Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Power Mac G5 Quad

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Vad tror ni om denna?

Har kört PC sen 80-talet och funderar allvarligt på att byta sida när det gäller arbetsstation.

När man sitter med 17Mp Raw filer och har CS2, Bridge och lite annat öppet är det förbaskat trögt och tidskrävande i XP trots att man har vass processor,3GB ram och raid0.

I CS2 verkar det ju vara ren rå processorkraft som behövs för att speeda upp arbetsflödet när det gäller rawkonvertering och att arbeta med stora filer och utskrifter.

Nu kommer ju dual core processorena och det verkar som om Mac sticker fram hakan lite med
ovan nämnda maskin.

Kan Cs2, Bridge och ARC utnyttja Mac´s 2x dualcore (4cpu) till fullo när det gäller att få fart på det dagliga arbetet gällande bildbehandling?

Eller bör man stanna i Win och kanske betänka XP 64bit Edition för bättre RAM resurser och dual core processorer även för 32bit applikationer?

Tacksam för lite input utan att få en v.s debatt.

mvh

Jerry
 
Det är väl den snabbaste dator man kan få tag i just nu.

Således borde det ju gå rätt så fort med upp till 16GB Ram och 2 x 2,5GHz med dubbla kärnor, men då kostar det ju också en del. (2,5Gz PowerPC är snabbare än en 2,5Ghz "vanlig" PC processor.)
 
hej Jerry jag kör med canon 1dsm2 o bytte nyligen dator pga det gick segt med den gamla.kör nu med G5 dual 2,3 med 4,5 gb i ramminne o det funkar kanon.innan körde jag med powerbook 1,25hz med 1gb i ram funkade bra med 1ds den gamla men segt med nya.Jag själv har kört mac o tycker der funkar bra dyrt visst men problemfritt mvh ove
 
Hannese skrev:
Det är väl den snabbaste dator man kan få tag i just nu.

Således borde det ju gå rätt så fort med upp till 16GB Ram och 2 x 2,5GHz med dubbla kärnor, men då kostar det ju också en del. (2,5Gz PowerPC är snabbare än en 2,5Ghz "vanlig" PC processor.)

Det "borde" ju gå ganska fort som du säger men frågan är huruvida PS CS2 programmen kan utnyttja "4cpu" och vad det i såfall ger i förbättrad hastighet.
3GB ram som jag har idag räcker nog även om jag är tveksam till Windows 3GB switch och vad Photoshop egentligen får för tilldelning av Ram.

Jerry
 
snap skrev:
hej Jerry jag kör med canon 1dsm2 o bytte nyligen dator pga det gick segt med den gamla.kör nu med G5 dual 2,3 med 4,5 gb i ramminne o det funkar kanon.innan körde jag med powerbook 1,25hz med 1gb i ram funkade bra med 1ds den gamla men segt med nya.Jag själv har kört mac o tycker der funkar bra dyrt visst men problemfritt mvh ove

Låter intressant och jag tycker inte det låter så fruktansvärt dyrt.
Jag har en Dell som går lite vid sidan av som server med dubbla Xeon 1,7 och lite scsi raid.
Vill inte ens tänka på vad den kostade för några år sen.
Går man in och tittar på en Dell Precision idag med motsvarande prestanda som Macen så blir det betydligt dyrare.

Skulle vara intressant med en test av något slag när det gäller tidsåtgång för krävande behandling av t.ex 20-30 1Dsm2 rawfiler.

Jerry
 
Förresten...?

Måste man köpa om och betala fullt för Adobe Creative Suite när det gäller skifte PC-Mac?


Jerry
 
Du kan spara in en del tusenlappar genom att köpa minne via t.ex. komplett.se som säljer Crucial (samma som Apple använder). Använd deras minneskonfigurator för att se vilka minnen du ska ha.

Kan lova att du inte kommer att ångra en "switch". Särskilt med tanke på Apples nya program, Aperture, som ser otroligt bra ut (ej konkurrent till PS, snarare komplement).

http://www.apple.com/se/aperture/
 
Köper du dig en Power Mac G5 Quad så står jag överst på listan över avundsjuka personer :)

Den verkar riktigt rå. Upp till 16GB DDR2 borde ju tillfredställa de mest kräsna.
 
Jerry Gladh skrev:

Skulle vara intressant med en test av något slag när det gäller tidsåtgång för krävande behandling av t.ex 20-30 1Dsm2 rawfiler.

Jerry

lite gammal kanske, jan 2004..

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6410

men det gick bättre för mac i detta testet än i det tidigare...
Macs försprång som bildburk har ju sjunkit en del och många raw converters byggs för pc, pga större marknad och konverteras sedan till mac vilket inte hjälper prestandan...

men läs själv vettja!

/b
 
Själv bytte jag nyligen upp mig till en AMD baserad Athlon 64 X2 4800, dvs en processor med dubbla 2400 Mhx kärnor och 4 Gb RAM. Jag plåtar med en EOS1DsMII samt en EOS1DMII och det går väsentligt fortare än med den 3 MHz Pentium 4 jag hade tidigare. Bra alternativ om man inte måste/vill gå Applespåret. Pyrotech byggde min dator och var kanon att ha att göra med.

Gert
 
gsengma skrev:
Själv bytte jag nyligen upp mig till en AMD baserad Athlon 64 X2 4800, dvs en processor med dubbla 2400 Mhx kärnor och 4 Gb RAM. Jag plåtar med en EOS1DsMII samt en EOS1DMII och det går väsentligt fortare än med den 3 MHz Pentium 4 jag hade tidigare. Bra alternativ om man inte måste/vill gå Applespåret. Pyrotech byggde min dator och var kanon att ha att göra med.

Gert

Låter intressant.
Hade varit skoj att veta hur lång tid det tar att öppna eller i någon form bearbeta 20 1Dsm2 Raw filer för att kunna jämföra med min burk.
Jag menar om du får lite tid över nån gång......

Mvh

Jerry
 
Jag skall på skoj bearbeta 20 st. raw filer med Rawshooter Essentials Pro till jpg medium (blir ca. 3-4 Mb). Jag återkommer med tid.

Gert
 
Det tog exakt 2 min 55 sekunder men jag måste erkänna att denna konverter är den snabbaste jag använt. Det tar längre tid med ex. C1 eller Bibble, den senare är dock också snabb.

Gert
 
gsengma skrev:
Det tog exakt 2 min 55 sekunder men jag måste erkänna att denna konverter är den snabbaste jag använt. Det tar längre tid med ex. C1 eller Bibble, den senare är dock också snabb.

Gert

Dang...har inte RSP...konverterar alla RAW i CS2 ACR 3 så det blir tufft att jämföra.
Nu vill jag ju inte belägga dig med en massa arbete...men har du CS2?

Jerry
 
OS X är skillnaden

Köper man den bästa hårdvaran så spelar det ingen större roll om det är en Mac eller en Wintelmaskin. Skillnaden är att på Mac kör du OS X vilket ger stabilitet, säkerhet och enkel färghantering. Helt enkelt mindre strul vilket gör att du blir mycket effektivare...
 
20 raw till jpg med CS2

Jag körde just 20 Canon 16 Mb raw filer med CS2 och det tog exakt 1 min 50 sek. Jag konverterade direkt utan några korrigeringar till medium jpgs.

Gert
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.