Annons

Porträttpris

Produkter
(logga in för att koppla)

La_h

Aktiv medlem
Tjennare.
Jag frilansar. Är lite ny med det här med att ta betalt och så. Har precis fått lite uppdrag rullandes in, och nu är det så att en kille jag känner har en polare som vill att jag ska ta porträtt av honom. Jag antar att han ska skicka till nån agentur. Jag har bara väldigt svårt att komma på vad jag ska ta för betalt.
Jag tror jag har nån prislista från Cff nånstans, men jag hittar det inte.

Nån som har tips på hur man ska gå tillväga? Har kollat lite på nätet efter vad andra fotografer tar för porträtt, men det gav mig inte så mkt.

/Leena

Jag antar att det är fråga om en modell du ska fota. Ska han använda bilden till att göra reklam för sig själv (skicka till agentur och kanske också mångfaldiga bilden), så borde priset vara ett annat än om han bara ska ha bilden på sin bokhylla.

Då skulle jag säga att priset beror på hur bra kompis du är med modellen, i hur många exemplar bildens ska framställas i och vad han ska använda bilden till. Och på hur duktig du själv tror att du är som fotograf, dvs. om du vet att du kan hålla samma nivå som en genomsnittlig proffsfotograf. Kanske vet du med dig att du är till och med bättre än de flesta yrkesfotografer och du har gjort dig ett namn allaredan, därmed sätter du din prisnivå lite högre än genomsnittet. Eller tvärtom, vad vet jag? Även andra faktorer kan påverka. Det är oerhört svårt att prissätta andras alster. Beställ BLF:s prislista, den kan nog hjälpa dig, hoppas jag.

Alternativt drar du bara till med en summa som känns ok för dig, säg exempelvis 1 500 kr och kommer överens med honom, skriftligt förstås, hur han får använda/kopiera (eller inte kopiera) bilden.

jag känner inte killen. hans kompis känner jag men vi är inte spec nära vänner.
ja hur många kan man behöva.. runt 4 st kanske? han ska skicka till agenturer.
Jag tycker att jag kan hålla en ganska proffsig nivå, men man ska ju inte överdriva. jag är fortf nyutbildad och har inte tillgång till en studio längre.
Nä jag vet, det är väl svårt att prissätta andras saker, men jag tänkte mig ett ungefärpris vad folk brukar ta i nåt sorts paketpris för ca 1timmes fotografering där han kanske får 4 foton. För när man verkligen inte har en aning känns allt så jättedyrt.
hur beställer man deras prislista?

tack

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar