Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfotografering utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!

Det är såhär att jag och mitt UF-företag ska imorgon ha porträttfotografering under vårt öppet hus på Rudbecksgymnasiet i Tidaholm.
Vi kommer att använda en 5D, men har tre objektiv att välja på. Vi har ett Canon EF 50mm f/1.4 USM, ett Canon EF 85mm f/1.8 USM och ett Tamron AF SP 90mm f/2,8 Di Macro 1:1.
Vilket objektiv skulle ni köra med och varför? Svar uppskattas.
Ha det gott och tack på förhand!

//Joel
 
Alla är bra så inget är fel, du har ett lyxproblem.

Jag skulle nog välja 85:an
- Lagom brännvidd
- Ljusstark
- Skarp redan på f/1.8 (även om f/2 är ännu bättre)
- Snabb & säker AF
- Superlätt att använda

50:an kan vara lite kort och är inte lika skarp fullt öppen.
90:an är inte lika lättanvänd (vanesak) och börjar först på f/2.8 där den förvisso är jätteskarp.
 
Jag skulle instämma - 85:an. Snabb och säker AF, stor bländare för kort skärpedjup. Väljer bort 50/1,4 p g a lätt tunnformig distorsion på FF nära närgränsen och att man måste komma (tycker jag) för nära vilket även påverkar ovannämda distorsion. Distorsionen på 50:an är inte stor vid oändlighet, men i mitt tycker är inte så rolig nära närgränsen. Orolig Boke (Bokeh) om ljus i bakgrunden. Tamron 90/2,8 är knivskarp, men har bl 2,8 och fokuserar långsammare vilket kräver att subjektet är helt stilla.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.