Norrland_74
Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att ta porträtt på kollegorna på jobbet till våra konsultprofiler.
Förutsättningar:
* Huvud/axlar porträtt, rätt klassisk pose
* Rumment på kontoret 3,6m(D) 3,6m(B) 2,6m(H) (rätt kvadratiskt rum)
* Vita väggar tyvärr
* Kamera Canon 10D
* Gardinstång finns uppsatt på ena sidan
Krav jag har
* Måste lätt kunna ÅTERUPPREPA fotosession, dvs alla porträtt bör se ung. likadana ut. Samma exponering och ljussättning. Vill hålla saker så enkelt som möjligt, eftersom jag måste ta nytt foto för varje ny anställd.
* Inga trista skuggor på porträtten
* Funderar på att använda mig av mitt Canon EF 50mm 1.8 Mk1
Tror jag ska köpa:
* Studioblixt 1-2 st m. paraply som måste gå att ställa ner effekten på 1/32 ??
* Reflektor
* Bakgrund som lätt går att sätta upp, vill även att bakgrunden ska funka med svarvita prints.
* Priset är väl inte något större problem, men inte inte köpa mer utrustning än som krävs.
* Ljusmätare ? Man fotar ju manuellt med studioblixtar
Frågor:
1) Är rummet för litet, även om blixtarna ställs på lägsta nivån
2) Räcker det med en studioblixt och ett paraply + en reflektor på skuggsidan, eller bör man ha två blixtar
3) Hur funkar en svart bakgrund jmf med en ljus eller grå. Om man även vill ha bilder i svartvitt utskrift.
4) Kommer de vita väggar passa bättre med en annan bakgrundsfärg än vit ? För mkt stundande ljus, svårt att kontrollera blixten..
Vill gärna ha tips på klassisk positionering av blixtar och reflektor om någon har tid för ett såndat utförligt svar
//Christoffer
Förutsättningar:
* Huvud/axlar porträtt, rätt klassisk pose
* Rumment på kontoret 3,6m(D) 3,6m(B) 2,6m(H) (rätt kvadratiskt rum)
* Vita väggar tyvärr
* Kamera Canon 10D
* Gardinstång finns uppsatt på ena sidan
Krav jag har
* Måste lätt kunna ÅTERUPPREPA fotosession, dvs alla porträtt bör se ung. likadana ut. Samma exponering och ljussättning. Vill hålla saker så enkelt som möjligt, eftersom jag måste ta nytt foto för varje ny anställd.
* Inga trista skuggor på porträtten
* Funderar på att använda mig av mitt Canon EF 50mm 1.8 Mk1
Tror jag ska köpa:
* Studioblixt 1-2 st m. paraply som måste gå att ställa ner effekten på 1/32 ??
* Reflektor
* Bakgrund som lätt går att sätta upp, vill även att bakgrunden ska funka med svarvita prints.
* Priset är väl inte något större problem, men inte inte köpa mer utrustning än som krävs.
* Ljusmätare ? Man fotar ju manuellt med studioblixtar
Frågor:
1) Är rummet för litet, även om blixtarna ställs på lägsta nivån
2) Räcker det med en studioblixt och ett paraply + en reflektor på skuggsidan, eller bör man ha två blixtar
3) Hur funkar en svart bakgrund jmf med en ljus eller grå. Om man även vill ha bilder i svartvitt utskrift.
4) Kommer de vita väggar passa bättre med en annan bakgrundsfärg än vit ? För mkt stundande ljus, svårt att kontrollera blixten..
Vill gärna ha tips på klassisk positionering av blixtar och reflektor om någon har tid för ett såndat utförligt svar
//Christoffer