Annons

Porträtt - kollegor. Min ide,tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrland_74

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att ta porträtt på kollegorna på jobbet till våra konsultprofiler.

Förutsättningar:
* Huvud/axlar porträtt, rätt klassisk pose
* Rumment på kontoret 3,6m(D) 3,6m(B) 2,6m(H) (rätt kvadratiskt rum)
* Vita väggar tyvärr
* Kamera Canon 10D
* Gardinstång finns uppsatt på ena sidan

Krav jag har
* Måste lätt kunna ÅTERUPPREPA fotosession, dvs alla porträtt bör se ung. likadana ut. Samma exponering och ljussättning. Vill hålla saker så enkelt som möjligt, eftersom jag måste ta nytt foto för varje ny anställd.
* Inga trista skuggor på porträtten
* Funderar på att använda mig av mitt Canon EF 50mm 1.8 Mk1

Tror jag ska köpa:
* Studioblixt 1-2 st m. paraply som måste gå att ställa ner effekten på 1/32 ??
* Reflektor
* Bakgrund som lätt går att sätta upp, vill även att bakgrunden ska funka med svarvita prints.
* Priset är väl inte något större problem, men inte inte köpa mer utrustning än som krävs.
* Ljusmätare ? Man fotar ju manuellt med studioblixtar

Frågor:
1) Är rummet för litet, även om blixtarna ställs på lägsta nivån
2) Räcker det med en studioblixt och ett paraply + en reflektor på skuggsidan, eller bör man ha två blixtar
3) Hur funkar en svart bakgrund jmf med en ljus eller grå. Om man även vill ha bilder i svartvitt utskrift.
4) Kommer de vita väggar passa bättre med en annan bakgrundsfärg än vit ? För mkt stundande ljus, svårt att kontrollera blixten..

Vill gärna ha tips på klassisk positionering av blixtar och reflektor om någon har tid för ett såndat utförligt svar :)

//Christoffer

Skulle föreslå två blixtar.
En med softbox eller paraply nära dig på sidan och en för att ljus ska falla uppifrån som hårljus.

Vita väggar är bra, du behöver nog ingen reflexskärm och slipper färgat ströljus.

3,6 meter är lite trångt men bör funka.

Skit i ljusmätaren, ta provbild och titta på histogrammet, ställ bländaren så det ser bra ut.

Om du tänker använda vit bakgrund får du akta dig för överstrålning på förgrunden. Stor risk för det då du inte har utrymme att sätta motivet långt från bakgrunden. Du kan komma undan billigt med ett lakan eller köpa ett grått tygstycke och hänga över sådana där tunna billiga bakgrunder från kaffebrus.

Här är lite såna bilder jag gjorde för en tid sedan...

http://www.sorkin.se/grandezza/personal/

Tack för tipsen. Kollade in dina bilder. Din ljussättningen är definitivt något jag är ute efter, men skulle vilja ha en bakgrund som passar sig bättre för utskrifter i svartvitt.

Är en grå bakgrund något man ska börja med och sedan experimentera med exponering för att få rätt ljus på bakgrunden ?

Någon annan som har en ide om ljussättning / bakgrunder för klassiska porträtt på anställda ?

Ljusmätare är bra för att balansera huvudljus och upplättningsljus mot varandra. För att det inte ska bli allt för platt ljus tycker jag 1-1,5 stegs skillnad är lagom.

Rummet är mer än tillräckligt stort.

Vita väggar är bra. Det ger ett mjukare ljus.

Tveksamt om det behövs så tunga grejer som studioblixtar för att ta några enkla ansiktporträtt. Jag hade nöjt mig med två vanliga kamerablixtar. En på kameran som upplättning och den andra lite från sidan och diffuserad i ett paraply eller liknande för att få ett fint huvudljus.

Norrland_74 skrev:
Är en grå bakgrund något man ska börja med och sedan experimentera med exponering för att få rätt ljus på bakgrunden ?

Någon annan som har en ide om ljussättning / bakgrunder för klassiska porträtt på anställda ?
En vit vägg fungerar bra.

Tack för era svar.

Efter att ha läst på en massa nu så har jag kommit fram till följade för att fota kollegorna.

Eftersom rummet är rätt så begränsat så blir det nog att köpa 2x Kaffebrus 300W blixtar med 1/32 inställningsmöjlighet.Så man kan dra ner effekten.

Använder nog bara en blix i en softbox som key-light och en reflektor som fill.

Var lite sugen på att ha en fond/hår belysning men tror det blir lite overkill, fast jag har läst att det hjälper att kunna belysa fond och hår/axlar för att den man fotar inte ska smälta in i bakgrunden, men jag börjar med 1 blixt och ser om jag behöver den andra senare.

Kommer nog skaffa en mörkare fond för det blir nog rätt så mkt spill ljus som kan lysa upp fonden. De jag fotar kommer sitta ganska tajt mot fonden i det lilla rummet så den blir nog ganska ljus ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar