Annons

PowerShot S3 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

ruub

Ny medlem
Är det någon som har en PowerShot S3 ISO?? Har tänkt köpa mig en sån som första kamera, känner att en EOS 350D är lite för avancerad och bekostad för mig.

Skulle uppskatta bra och dålig kritik på den=)
 
Om det är en Canon Powershot s3 IS du menar så är det en sak som verkligen irriterar mig. Objektivlocket trillar av hela tiden. Ett sätt att lösa det är att klämma in snöret som det sitter fast i mellan locket och objektivet, men konstruktionen är under all kritik, lossnar precis hela tiden på min kamera. Annars en gedigen kamera. Enda riktiga nackdelen rent fotomässigt är att vidvinkel kunde varit bättre. Finns konvertrar iofs. Men som sagt, en helt ok kamera i övrigt.
 
Ok, det låter inte som en allvarligt fel egentligen.. :) Hur är det med objektivet? Ska man byta ut det direkt eller fungerar orginalet?
 
ruub skrev:
Är det någon som har en PowerShot S3 ISO?? Har tänkt köpa mig en sån som första kamera, känner att en EOS 350D är lite för avancerad och bekostad för mig.

Skulle uppskatta bra och dålig kritik på den=)
En mycket bra kamera i sitt segment, men den kan aldrig leva upp till en systemkamera. Rent tekniskt är de avancerade kompakterna minst lika svåra i hanteringen samtidigt som de saknar en hel del av alla kreativa möjligheter som systemkamerorna har. Det är en myt att systemkaeror är krångliga, de är bara större och otympligare i format. Men rent hanteringsmässigt så kan man välja ett minst lika enkelt handhavande som med kompakterna, dessutom med bättre resultat. Utgå ifrån storlek och vikt om du inte vill ha en systemkamera, tekniken är dock inte krångligare. Det finns mer att lära sig med systemkameran men användaren avgör själv vilken nivå han/hon vill lägga sig på.
 
ruub skrev:
Ok, det låter inte som en allvarligt fel egentligen.. :) Hur är det med objektivet? Ska man byta ut det direkt eller fungerar orginalet?
Canon Powershot S3 IS är ingen digital systemkamera vilket gör att du inte kan byta ut objektivet. Men däremot så kan du montera på olika konvertrar som antingen ger mer tele eller mer vidvinkel.

Edit: Stavfel
 
Senast ändrad:
En sak till kompakternas fördel är storleken, lättare att ta med sig och diskretare för gatufoto. Men bildmässigt piskas de av den enklaste dslr.
 
S3 IS

Jag har en Powershot S3 IS. Jag har inte hunnit testa den så mycket. Jag valde den med hänsyn till storlek och vikt i jämförelse med en systemkamera. EOS 350 kanske inte är så mycket större. Med S3:an så har man alltid ett "teleobjektiv" med sig vilket jag uppskattar.

Det som jag framförallt saknar från systemkamerorna är den lite större sensorn. Det går inte att få kort skärpedjup med någon av kompaktkamerorna vilket ger ganska tråkiga porträttbilder. I övrigt tror jag att man kan göra de flesta inställningarna som man kan göra på en systemkamera. Systemkamerorna har väl också mindre brus i svagt ljus. S3 har 800 som högsta ISO värde. Jag har inte provat det men enligt de flesta tester skall bilder tagna på ISO 800 med en S3:a bli ganska brusiga.

Jag har inte provat någon digital systemkamera, jag använde en analog systemkamera för ett antal år sedan.

Vill man verkligen lära sig att fotografera så är nog en systemkamera det man skall välja. Vill man ha en bra kamera med hyfsat pris och tillräcklig bildkvalite och funktionalitet för "amatörer" så kan nog S3 vara ett bra köp.
 
Re: S3 IS

Jag har haft min S3 IS i 4 dagar nu och är väldigt nöjd. Visst - kan inte mäta sig med de digitala systemkameror jag testat - men min plånbok kan inte heller mäta sig med de, utan det får bli lite sparande ett par år så man sedan kan köpa något kul.
Det jag menar är att till en digital systemkamera skulle jag behöva minst två, troligen tre objektiv för att täcka den fotografering jag idag kan göra med min S3:a, och de pengarna har jag helt enkelt inte idag (eller imorgon).
 
Bra lock

Jag har haft min S3:a i snart en månad och är väldigt nöjd. Mitt lock sitter faktiskt riktigt bra. Var beredd på strulet, eftersom en kompis har en S2:a med dåligt lock. Det enda jag hittills saknar är gängor i avtryckaren för en trådutlösare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.