Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prag

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en hastigt påkommen resa till Prag att se fram emot om en månad. Jag undrar om någon vet hur priserna är på fotoutrustning där och om det finns bra fotohandlare. Tar också gärna emot tips om ställen man inte ska missa att gå till med kameran.

Har inte varit där själv (ännu!) men den kända Karlsbron får du inte missa. Det lär du heller inte göra när du rör dig runt de gamla delarna...
Mågna motiv överallt,,

Mvh Niclas, som inte hade värst mycket nyttigt att komma med;) Håller tråden uppe längre kanske:)

Tack Niclas,

Jag surfade runt och hittade att deras största fotohandel heter "Foto Skoda" :).
Dom hade en webbshop och priset på det 85 mm 1,8 jag hade i tankarna var bara ca 200:- billigare än hos dom Svenska handlarna. Inte mycket att springa benen av sig för, köper hellre svenskt i så fall.

När jag var där för tre år sedan botaniserade jag på Foto Skoda. Om man kör färgfilter kan man hitta lite billigare. Köpte röd och grönfilter 25-40% billigare än motsvarande butikspriser här hemma, plus att de hade dem inne och inte på beställning som här.

Annars tror jag inte du tjänar så många kronor på att köpa utrustning där. Möjligtvis kan du köpa inhemskt papper billigt där. De har (åtminstone) haft en tradition av svartvitt och tillverkat själva i öststaterna.

Men jag tycker du ska lägga mer krut på att knata runt och njuta av en underbar stad.

Fina besöksmål/aktiviteter är:
  • Karlsbron (ingen turist unkommer den! :)
  • Slottet med omgivningar
  • Petrin tower (lilla eiffeltornskopian)
  • Astronomiska uret (gå upp i tornet för fin utsikt)
  • Vyserad (fortet söderöver från slottet)
  • Judiska kvarteren och den mycket frekvent avbildade kyrkogården
  • Frantisek Bileks villa, mycket nära slottet österut (om man tycker om sekelskifteskonst, utsmyckad med skulpturer och egna möbler)
  • Alphonse Mucha-museet (dito för Jugend/Art Noveau-fantaster)
  • Museer om man tycker om sådana (finns många och det är hyffsat billigt). Tekniska museet har en liten fotoavdelning :)
  • Konserter/teaterföreställningar
Listan kan göras mycket mycket längre. Jag kan titta i min låda med gamla broschyer och se om jag hittar fler saker jag brukade göra när jag var där nere. Är man där en liten stund skulle jag rekommendera en dagsutflykt eller två.
  • Karlstejn är en underbar liten sagoborg en kort stunds pendeltågsresa söder från Prag. Det går dyra guidade turistbussturer dit men är enkelt att ta sig dit själv.
  • Karlovy Vary (Carlsbad), en kurort väster om Prag nära Tyska gränsen. Underbar arkitektur och mycket väl värt ett besök. Ligger undangömt i en dalgång. Gå runt och se hur folk kurerade sig förr i tiden.
  • Kutna Hora, en anrik stad med lång historia. Här låg gruvor och man gjorde dalern här, myntet som fungerade som betalningsmedel över halva dåtidens Europa. Gå ned i gruvorna, besök den stora katedralen eller åk till utkanten av staden och se det något makabra benkapellet.
  • Terecin (Theresienstadt) var ett arbetsläger under andra världskriget, byggt i en gammal fortifikationsstad. Mycket historia om kriget och judeförföljelserna.
  • Konopiste (har jag för mig det hette...), ett jaktslott med imponerande samlingar i vackra omgivningar.
Karlstejn kan man ta som en halvdagstur om man är rask. Måste man prioritera är min favorit Karlovy Vary.

Har varit i Prag 5 ggr senast i samband med Hockey VM. Att vara morgonpigg är som tidigare sagts ett bra tips.

På Lillsidan, mellan Malostranska Namnesti och slottet finns många trevliga små gator som t.ex. denna

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=232808&set=lp

Går du upp denna gata och svänger höger finns där fler trevliga gator och prång. Det finns även trevliga trappor upp mot slottet där man har en bra vy ner mot Gamla Stan och Karlsbron. Om man fortsätter efter man kämpat sig upp mot slottet finns även där många trevliga gator.
En ganska okänd är Novy Svet där Tyco Brahe bodde.
Gemensamt för dessa tips - relativt lite bilar och turister

Huvudtipset är dock att alltid titta uppåt.
Det finns fantastiska vackra så väl som humoristiska utsmyckningar på många hus. T.ex längst upp på pelarna på Clementium (ligger på gatan utmed floden, precis norr om Karlsbron )
Alla hemska figurer på kyrkan uppe vid slottsområdet rekomenderas också (teleobjektiv kan vara bra)

www.praginfo.com är en trevlig sida innan resan.

kameror och objektiv är inte billigare men utbudet är enormt så det kan vara kul att fönstershoppa. fotobutiker överallt!

blixtar och stativ kan möjligtvis vara något billigare.

glöm inte gå upp till metronomen!

Tack för alla tips och dom fina bilderna.
Det är bara en förlängd helg där en del tid är bokad konferens så jag får prioritera utflyktsmålen, då är era tips extra värdefulla. Vill nog packa lätt i lilla väskan och tar nog bara med huset, blixten och två gluggar. Det blir min Sigma 18-125 för allround men det kan nog vara kul att ha med EF-S 10-22 också. Stora stativet får stanna hemma men den lilla monopoden kan hänga med.
Bra att veta i förväg att det inte är speciellt lönt att springa i fotoaffärer så jag inte kastar bort tid på det.

Nu har resan gått av stapeln och jag får återigen tacka för råden som var goda. Hann inte med allt under en förlängd helg med flera konferenspass men en del bilder blev det. Tog bara med 18-125 och blixten men det kändes ändamålsenligt.
Bilder finns på länken nedan, en del vyer och en del konferensdeltagare som ni kan hoppa över. Alla är dock tillfrågade enligt PUL.
http://www.sorkin.se/grandezza/prag/index.htm

Såg att du upptäckte mannen som hänger över Husovagatan. (page 2 av5)
Också kul att se att du hittade det lilla smala gröna huset. (page 1 av 5)
Två motiv som jag själv fotat och tycker om, men som jag inte hittat andra som plåtat innan nu.
Som sagt var man upptäcker nya saker varje gång man är där.
Det blir nog en 6:e resa snart + lite utlagda bilder här efter att scannern är inköpt.

ANNONS