Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttglugg 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Baz95

Avslutat medlemskap
Hej jag undrar hur tex ett 50-150 2.8 står sig till porträttfoto jämfört med tex 50 1.8D alt 85 1.8

MVH
benny
 
Ofta så är det oskärpan i bakgrunden som inte blir bra på ett zoomobjektiv. Jag tycker det bästa alternativet bland de tre är 85/1,8.
 
Hej och tack för det svaret Finns det någon här som har exempel på " kort skärpedjup " vid porträttfotografering med typ 50 - 150 2.8??
Då detta objektiver är rätt så mycket mer allround. Hade tänkt att ha det även till konsertfotografering, vet någon hur det fungerar till detta ändamål?

MVH
Benny
 
85/1,8 har vad jag sett (inte ägt det själv) rätt ful oskärpa vid full bländaröppning, men det har å andra sidan de flesta femtiomillimetersobjektiv också. Beroende på hur närgångna dina porträtt ska vara så kanske du inte behöver så fasligt stor ljusstyrka. Jag förutsätter att det är en DX-kamera vi snackar om, och då torde nånstans mellan 50-90 mm vara lagom. Kika på Nikkor 60/2,8 och Sigma 70/2,8 (båda är makroobjektiv) om du inte känner att stor ljusstyrka är jätteviktigt.
Du får troligen trevligare oskärpa med dessa på full bländaröppning än vad du får med 50/1,8 och 85/1,8 nedbländat till f/2,8. Men det är en ganska vild gissning, så ta det inte för fakta.
Har du ett hus som ger ljusmätning med manuella objektiv så kanske det kan vara intressant att kika på sådana, vilket ger dig ett större utbud till förhållandevis lågt pris. Ett 85/2 borde inte kosta så mycket, till exempel.
 
Hej, tack för det snabba svaret.
Jag har en D40 men behöver ej AF-s(HSM) till porträttfotograferingen. Skall titta på de objektiv du föreslog 70 2.8 låter ju intressant. Finns det ingen här som har ett eller erfarenhet av ett Sigma 50 - 150 2.8?

MVH
 
Jag har erfarenhet av D40 + 50/1,4. Jag tycker autofokus är väldigt användbart vid porträttfotografering med den kombinationen.

Just nu känns nya Nikon Micro AF-S 60/2,8 som ett intressant allternativ.
 
Har inte använt mitt 50-150/2.8 så mycket, men tycker att det fungerar bra för porträtt. Förutom det använder jag 50/1.4, eller Tamron 90/2.8 för porträtt. Har aldrig testat någon 85a. Har tyvärr inget särskilt bra bildexempel som jag vill publicera utan att fråga, men här är ett exempel på min son (f3.2).
 

Bilagor

  • dsc_1640-03.jpg
    dsc_1640-03.jpg
    21 KB · Visningar: 548
Hej, tackar för alla svar. Har en liten undran till laud: Finns det någon speciell anledning till att du inte använder/använt ditt 50-150 så mycket?

MVH
 
Beror nog mest på att det inte blivit så mycket fotograferande sedan jag köpte det. På det hela är jag nöjd med det, tycker att det är riktigt skarpt. Mitt är den första versionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.