Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt med enkla medel

Produkter
(logga in för att koppla)

CanonRebellen

Aktiv medlem
Hej

Jag vill fota porträtt men har varken tillgång till dyra blixtar eller reflektorer. Har tillgång till ett 50mm objektiv med ljusstyrka F1.9 som jag tänker använda och en OSRAM C180 blixt.

Har ni några förslag på hur jag med enkla medel kan skapa min ljussättning? Kom gärna med någon ide om hur jag kan rikta blixtljuset då blixten sitter fast i blixtskon och inte kan vridas.
 
Hej

Jag vill fota porträtt men har varken tillgång till dyra blixtar eller reflektorer. Har tillgång till ett 50mm objektiv med ljusstyrka F1.9 som jag tänker använda och en OSRAM C180 blixt.

Har ni några förslag på hur jag med enkla medel kan skapa min ljussättning? Kom gärna med någon ide om hur jag kan rikta blixtljuset då blixten sitter fast i blixtskon och inte kan vridas.

Varför inte fota porträtt i befintligt ljus, vid ett fönster, ljus mulen dag, & testa olika vinklar...Det är väl rätt klassiskt(?) Gillar själv att titta på såna bilder, gärna sv/vita...Bara en synpunkt/tanke, jag är inget proffs.
 
Hej

Jag vill fota porträtt men har varken tillgång till dyra blixtar eller reflektorer. Har tillgång till ett 50mm objektiv med ljusstyrka F1.9 som jag tänker använda och en OSRAM C180 blixt.

Har ni några förslag på hur jag med enkla medel kan skapa min ljussättning? Kom gärna med någon ide om hur jag kan rikta blixtljuset då blixten sitter fast i blixtskon och inte kan vridas.

Har liknande funderingar själv så jag hoppas att det blir fart på den här tråden. Har själv fått ett tips om att en frigolitskiva, sådana man kan köpa på bygghandeln, fungerar mycket bra som reflektor vid fotografering i befintligt ljus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.