Annons

Prag, har ni några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Benig kyrka!

Har sett ett par tv-dokumentärer om nån kyrka utanför Prag som helt och hållet var dekorerad med människoben/skelettdelar. Ljuskrona i taket, altartavla, osv.
Historien var att kyrkogården blev full, så de la de gamla skeletten i katakomberna. Sen tror jag det var nån adelssläkt som tog över stället, och anlitade en inredningsarkitekt för att dekorera kyrkan. Han såg väl alla dessa ben och tänkte: Hmm, vänta lite nu...

Har alltid velat se den i verkligheten, men har inte haft möjlighet att resa dit än. Vet således inte vad den heter eller exakt var den ligger. Som jag förstått det ligger den inte många mil utanför själva stan. Borde inte vara omöjligt att ta reda på när man är på plats, något sådant kan ju inte vara helt okänt.

Kyrkan heter Kostnice (som betyder ungefär "benplats") och ligger i en förort till Kutná Hora som heter Sedlec, ungefär 45 minuters gångväg från centrum (Kutná Horas centrum alltså). Kurná Hora i sin tur ligger ungefär sex mil från Prag.
Se denna sida för mer info: http://www.kostnice.cz/

Såhär kan det se ut där:

Bilagor

• kostnice.jpg
    kostnice.jpg
    45.6 KB · Visningar: 2,352
jag har inga platsförslag annat än Cesky raj (orkar inte fixa tjeckiska fillifjonkar på bokstäverna). ett ställe med sandstensberg som imponerar!

annars tycker jag att en bra grej att göra för att få bra (och kanske annorlunda) bilder, är att gå upp riktigt tidigt (funkar bäst på sommaren) och plåta innan turisterna klistrar sig fast överallt i bilderna.

här är karlsbron, mitt i prag, tidigt en morgon.

Bilagor

• karlsbro2.jpg
    karlsbro2.jpg
    40.1 KB · Visningar: 584
Jag har varit i PRAG, flera gånger än jag varit i Stockholm, och jag facineras varje gång över att det inte finns en enda kvadratcentimeter ASFALT i hela staden !!!
Sten ,sten och åter sten !!
Så vackert det är !!!

Var öppen i sinnet och se dig om. Det är det bästa råd jag kan ge dig. Vilken teknik du använder är betydelselös om du inte har bildkänslan. Den kan vi inte ge dig här i forumet!
Har varit i Prag men hade inte bildkänslan med mig och heller ingen inspiration. Bilderna blev kass!

Jag har bara varit i Prag en gång (i april 2000), och det jag kan rekommendera är människor och arkitektur - finns hur mycket som helst.

Jag var där på "jobbkonferens" och vi fick tipset av en svensk journalist bosatt i staden att besöka en av de gamla klassiska ölhallarna. Där serveras enklare mat och folk sitter helt enkelt och pratar och dricker (och spelar musik).

Vi hade turen att besöka just den ölhallen (har tyvärr vare sig namn eller adress kvar) på årsdagen av något, så det var fullt med äldre tanter och farbröder i traditionell klädsel. Vi var de enda utlänningarna och var mycket skeptiska, men både gubbar och gummor tyckte det var kul att vi var där och placerade oss vid ett bord tillsammans med yngre tjecker. Där fick vi sitta och hälla i oss enorma mängder öl, köpa lotter, äta konstiga korvar, och ännu värre - dricka upp konstig mintsprit som vi vann på lotteriet.

Jag har tyvärr inga bilder från tillfället, men om du kan hitta den ölhallen (inga skyltar, och källaringång), är din lycka gjord :)

/AFE

Oj, tack för alla fina tips och förslag! Det här tror jag verkligen kan komma till nytta för oss i sommar.

Boende i Prag?

Hejsan.
Vi åker till Prag i slutet av Maj :)
Tanken är att vi kör ner och ordnar eget boende. Kan någon rekommendera ett fint och mysigt boende?
Vårt önskemål är inte ett "traditionellt svenskt hotel". Finns inspirationen så hoppas jag på ett par fina Prag fotografier.

Tack på förhand!

Re: Boende i Prag?

emji skrev:
Hejsan.
Vi åker till Prag i slutet av Maj :)
Tanken är att vi kör ner och ordnar eget boende. Kan någon rekommendera ett fint och mysigt boende?
Vårt önskemål är inte ett "traditionellt svenskt hotel". Finns inspirationen så hoppas jag på ett par fina Prag fotografier.

Tack på förhand!

Kolla in de här sidorna:

www.praguenet.com/short.html

www.real-estate-prague-agents.com/ prague_short_term_apartment_rentals_search.php

www.expats.cz/prague/directory/short-term-accommodation/0/

Om du hittar något intressant så kan jag kanske berätta lite om området/stadsdelen då jag bott i Prag en tid.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto