Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Glims

Medlem
Om jag vill ta porträtt med min Canon 400D vilket objektiv rekommenderar ni? Vill kunna ta foto utan blixt inne men i dagsljus. Förslag?
 
Själv skulle jag valt en 85/f1.8, den ger snyggare skärpesläpp samt att du inte behöver stå så nära motivet.

/kent
 
85/1.8 har jag aldrig provat själv men det är nog det uppenbara valet.

Ett annat alternativ kan vara någon av makrogluggarna.Jag använder själv ett Tamron 90/2.8 och jag jag tycker de funkar bra till porträtt och så går det ju att använda till just makro också.

50/1.8 är väldigt billig men personligen tycker jag det är i kortatste laget för porträtt.

Mvh
Anders
 
Jag tycker 50 mm är en dålig kompromiss. För kort när man vill ha ett långt och för långt när man vill ha ett kort. Jag tycker 85 mm är ett bättre val för porträttfoto.
 
Vad är det för fel på Tamron 17-50 f2.8 använder den nästan jämt, om man fotar porträttfotografering tycker jag att det inte gör nåt om man måste gå nära, eller? då vet ju objektet att man ska fota.
 
Smaken är väl olika.

När jag säger "porträtt" så är det inte bara situationer där man explicit skall ta ett porträtt utan också när man sitter i ett socialt sammanhang och knäpper lite bilder av dem som är med.

Då tycker jag ofta man får mer avslappnade och naturliga porträtt om man kan hålla distans till den man fotar.

Dessutom är det lättare att få ett kortare skärpedjup med större brännvidd.

Men visst går det att ta bra porträtt med 50 mm eller en normalzoom.
 
Hej,
Har själv ett 50mm och har haft en 85:a innan. Men nu har jag sålt 85:an och köpt ett Sigma 70mm. Det är helt klart det bästa jag haft till min digitala spegelreflex. Den motsvara ung en 105:a för 24x36-formatet.
Man är får fina ansiktsformer och är på lagom avstånd från modellen.

50:an är bra för hel och halv figurs-porträtt, enligt mitt sätt att se det.

// Conny
 
85 mm tycker jag om att ta porträtt med, men det kräver utrymme om man vill ta helkroppsbilder. Man måste komma en bra bit ifrån med en 400D för att få in en hel person i bilden.

Man brukar väl säga att 85 mm är standard för porträtt när man talar om FF eller film. På 400D motsvaras det ganska exakt av 50 mm pga cropfaktorn.

Vill man ha det lite flexiblare kan man välja en zoom i klassen 24/28-70 2,8, ger mer frihet i möjligheterna till komposition i begränsat utrymme.
 
Man ska ju inte använda vidvinkel till porträtt men kan man använda för långa gluggar?
 
Robin Gyllander skrev:
Man ska ju inte använda vidvinkel till porträtt men kan man använda för långa gluggar?

Lagom är bäst, allt för långa gluggar trycker ihop perspektivet i djupled för mycket. Spelar nästan ingen roll på bilder tagna rakt framifrån, men vid typ 1/3 profil ger det förvrängningar i perspektivet. Typ att det bortre ögat blir nästan lika stort som det närmre och därför uppfattas som större ur perpektivet.

Visst kan man använda vidvinkel till porträtt, har sett många kreativa exempel på sådant här på FS.
 
BugEyes skrev:
Lagom är bäst, allt för långa gluggar trycker ihop perspektivet i djupled för mycket. Spelar nästan ingen roll på bilder tagna rakt framifrån, men vid typ 1/3 profil ger det förvrängningar i perspektivet. Typ att det bortre ögat blir nästan lika stort som det närmre och därför uppfattas som större ur perpektivet.

Visst kan man använda vidvinkel till porträtt, har sett många kreativa exempel på sådant här på FS.
Men vidvinkel gör väl ansiktet helt förvrängt?
Men hur långt kan man ha som max för porträtt?
 
Robin Gyllander skrev:
Men vidvinkel gör väl ansiktet helt förvrängt?
Men hur långt kan man ha som max för porträtt?

Vid närbilder blir det konstigt med vidvinkel, men man kan ta riktigt coola bilder om man utnyttjar förvrängningen kreativt.

Det finns väl ingen maxgräns för hur lång brännvidd man kan ha, beror mycket på bildkompositionen. Själv använder jag gluggar upp till som längst 135 mm, då på FF.

För 400 rekomenderar jag max 85 mm eller kanske tom 100 om du har plats. Detta funkar bra till tajtare kompositioner, ansikte eller huvud+axlar. Sedan behöver du gå så långt bort att rummet ofta inte räcker till om du vill ha helfigur. Men en bra zoom är ett flexiblare verktyg om man ska ha en glugg till alla porträtt.
 
så ni menar att när ni fotar porträtt använder ni bara tele? eller fasta 85 objektiv? det är ju ganska kul att foto med tele när personen inte vet om att man fotar, så man slipper gå nära. Ska snart inköpa sigmas 70-200 f2.8 så jag är sugen på att testa detta. Fotar mest med vidvinkel, får man alltså fel vikel med vidvikel blir ansiktet helt förvrängt? låter lite knepig? eller stämmer detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.