Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Praktik eller assistent

Produkter
(logga in för att koppla)

leffebang

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis gått ut en gymnasieutbildning med inriktning foto och jag har planer på att plugga vidare med foto men vill först känna på hur det är att jobba som fotograf.
Därför är jag på jakt efter en praktik plats eller assistent jobb, men det är svårt att hitta.
Finns det någon som har nån idé om vart man kan hitta en plats?

Det spelar ingen roll om det är en tidning reklamateljée eller något annat bara det är foto.
Assistent jobb skulle va schysst också men jag kan tänka mig att det är ännu svårare.

Tacksam för svar!
 
Om du har hållt på en del med foto så är det inte alls omöjligt att få assistentjobb. En stor fördel är om du har körkort.

Genom assistentjobb lär du dig yrket och får bra kontakter. Det är en säkrare väg till jobb men det kan vara tajt att hinna med eget fotograferande och du kanske hamnar hos en fotograf som är ganska smal i sina motivområden.

Kvaliteten på fotoutbildningarna varierar kraftigt. Vill du bli kommersiell fotograf är Gamleby bra och vill du bli pressfotograf är Biskops-Arnö i särklass.
 
leffebang skrev:
Tack!
Har du någon aning om någon som söker assistent eller någonstans där man kan hitta det?

Sorry, inte riktigt min branch. Men proffsbutikerna och pproffslabben i Stockholm kryllar av lappar från yrkesfotografer som söker ass eller assistenter som söker uppdrag. En del erfarna assistenter är frilansassistenter.

Du kan ju annars ringa runt till fotografer som gillar.
 
Hur vanligt är det med lön till ass. Och i vilken storleksordning. Jag funderade på att köra gratis dom 3 första månaderna då jag ändå är betald från det jobbet som sade upp mig nyss.
 
Damocles skrev:
Hur vanligt är det med lön till ass. Och i vilken storleksordning. Jag funderade på att köra gratis dom 3 första månaderna då jag ändå är betald från det jobbet som sade upp mig nyss.

Du ska absolut inte jobba gratis. Det är fel mot dog själv och alla andra assistenter.

Betalningen brukar vara väldigt låg, men man ska ju se det som utbildning. Gissar att man får som studiemedel ungefär. Alltså precis så att man klarar sig. Å andra sidan brukar man få använda fotografens utrustning.
 
Nu är det några år sedan men 1989 låg en assistentlön i Stockholm, hos någon av de etablerade fotograferna, på runt 5000 kronor med fritt material.
En butiksanställd hade väl 10000?
Nu har jag inte kontakt med assistenter längre.

Jobba inte gratis de första tre månaderna, varför skall du göra det?

Däremot kan man erbjuda sig att praktisera en vecka för att visa vad man kan. Efter en vecka har man nog visat om man duger.
 
froderberg skrev:

Betalningen brukar vara väldigt låg, men man ska ju se det som utbildning. Gissar att man får som studiemedel ungefär. Alltså precis så att man klarar sig. Å andra sidan brukar man få använda fotografens utrustning.

Sen när klarar man sig på ett studiebidrag... ;)
 
Oki, jag lyssnar på er erfarna. Det var mest en tanke då det trots allt vore ett rätt bra ess i rockärmen om någon väger mellan två. Jag har ju ändå full lön.

Mipert - Bra tips om en vecka.

Jag ska sätta mig och fixa ordning en webportfolio och visitkort och lite sånt första veckorna jag blir arbetslös. Sen kanske jag borde plugga in körkortet också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.