Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt på företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Schnek

Ny medlem
Hej!

Jag har blivit tillfrågad att göra porträttfoton av företagets anställda som skall visas på hemsidan. Vill naturligtvis göra det bästa av situationen och försöker förstå vad jag lämpligen behöver för utrustning

min utrustning idag:
Canon 5d mark II
430ex II
sigma 500dg super
stativ
100mm macro
diverse zoomobjektiv

Porträtten skal inte vara värre än huvud + axlar. Kontoret har ett antal gråa väggar som jag tänkte använda som bakgrund. Eventuellt ett gruppfoto.

Funderade på om det är värt att köpa en reflektor för sigmablixten som jag kan använda som slav. typ
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372412cpac

Tips, förlag?

Tacksam för svar!

/Adam

Sånna här trådar tycker jag är lite skrattretande...förlåt, men du har en Canon 5d mkII och en massa annan bra utrustning och funderar på att köpa ändå mer för att kunna ta bra porträtt.

Fråga/sök istället på hur man tar porträtt, för du har ju redan utrustning så att man blir avensjuk till tusen. Mitt råd till dig är att lär dig hantera den utrustning du har, det går att ta bra porträtt med enbart kameran du har och några vita papper som reflexskärm, om man bara vill.

Du kan ju alltid kolla in Fotosidans fotoskola, t.ex. den här: http://www.fotosidan.se/cldoc/21530.htm

Jag fotar väldigt mycket makro och det är därför jag har köpt en fin kamera. Jag har sökt en hel del men jag är osäker om det är värt att köpa en reflektor, därför gjorde jag ett inlägg här för att diskutera saken.

Visst kan det vara kul med att använda ett fönster till porträtt, dock så är det inte så användbart under denna årstid.

Jag tycker det är roligt att du svarar, men jag tycker du kan bespara forumet din översittarattityd. Den gör ingen nytta.

Mvh

Funderade på om det är värt att köpa en reflektor för sigmablixten som jag kan använda som slav. typ
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372412cpac

Jag har ett likadant paket själv till min 430ex och tycker absolut att det är värt pengarna. Inte minst för att man får mycket mer kontroll över placeringen av blixten. Sen kan du ju förstås få samma effekt genom att studsa blixten mot en vägg el. liknande, men ett stativ förenklar livet en hel del. Du kan ju använda stativet till annat också, så det är ju inte bortkastade pengar. Om du tänker ta gruppfoton tror jag dock inte ljuset kommer att räcka till. Om det var jag skulle jag då istället försöka utnyttja så mycket av det naturliga ljuset som möjligt.

Adam, jag borde ju naturligtvis ha hälsat dig välkommen till forumet från början. Så, välkommen! Jag såg först efter någon dag att det var ditt första inlägg och du fick en lite tuffare start än de flesta andra här. Om du läser lite på forumet kommer du att se att det finns massor med trådar där trådskaparen varken har sökt på forumet eller där trådskaparen skriver en fråga i stil med vilket objektiv ska jag köpa, jag har 4000 kr att göra av med. Jag tyckte nog ändå att ditt inlägg låg nära dessa kategorier. Jag förutsatte också att en person som har skaffat sig en riktigt ordentlig utrustning (grattis) generellt har kunskap om hur den fungerar och även ett intresse att utvecklas med den. Jag vidhåller fortfarande att du har riktigt bra förutsättningar med den utrustning som du har. Hårt blixtljus kan fungera det med.

Lite off topic: Visst är det intressant att skaffa nya prylar, det tycker jag också, absolut. Men, jag försöker att bromsa folk lite granna i köphysterin och få dem att tänka efter om det är utrustningen som saknas eller kompetensen som behöver utvecklas för att ta rätt bilder. Ibland borde också jag bromsa mig själv också. Det finns massor med trådar där folk frågar om Canon 50/1.8 är bra och värt att köpa. En del säger att objektivet är värt att köpa bara för att det kostar så lite och har bra prestanda. Jag tycker ändå att man ska se över sitt behov först och inte köpa bara för det är billigt.

Åter till ämnet bara för att försöka ge ytterligare ett tips/förslag. Det är klart att en större ljuskälla, typ ett fönster (ok, ganska trist och kanske inte så användbart den här årsiten), ger ett trevligare och mjukare ljus så visst, ett paraply och en blixtsko för stativ är nog ändå rätt bra att ha.

Får jag tipsa om följande paket då:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14409 för $15,70. Om du har tid att vänta 14 dagar kan du spara 600 kr.
Stativ har du kanske redan?

Den här sajten http://www.studiolighting.net ger kanske också lite stöd.

/Thomas

Jag fotade porträtt på ett företag en gång och placerade dem framför en duk de projicerade overheadbilder på. Hade jag fått ta om bilderna i dag så hade jag livat upp det.

Grå bakgrund? Porträtt? Du hör ju själv hur fel det låter.

Ställ upp personen i korridoren eller nåt där det är lite spännande ljus. Låt dem posera som de vill, avslappnat och okrystat.

Om bilderna ska upp på en hemsida så är de ju även företagets ansikte utåt - bokstavligt talat. Se till att göra dem attraktiva och spännande i stället för gråa och trista.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar