Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PowerShot A95. Kameran är död!

Produkter
(logga in för att koppla)

mamarazziii

Medlem
Hej!
Mn PowerShot A95 dog igår...Det började med att objektivet inte drogs in. Jag läste igenom "felsökning" i handboken, ingenting stämde. Har bytt batterier. Det gick alltså inte att starta kameran, den gröna lampan bara blinkade till. När jag stängde den utvikningsbara skärmen (alltså med lcd-monitorn inåt) gick kameran att starta och jag kunde därför också stänga och få in objektivet. Kameran kändes mycket varm på vänstra sidan, den sida där skärmen sitter fast. Nu är kameran alltså "död". Det blinkar inte ens när jag försöker starta den.
Kan den ha blivit överhettad? Den låg en stund i en väska i solen. *skäms* Jag vet inte om garantireparation gäller, har haft kameran 1 år i maj. Vad tror ni? Är det värt att låta en verkstad titta på den? Är det vanligt att det blir fel på kameror med utvikningsbara skärmar?
Jösses så olägligt det här kom! Jag fotar enormt mycket. Får mitt första barnbarn om några veckor...Suck!

Hoppas att det finns någon vänlig själ som har tid att svara nu när sommaren är så ljuvlig.

Tack på förhand!

Jag har fått samma problem med min A95. Den hade dock inte varit i solen.
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet utan du får kontakta en serviceverkstad och se om de kan ge en prisuppgift på reparation,

Jamas skrev:
Jag har fått samma problem med min A95. Den hade dock inte varit i solen.
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet utan du får kontakta en serviceverkstad och se om de kan ge en prisuppgift på reparation,

Har du kontaktat någon serviceverkstad? Eller ser du kameran som "förbrukad"? Hur länge har du haft din? Vet inte om jag vågar köpa en till med utvikbar skärm, men jag har ju vant mig vid den så det blir svårt att vara utan.

Om kameran inte är utsatt för yttre åverkan utan helt enkelt bara stannat så bör du kunna få den reparerad på konsumentsköplagen. Ta med kvitto och åk till en auktoriserad verkstad och hör vad de säger.

http://www.canon.se/Support/Support....asp?ComponentID=255185&SourcePageID=244218#1

Hur lång tid det tar att reparera beror på vad felet består i och hur mycket de har att göra på verkstaden.

Om du lämnar kameran i den affär där du köpte den kommer det ta ytterligare några dagar längre tid i frakt till och från affären, så har du bråttom åk direkt till verkstaden.

Lycka till

/Jon

mamarazziii skrev:
Har du kontaktat någon serviceverkstad? Eller ser du kameran som "förbrukad"? Hur länge har du haft din? Vet inte om jag vågar köpa en till med utvikbar skärm, men jag har ju vant mig vid den så det blir svårt att vara utan.

Att den har utvikbar skärm tror jag inte du ska oroa dig för... Jag har ägt en Canon G5:a med sådan skärm, den är nu hos min syrra... har aldrig krånglat....över 2 år har den knäppt kort...

mamarazziii skrev:

Nej jag har inte det. Har försökt ringa flera gånger men aldrig kommit fram. Min har dessutom varit i backen en gång, men den la av på samma sätt några månader efteråt. Min är ca 1 år gammal.

Tag kontakt med eller besök Canons Centralservice på Optimusvägen 12 i Upplands Väsby om du/ni kan.

Dom är bäst i landet på Canonservice och utbilder dom andra serviceorganisationerna varav en del har sämre rykte. Be att t.ex. få tala med Hassan som är duktig på Canons småkameror.

Han fixade min S70 på 3,5 timmar, lämnade den kl 1100 och hämtade den kl 1430, jag kanske hade tur och det var inte alldeles före semestrarna.
Prova ett besök om någon av er kan, det är säkert skillnad när man personligen kommer dit än att skicka med all pappersexercis och annonymitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar