Annons

"Porträttzoom"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Hej,

Jag har idag en D90 med kitobjektivet (18-105) och ett fast 35/1,8. Jag är nu ute efter ett lite "längre" objektiv för porträtt då jag känner att man måste gå så väldigt nära med 35:an. Jag pratar inte om studioporträtt utan snarare barnen som leker i trädgården.

Jag var först inne på att komplettera med ett Nikon 50/1,8, om inte annat eftersom det är så billigt, och senare ett längre fast objektiv, Nikon 85/1,8 eller kanske ännu hellre ett Tamron 90/2,8 eller ett Tokina 100/2,8 (även om jag inte i första han är ute efter ett makro skadar det ju inte att få med det på köpet).

Eftersom jag oftast inte knallar omkring med tre olika objektiv i väskan började jag i stället undersöka om det finns någon ljusstark zoom som ett vettigt alternativ till 2-3 fasta objektiv. Jag hittade då Sigma 50-150/2,8 och Tokina 50-135/2,8. Tamron 28-75/2,8 skulle kunna vara ett alternativ, men jag tror att jag föredrar det lite större arbetsavståndet.

Jag är medveten om att en hel arsenal av fasta /1,4:eek:r vore det bästa. Men både bekvämlighet (slippa byta objektiv när ögonblicket uppstår) och priset är av betydelse. Jag fotar för skojs skull och med en begränsad budget (låt säga att jag kan lägga sammanlagt max 5000 kr). Om objektivet/n med fördel kan användas även till annat än porträtt är det naturligtvis ett plus.

Alla synpunkter och förslag välkomnas!

/Kalle
 
80-200/2.8. Kräver iofs nån tusenlapp eller två extra men defintivt värt det på din beskrivning.
 
Har sneglat på det också, men då missar jag spannet 50-80. Skulle i så fall kunna komplettera med ett begagnat 50/1,8.

Är 2,8 tillräckligt för att få till snygg bakgrundsoskärpa, eller gör det stor skillnad om man går upp (eller ner beroende på hur man ser det) till 1,8 i ljusstyrka? Ljusstyrkan är ju något som talar för de fasta objektiven.
 
Tror inte du saknar spannet mellan 50-80mm. Däremot är man boke(h) fetischist så har 80-200/2,8 lite överkorrigerad sfärisk abberation varför ljuscirklar ur fokus får konturer.
 
Jag har fotat för lite med ljusstarka objektiv för att ha hunnit utveckla boke(h)fetischism, men det är ju inte för sent :)

Hur klarar sig Sigma 50-150/2,8 och Tokina 50-135/2,8 ur ett bokehperspektiv?
 
Jag hade valt 85mm 1,8 med bättre optik jämfört med vilken zoom som helst och dubbelt så ljusstark som Tamron och sigma alternativen, vilket ger en del trevliga möjligheter när det blir mörkare. En 80-200 2.8 är inte ett litet objektiv, det är stort och ganska klumpigt. Om man räknar plats och tyngd i väskan så vinner en 50 och en 85 lätt. Jag brukar köra med 50mm inomhus och 85mm utomhus. Jag älskar min 85mm men den är lite svår att använda inomhus. En varning bara bra ljusstyrka är väldigt vanebildande. :)
 
Jag hade valt 85mm 1,8 med bättre optik jämfört med vilken zoom som helst och dubbelt så ljusstark som Tamron och sigma alternativen, vilket ger en del trevliga möjligheter när det blir mörkare. En 80-200 2.8 är inte ett litet objektiv, det är stort och ganska klumpigt. Om man räknar plats och tyngd i väskan så vinner en 50 och en 85 lätt. Jag brukar köra med 50mm inomhus och 85mm utomhus. Jag älskar min 85mm men den är lite svår att använda inomhus. En varning bara bra ljusstyrka är väldigt vanebildande. :)

Med lekande barn så är byte och fasta objektiv inte att att föredra.
Jag hade kört på ljustark zoom och funderar själv på att byta ut min 70-200/4L till en 70-200/2.8L. Dubbel så tung och dubbelt så ljustark.

Så det gäller vara stark, men som har man pengarna så vinner man även på snabbhet och smidighet.
Särskilt när barn springer mot en och om man är på tex fotbollsmatch. Skönt att kunna beskär direkt i kameran. Man springer knappast omkring själv för att få rätt vinkel i såna situationer.

För studio och kontrollerade miljöer är fasta att föredra. Kör själv en 50/1.4 i studio.

/Stefan

/Stefdan
 
Ett 50/1,8 + ett 85/1,8 är väl huvudalternativet till en zoom.

Men är nog inne på Rommels spår. Snarare lekande barn än kontrollerade miljöer jag kommer att fota i första hand.

Just nu mest sugen på en Sigma 50-150 tror jag . Jag tänker mig att den något sämre ljusstyrkan vägs upp av att man får brännvidderna 85-150 på köpet. Fast objektivet verkar vara lite svårt att få tag på.
 
Ett 50/1,8 + ett 85/1,8 är väl huvudalternativet till en zoom.

Men är nog inne på Rommels spår. Snarare lekande barn än kontrollerade miljöer jag kommer att fota i första hand.

Just nu mest sugen på en Sigma 50-150 tror jag . Jag tänker mig att den något sämre ljusstyrkan vägs upp av att man får brännvidderna 85-150 på köpet. Fast objektivet verkar vara lite svårt att få tag på.

Det finns hos japanphoto och rajala mellan 6500-7000 enligt prisjakt, så det får man ta med en nypa salt. Det verkar nog kunna vara ett bra köp för dina behov. När jag behöver en kamera till actionfoto utomhus så tar jag fram min EX-F1, men det är en helt annan diskussion.
 
Mm, lite för mycket pengar för mig i nuläget. Får nog hålla ögonen på beg.marknaden, och fundera vidare under tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.