Annons

praktica L2, ingen ljusmätare i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats_udd

Medlem
Inhandlade en analog Praktica L2 kamera på en antikffär i Berlin här om dagen, väldigt billig och jag tyckte den var fin och den verkar fungera fint. Men den saknar inbyggd ljusmätare, gjorde lite research och såg att flera kameror ur serien saknade just mätare.
Blev lite nyfiken, och någon här kanske har svaret, hur Praktica tänkte att man skulle exponera rätt? Extern ljusmätare? Gå på känslan?
Kanske är supervanligt på äldre kameror men jag har aldrig stött på det tidigare.

Bästa
Mats

Inhandlade en analog Praktica L2 kamera på en antikffär i Berlin här om dagen, väldigt billig och jag tyckte den var fin och den verkar fungera fint. Men den saknar inbyggd ljusmätare, gjorde lite research och såg att flera kameror ur serien saknade just mätare.
Blev lite nyfiken, och någon här kanske har svaret, hur Praktica tänkte att man skulle exponera rätt? Extern ljusmätare? Gå på känslan?
Kanske är supervanligt på äldre kameror men jag har aldrig stött på det tidigare.

Bästa
Mats

Det var inte alls ovanligt på gamla kameror att de saknade exponeringsmätare. Inbyggda exponeringsmätare började, om jag inte är helt ute och cyklar, komma under 1950-talets mitt eller något senare. Man använde då en lös exponeringsmätare eller så gick man på känn. Man kunde ju även använda exponeringssticka eller det datablad som följde med filmen.
När det blev vanligt med inbyggd exponeringsmätare kom mätarlösa kameror att bli ett lågprisalternativ hos en del fabrikanter.

Det är som att köra en bil med manuell växellåda utan varvräknare -- dvs man lär sig snabbt och sedan tänker man inte så mycket på det.

Enkel tumregel: Sätt slutartiden till nära filmens känslighet, dvs 100 ASA --> 1/125 och bländaren till 16 för sol, 11 för lite moln, 8 för mulet, osv. Justera tid och bländare (ena upp, den andra ner) för att bibehålla exponering men få önskat resultat, t.ex. snabbare tid.

När jag började fotografera på 70-talet körde jag utan exponeringsmätare ganska länge och kommer inte ihåg att jag upplevde det som något stort problem.

Det är som att köra en bil med manuell växellåda utan varvräknare -- dvs man lär sig snabbt och sedan tänker man inte så mycket på det.

Enkel tumregel: Sätt slutartiden till nära filmens känslighet, dvs 100 ASA --> 1/125 och bländaren till 16 för sol, 11 för lite moln, 8 för mulet, osv. Justera tid och bländare (ena upp, den andra ner) för att bibehålla exponering men få önskat resultat, t.ex. snabbare tid.

När jag började fotografera på 70-talet körde jag utan exponeringsmätare ganska länge och kommer inte ihåg att jag upplevde det som något stort problem.

Hur ser det med med ASA 200, 400 etc. Är det ett steg upp på varje typ ASA 200 = 1/250? och samma 16 i bländare för sol etc?

Hur ser det med med ASA 200, 400 etc. Är det ett steg upp på varje typ ASA 200 = 1/250? och samma 16 i bländare för sol etc?

Yepp, det är samma som ISO.

Mellansteget mellan mätarlösa kameror och de med strålgångsmätning var de som hade en utanpåliggande sensor, även då fick man tänka till själv. Plåtade f ö som praktikant hos en fotograf i början på 70-talet en Leica utan mätare, det var spännande att tänka själv. Körde svartvitt då, så det var mer tolerant, men inte så svårt att värdera ljuset själv. Så det är riktigt bra övning att köra utan ljusmätare.

Sedan finns ju alternativet att köpa en lös ljusmätare, bättre ljusmätning än så får man knappast.

Lycka till, tänk på att du kommer lära dig massor om att värdera ljus som många idag inte har en aning om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar