Annons

Powerbank för laddning av DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ohjay

Medlem
Ska iväg på en resa inom kort där tillgången till ström inte kommer vara den bästa.
Jag kommer självklart ha med mig flera batterier men kommer troligtvis ändå behöva ladda dem nån/några gånger.

Jag har sett att det finns piratladdare med USB-kontakt men är lite rädd för tillförlitligheten på piratgrejer...

Så jag undrar helt enkelt om ni har några bra tips på en Powerbank som man kan använda för att ladda DSLR batterier(Canon, LP-6N) eller någon annan fyndig lösning?
 
Ska iväg på en resa inom kort där tillgången till ström inte kommer vara den bästa.
Jag kommer självklart ha med mig flera batterier men kommer troligtvis ändå behöva ladda dem nån/några gånger.

Jag har sett att det finns piratladdare med USB-kontakt men är lite rädd för tillförlitligheten på piratgrejer...

Så jag undrar helt enkelt om ni har några bra tips på en Powerbank som man kan använda för att ladda DSLR batterier(Canon, LP-6N) eller någon annan fyndig lösning?

Jag kollade det här rätt noga för några år sedan, utifrån ett fjällvandringsperspektiv. Problemet då var att de flesta powerbank-manicker och väldigt många solcellsladdare var byggda för lägre laddspänningar än vad du lär behöva. De byggdes i första hand för den enorma mobilmarknaden där batterispänningarna är lägre än i de flesta större kameror.

Nu borde det ha blivit bättre med tiden, borde finnas sådana manicker som passar för större surfplattor och rent av mindre bärbara datorer och då lär de ha mer användbara laddspänningar.

Men den allra enklaste lösningen är nog som du själv är inne på att helt enkelt ha med sig flera kamerabatterier. En powerbank är ju ett batteri den med och du får inte ut mer (snarare mindre) ur sådana räknat per vikt och packvolym jämfört med att helt enkelt ha med fler kamerabatterier.
 
Batterigrepp kan kanske vara ett alternativ att överväga? Då kan du köra på vanliga AAbatterier.
 
Martin, Laddspänningar ska inte vara något problem med powerbanks längre efter vad jag kunnat se iallafall.
Visst skulle jag kunna köpa massa batterier istället för en/två powerbanks... tyvärr är det inte speciellt kostnadseffektivt då man kan få en powerbank som laddar 2-3 batterier(minst) för samma pris som ett batteri.

Bo, det var en uppenbar lösning som jag inte tänkt på. =)
Tillgången till bil kommer vara konstant, så det är ju faktiskt en vettig lösning om jag inte får ordning på det här med powerbank.

Roger, tack. Lite samma lösning som den Bo föreslog.
Solceller är inget jag känner för att släpa på dock så då är det ett bättre alternativ att ladda i bilen.

Roger, Ja det skulle kanske kunna funka. Men då behövs det en mängd AA-batterier eller ett lämpligt sätt att ladda upp laddningsbara sådana.
 
Martin, Laddspänningar ska inte vara något problem med powerbanks längre efter vad jag kunnat se iallafall.
Visst skulle jag kunna köpa massa batterier istället för en/två powerbanks... tyvärr är det inte speciellt kostnadseffektivt då man kan få en powerbank som laddar 2-3 batterier(minst) för samma pris som ett batteri.

Är du verkligen säker på det?
De absolut flesta powerbanks lämnar ifrån sig 5 Volt.
De flesta laddare för kamerabatterier, som inte använder nätdrift, behöver 12 volt.
Då batterierna i din kamera använder sig av en spänning på 7,2 Volt.
Så är det inte helt okomplicerat att bygga laddare som klarar av att ladda med en spänning som är lägre än 12 volt.

Kortfattat betyder det att de flesta batteriladdarna inte alls funkar ihop med de allra flesta powerbanks.

Om du ändå hittar en batteriladdare, som funkar med dina batterier, så är det helt garanterat så att laddaren transformerar om spänningen till en högre spänning. Vilket kommer att ge en effektförlust, och du kommer inte alls att få ut den fulla effekten från dina powerbanks, till dina kamerabatterier.

Skulle du hitta powerbanks med 12 Volt, så kommer du fortfarande att få en effektförlust när du laddar kamerabatterierna.

Kan ju tillägga att jag vet att Agfors har bra koll på sånt här.

Eftersom du kommer att ha tillgång till bil, så är mitt tips en laddare som fungerar ihop med ett cigarett-utag.
 
Har man tillgång till elnät är det förstås bästa sättet att ladda. Har man tillgång till bil är det ett nästan lika enkelt sätt.

Varför man då skulle krångla med att ladda via uppladdade batterier förstår jag inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.