Annons

Posering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThereseL

Medlem
Jag har precis börjat fotografera människor i poserande former. När jag tittar runt hos olika här på fotosidan är det många som har 100-tals olika poseringar...

Min fråga är finns det några bra sidor på nätet som ger tips om olika vinklar och poserings ställningar eller finns det någon bok man kan köpa?
Det är alltså inget naket utan mer enkla ansiktsilder och familjebilder tex. utomhus
Vore tacksam för svar.
// Vänligen Therese
 
Om du bor i en större stad är mitt tips att gå till biblioteket och titta i någon amerikansk handbok för bröllop, porträtt eller glamourbilder.

Jag tycker dock att du skall göra så här:

När du ser en bild du gillar, där du tycker att modellen poserar på ett sätt som du skulle vilja använda dig av, riv då ur bilden eller skriv ut den och ställ dig själv framför en spegel med bilden.
Försök efterlikna posen så gott det går för att få en känsla hur modellen står, håll upp bilden bredvid dig eller tejpa upp den mot något. Försök finna vinklar och handställningarna.
Ta sedan självporträtt (finns många trådar om detta på FS) så du lär dig hur man hanterar huvud och händer. När du vet hur man skall posera är det lättare att föra över informationen till modellen.

Fotografera mycket, bra att ha någon som ställer upp i familjen eller omgivningen. titta på bilderna och analysera vad som blev fel och rätt. Gör om.

Det är mitt tips, fritt att förkasta.
 
Här Therese finns det poser tills du inte behöver fler...

http://www.photographytips.com/page.cfm/375

Jag har användt mig av denna sida någon gång för att ha en "backup plan" om man tappar fokus under fotosessionen. Det finns såvitt jag minns massor av förslag så du får väl hoppa runt lite och se vad du kan finna !

Lycka till !
 
Holtin skrev:
Här Therese finns det poser tills du inte behöver fler...

http://www.photographytips.com/page.cfm/375

Jag har användt mig av denna sida någon gång för att ha en "backup plan" om man tappar fokus under fotosessionen. Det finns såvitt jag minns massor av förslag så du får väl hoppa runt lite och se vad du kan finna !

Lycka till !

Jo, det är en bra källa, tyvärr har de börjat ta betalt för sidan.

Jag har samlat lite bilder på nätet och skrivit ut 4*2 bilder på liggande A4, kanske 10 sidor som jag har liggande så att modellen kan titta på dem i pauser.
 
har egentligen inget bra tips bara en stark rekommendation. se till att dina modeller trivs med vad de gör, bilderna blir aldrig bra om man ser att modellen inte tycker att det funkar.
förutsatt att det inte är meningen alltså...
 
Poseringsteknik

Lika lite som en viss klädsel passar alla, så gör poser det. Jag tror att man genom en intervju med "offret" kan få fram hur han/hon VILL uppfattas av omgivningen. Men det är inte samma sak som HUR vederbörande ses av denna omgivning. Brister i äktheten hos de flesta av oss skapar en viss differens i approachen. En artighet är väl att gestalta motivet så mycket åt den egna önskningen, utan att ta bort det dom är verklighet. - Kända porträtt av personligheter är ju bilder där dessa kombineras. Picasso, Sven Stolpe, Marilyn Monroe... Ett misslyckat familjeporträtt är i mitt tycke det som den annars så skicklige medicinfotografen och hovdito Lennart Nilsson tog av Kungafamiljen. Den bild som sedan stackars John-E Franzén fick som förlaga till sin målning. Inte en enda slagskugga, inget som byggde strukturen utan bara en död kontur. Sen skyllde man på hans målning...

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.