Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

powerbook - vad skall jag tänka på

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
hej!
jag är på jakt efter en beg powerbook g4, 15". vad bör det finnas på den för att jag skall kunna arbeta med bild på den samt kunna använda en större skärm? hur lång är livslängden på en välskött PB?

mvh
magnus
 
Alla Powerbook 15" kan driva extern skärm. Det sitter dessutom DVI-kontakt på alla utom de två absolut första (PB Ti 400 och 500 Mhz).

Ska du köpa en beggad PB G4 så ska du köpa Alu-modellen och räkna med att få köpa ett nytt batteri. Kolla även hur mycket minne det sitter i och vad det kostar att uppgradera om du skulle behöva, minne till äldre maskiner KAN vara jättedyrt.

Vad gäller livslängden så beror det helt på. Jag har precis bytt ut min PB G4 667 efter 4.5 år eftersom jag hade slitit ut den (mycker superlim och silvertejp som håller ihop den nu) och den började kännas lite trött. Men den fungerar fortfarande jättebra. En 4 år gammal maskin funkar ju bra men ska du arbeta med bilder på den så är den trött. Visst ska du bara göra något då och då så kan man ju ta det men jobbar du dagligen så ska du ha något snabbare.

Jag tycker ändå inte att det är en bra ide att köpa en beggad Powerbook när en ny MacBook kostar så lite som den gör. Man vet ju aldrig hur en bärbar har blivit behandlad och det blir snabbt VÄLDIGT dyrt om något går sönder.

Melker
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.