Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

emmamagnin

Medlem
Jag köpte min Nikon D5000 för kanske 1-2månader sen. Köpte bara orginal objektivet till, 18-55mm.
Nu vill jag veta vilket objektiv jag bör köpa för att få de bästa porträttbilderna.
Något tips? :)
 
Jag köpte min Nikon D5000 för kanske 1-2månader sen. Köpte bara orginal objektivet till, 18-55mm.
Nu vill jag veta vilket objektiv jag bör köpa för att få de bästa porträttbilderna.
Något tips? :)

Du kan köpa dig ett Nikon AF-S 50/1,4 G. Det ger bra utsnitt till porträttbilder och även helfigur på 4-5 meters håll. Att det är skarpt och bra i övrigt är en självklarhet. Bra julklappstips som alla inblandade har nytta av, framför eller bakom kameran :)
 
tack så mycket sweet nu är det bara och kirra deg :D finns det annars nått biligare förslag just för man är student :d
 
Jag tror inte att D60 har inbyggd fokusmotor i Kamerahuset men leta ändå upp ett Nikkor 50mm/1,8D för bästa resultat i förhållande till pengar! Dom brukar dyka upp på FS, Blocket, E-bay eller Tradera. 700-1000 spänn. Annars får du leta upp begagnat Sigma 50mm med inbyggd fokusmotor.
 
Jag tror inte att D60 har inbyggd fokusmotor i Kamerahuset men leta ändå upp ett Nikkor 50mm/1,8D för bästa resultat i förhållande till pengar! Dom brukar dyka upp på FS, Blocket, E-bay eller Tradera. 700-1000 spänn...

Billigt är det jo och skarpt som attan, men bra bara de gånger man lyckats med konststycket att pricka in fokus helt rätt. Inte lätt med så stora bländare. Av mina objektiv är det det här som skapar överlägset mest frustrationer. Men är det porträtt man fotograferar och modellen är både tålmodig och stilla är det ett mycket prisvärt objektiv.

När jag om några månader köpt ett AF-S 50/1.4 säljer jag direkt min AF 50/1.8...

F.ö. har ju cyberphoto börjat sälja Samyangs riktigt billiga manuella 85/1.4. Skall man fota porträtt med manuell fokus är detta säkert ett hyfsat och extremt prisvärt val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.