
Martin.

EDIT:
visste väl att jag glömde något.
vad anser de flesta (självklart varierar det) som har en butik/studio att man ska kunna för att de anser en vara värdig nog?
vad utgår dom från, då jag inte har några superba alster, utan bara ett oerhört gediget intresse?

Hej!

Det är inte så att du studerar eller ska börja studera vid högskola? (Och då menar jag kanske inte spcifikt studera foto.) Då är en bra möjlighet till erfarenhet att foto för t.ex. olika spexgrupper. Har själv börjat göra det nyligen och det är superkul!

Är även redaktör/reporter/allt annat för en ideell tidning i Umeå (där jag studerar) - allt för erfarenheten och för att ha kul! Sen ser det förhoppningsvis bra ut på ett ev. CV då man ska söka sin plats på tidningen någon gång i en avlägsen framtid...

Lycka till!
Lasse

Där ser man!
Jag har under helgens gång kommit i underfund med att jag bannemej ska söka till någon folkhögskola i vår, med fotoinriktning.
Sen vad som händer fram tills dess återstår nog att se, tror mina handledare här på ungdomsaktivitetsskolan (nån grej för oss arbetslösa ungdomar) håller på o försöka ordna en praktik på butik/studio.

Hoppas allt går bra för dig!

praktik

Hallå där själv så hade turen att via en kontakt få en praktikplats i en fotostudio, jag läste detta även genom arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig att betala stöd för praktik, du får en mindre summa pengar av dem för att du genom prektiken kommer att lära dig ett nytt yrke, du bör ha en viss grundutbildning på papper för att detta ska funka men dessa pengar håller di i alla fall på benen...Du bör väl vara vän med din kamera och kunna arbeta i photoshop, jag var på min praktik i 6månader och kunde inte vara mera tacksam gentemot den chansen, jag fick arbeta med bilder i efterarbetet och var med under större delen av deras fotograferingar och i slutet av min tid så fotade jag även vissa grejor som sedan skickades iväg till kunderna, det gäller att visa framfötter och att man är villig att arbeta...

praktik

Hallå där själv så hade turen att via en kontakt få en praktikplats i en fotostudio, jag läste detta även genom arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig att betala stöd för praktik, du får en mindre summa pengar av dem för att du genom prektiken kommer att lära dig ett nytt yrke, du bör ha en viss grundutbildning på papper för att detta ska funka men dessa pengar håller di i alla fall på benen...Du bör väl vara vän med din kamera och kunna arbeta i photoshop, jag var på min praktik i 6månader och kunde inte vara mera tacksam gentemot den chansen, jag fick arbeta med bilder i efterarbetet och var med under större delen av deras fotograferingar och i slutet av min tid så fotade jag även vissa grejor som sedan skickades iväg till kunderna, det gäller att visa framfötter och att man är villig att arbeta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar