Annons

Porträttfoto med Canon EOS350D standard-glugg. Förslag på hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hollow

Ny medlem
Det är så att jag imorgon skall fota tre av mina vänner som skall framkalla en bild till deras föräldrar som julklapp. En förstorning alltså. Har ni några förslag på hur jag ska få bilden att se bra ut? Vi kommer ej att kunna vara utomhus och den enda belysning jag har är mina egna lampor vilket inte är tillräckligt för att ha mindre ISO än typ 800.

Det är lite jobbigt för jag vill ju göra en spännande och annorlunda bild men en som ändå fungerar att framkalla och det känns så fel att använda blixt.

Har alltså en Canon EOS 3500D med standard-gluggen på 18-55. Sen ett UV-filter på det. Har ingen extern blixt på den heller utan bara den som ingår. Skulle ju dock vilja leka lite med den och täcka för med diverse material för att få lite effekter men vet inte riktigt vad... Förslag?

Så det är ju egentligen inte så mycket att leka med, men hoppas på att ni kanske kan komma med lite förslag. Skulle verkligen uppsakattas.
 
Varför kan ni inte vara utomhus? Med bra skärpedjup så ser man ju inte bakgrunden ändå så spelar det ju inte så stor roll var ni är ngnstans.
 
Näe, det är så att dom skall komma hem till mig på kvällen för det är enbart då alla är lediga. Och då vid klockan 19 är det kolsvart här uppe i nordbygden där vi bor... Så tyvärr går det inte att vara ute även om det hade kunna bli en väldigt trevlig och gemytlig bild.
 
Kalle_B skrev:
Gör en sån här bild:

Jag skulle nog rekommendera en hyffsat standard porträttbild alla gånger istället för en sån här 'partybild'. Iaf när man ger en porträttbild till föräldrar i julklapp.

Kalla mig tråkig, men den där bilden är inte särskilt smickrande för någon av personerna på bilden.

Mindre konstnärligt - mer dokumentärt, helt enkelt.
 
Prova att sätta t.ex. en spegel eller alu-folie framför den inbyggda blixten så att ljuset studsar i taket. Det borde bli bättre än att köra blixten rakt på dom.

Spegeln skall alltså vara framför blixten och lutat t.ex. 45 grader framåt. Hoppas du förstår hur jag menar. Alufolie är förstås lättare att sätt dit på kameran.
 
Tack för de tips jag fick. Nu har jag ju redan fotat dem och dåoch det gick ganska bra. Vi körde medvanliga glödlampor och sen 400 i ISO. Det kan nog bli ganska bra faktiskt. Fick till en del bra kort och det blev vanliga. Dock lite uppifrån så det blir lite mer spännande än bara rakt framifrån. Ska ta till mig av tipset med Aluminium-folien som verkar kunna funka ganska bra! Ska prova det snart. Annars tack för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.