Annons

Porträtt/Posering

Produkter
(logga in för att koppla)

snoddas

Ny medlem
Hej!

Jag är en glad amatör som inte gått några skoler eller kurser. Har ingen utrustnng förutom min digitalkamera.



Jag har fått tag i en tjej som jag ska fota.
Hur ska jag gå tillväga för att få bra seriösa foto?

Hon har även som dröm att kunna bli model för kosmetika. Så funderade på bara ansiktsbilder också.

Förslag på hur man går tillväga?
Miljöer, Poseringar, Knep mm.
Hur man kan få bra/roliga effekter i bilderna med enkla medel.


Hon har relativt stor byst. Hur kan man fota för att inte bysten ska ta överhand över bilden??

Om det nu finns något ställ man kan läsa om det så medela gärna det.

Tacksam för tips!
 
Köp herr & dam tidningar där du kan få inspiration.
Ögonen är viktigast fokusera på dessa.
Vart hittar man tjejer man kan fota? *Ler*
 
Som ett litet tips:
"Utstående saker" blir mindre framhävda med ökat avstånd och teleobjektiv. Tänk dig en lång näsa sedd med rejäl vidvinkel som t ex. "kikhålet" i en dörr jämfört med kikare på 50 meters avstånd, bilden blir sas plattare med längre brännvidd.

Rent allmänt när man fotar folk så upplever jag att man har en förmåga att zooma in för lite, alt. stå för långt ifrån i förhållande till använd brännvidd.
 
instämmer med tidningeideen. vill lägga till att utländska tidiningar typ vouge och sånna innehåller väldigt mycket reklam och därmed den typen av bilder.
 
Tackar!
Ska kolla upp tidningar =)

Någon som kommer på mer tips så bara skriv!

Var man hittar flickor som man kan fota ja du..... om jag viste ett bra svar!
Hon som jag känner är en tjej som jag träffat hos gemensamma kompisar. Så rena slumpen att hon ville bli fotad.

Hoppas det blir fint väder så jag kan åka ut med henne, så får jag visa resultat sen =)


Kläder som är bättre eller sämre att ha på modellen?
 
Jag gjorde en plåtning för ett tag sedan på min svägerska (bilder kommer när jag har fått råd att uppgradera) och då gjorde vi så att hon fick ta med sig en väska med lite olika kläder som hon tyckte om och sen så bestämde vi på plats vad hon skulle ha på sig.

Det kan vara bra om hon har med sig en kompis som kan hålla upp en handuk hon kan byta om bakom och som kan hjälpa dig att hålla en reflektor, något jag tycker är väldigt viktigt och nästan alltid använder utomhus.

Greven
 
snoddas skrev:
Tackar!
Ska kolla upp tidningar =)

Någon som kommer på mer tips så bara skriv!

Var man hittar flickor som man kan fota ja du..... om jag viste ett bra svar!
Hon som jag känner är en tjej som jag träffat hos gemensamma kompisar. Så rena slumpen att hon ville bli fotad.

Hoppas det blir fint väder så jag kan åka ut med henne, så får jag visa resultat sen =)


Kläder som är bättre eller sämre att ha på modellen?

Håller tummarna för dig!

Jag brukar innan en porträttfotosittning noga planera både plats där fotograferingen skall ske och notera de poser jag vill att modellen skall inta. Åker alltid ut till fotoplatsen och testar poserna själv för att se om det jag tänkt ut är genomförbart och för att kunna visa modellen hur jag tänkt mig. (Ser säkert urlöjligt ut, men det fungerar!)

Inled gärna fotandet med att förklara hur du tänkt dig det hela och kommunicera hela tiden så att du får en bra kontakt.

Slösa exponeringar. Bättre 1 bra exponering och 99 i papperskorgen än 50 exponeringar ingen av er än nöjd med.

Tänk slutligen på ljuset. Du skriver "bra väder". För mig är det som normalt kallas "bra väder" inte helt optimalt för porträttfoto, eftersom en stark sol ofta ger slagskuggor i ansiktet och få modellen att kisa. Jag föredrar lätt molnig himmel eller ett mjukt kvällsljus. Andra använder reflektorer, upplättningsblixtar eller liknande. Prova dig fram.

Och kom ihåg att detta är troligtvis inte enda chansen du får. Om tjejen gillar att bli fotad kanske hon går med på en ny sejour på ny plats och under andra ljusförhållanden - oavsett om ni blir nöjda med resultatet eller inte...

Ha kul helt enkelt! Lycka till!

/Janne
 
Som jag sagt så e jag en glad amatör utan en massa utrustning.

Har det här på ren hobby basis. Och fotar bara för att få komma ut och ta det lugnt samtidigt som man gör något av det.

Men jag vill gärna lära mig ta bra porträtt nu när man väl får någon som ställer upp.


Jag äger inga reflektorer än i alla fall, men bra tips som jag ska tänka på framöver.

Kan förstå att det kan vara plågsamt om det är för stark sol. Inte skoj om det bränner igenom heller.

Enormt tacksam för tipsen!
 
Du behöver inte rusa iväg och köpa dyra reflexskärmar. Frigolit-skiva går också använda, liksom kartong med pålimmad folie. Kör en sökning på reflexskärmar här i forumet så får du nog massor med tips.
 
Med en kamera, vilken som helst, går det att få bra bilder om man står på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Välj en plats där ljuset är fint. Ett bra exempel är att stå i skuggan bredvid en solbelyst väg. Resultatet liknar det man får med avancerad studioutrustning. Väggen ska helst ha en neutral färg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.