Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Prag resa
- Trådstartare annizz
- Start datum
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Pilzner
God tur!!
God tur!!
Nw2
Avslutat medlemskap
Maitreya
Ny medlem
Pragvår!
Hej Anna!
Jag och min man var i Prag 6-9 April. Ja visst, ölen är god och i regel billig, men framförallt är det en stad med historia och mycket sevärdheter. Min man Claes Norén, som också är medlem på fotosidan har lagt in några bilder från vår vistelse där.
Man ska absolut inte missa Karlsbron, gamla stan och lillsidan, som ligger på andra sidan bron.
Gå också up i rådhustornet och tornet vid bron, där har man fin utsikt över stan och alla gamla vackra byggnader. På lillsidan är det mycket lugnare och du hittar fina gamla gränder.
Gå också upp mot borgen och upplev fantastiska vyer.
Lättast tar man sig fram med tunnelbana, både billigt och lätt. Köp 72-timmars kort t.ex så behöver ni inte tänka på kuponger.
Lycka till!
Hej Anna!
Jag och min man var i Prag 6-9 April. Ja visst, ölen är god och i regel billig, men framförallt är det en stad med historia och mycket sevärdheter. Min man Claes Norén, som också är medlem på fotosidan har lagt in några bilder från vår vistelse där.
Man ska absolut inte missa Karlsbron, gamla stan och lillsidan, som ligger på andra sidan bron.
Gå också up i rådhustornet och tornet vid bron, där har man fin utsikt över stan och alla gamla vackra byggnader. På lillsidan är det mycket lugnare och du hittar fina gamla gränder.
Gå också upp mot borgen och upplev fantastiska vyer.
Lättast tar man sig fram med tunnelbana, både billigt och lätt. Köp 72-timmars kort t.ex så behöver ni inte tänka på kuponger.
Lycka till!
Graal
Avslutat medlemskap
annizz skrev:
men får man fota var som helst i prag eller är det särskilda bestämmelser??
Det enda ställe jag kom på där man inte fick fota i Prag förra sommaren var i en Judisk Synagoga där man vädjade till besökarna att inte fotografera. Där fanns utställning av gamla oersättliga skrifter/heliga saker mm. Annars verkade det vara helt ok som i Sverige ungefär.
Graal
Avslutat medlemskap
Vad man inte bör missa i Prag? Är man fotointresserad finns ju några gallerier, Langhans t.ex (i närheten av Vaclav-platsen) där också en välsorterad fotoaffär med massor av begagnat finns. Även en affär med nya grejor fanns där på övervåningen. På samma gata fanns en annan affär med bara begagnade fotoprylar (analoga dock) med stor sortering och det var ganska billigt i jämförelse med Sverige. Nytt däremot vara bara lite billigare. Även Leica-galleriet kan rekommenderas. Ligger på V sidan av floden Moldau (samma som borgarna). I centrum, på Karlsbron mm finns också försäljning av gelatinsilverfotografier från Pragmiljöer som var fantastiskt fina att titta på bara. I övrigt får man ju inte missa chansen att dricka riktigt öl. På krogarna är det lite dyrare men vi hade en liten butik bredvid vårt hotell i centrum där man sålde halvlitersflaskor för 1-2 kr styck. Gick omkring och var lite smålullig hela tiden där tyckte jag. Tror dock att man ska akta sig för att dricka på gatorna, såg inga som gjorde det (ev är det förbjudet).
Att åka flodbåt på kvällen med en liten supé tyckte jag var trevligt. Musikunderhållning och härlig stämning i kvällsmörkret. Centrum på ö sidan av Moldau var fint att flanera i med mängder av små butiker och krogar och alla fina gamla byggnader och gränder kring Staromëstské námësti. Gula marknaden en bit bort från centrum tycker jag dock var lite överrklamerad, bortsett från att ölen de serverade där måste haft en ofantlig alkoholhalt (eller så hade de blandat i något....) för jag blev helt snurrig bara av ett enda glas.
Att åka flodbåt på kvällen med en liten supé tyckte jag var trevligt. Musikunderhållning och härlig stämning i kvällsmörkret. Centrum på ö sidan av Moldau var fint att flanera i med mängder av små butiker och krogar och alla fina gamla byggnader och gränder kring Staromëstské námësti. Gula marknaden en bit bort från centrum tycker jag dock var lite överrklamerad, bortsett från att ölen de serverade där måste haft en ofantlig alkoholhalt (eller så hade de blandat i något....) för jag blev helt snurrig bara av ett enda glas.
Lotta Wesslund
Aktiv medlem
Jag var i Prag påsken för två år sedan. Det finns mycket intressant att fotografera, här är några av mina bilder http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=44078
Du kanske också ska ta med stövlar? Skämt åsido, jag har hört att det är problem med översvämningar men jag vet inte om Prag är lika drabbat som för ett par år sedan. Hoppas för din skull och stadens byggnader att vårfloden inte blir alltför kraftig.
Blir lite avis, jag skulle gärna resa dit igen.
/Lise-Lott
Du kanske också ska ta med stövlar? Skämt åsido, jag har hört att det är problem med översvämningar men jag vet inte om Prag är lika drabbat som för ett par år sedan. Hoppas för din skull och stadens byggnader att vårfloden inte blir alltför kraftig.
Blir lite avis, jag skulle gärna resa dit igen.
/Lise-Lott
BugEyes
Aktiv medlem
www.sorkin.se se under miljöer-> prag