Annons

Porträtt i svartvitt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Färgen ska man inte bortse ifrån. Den svartvita filmen uppfattar färgerna olika, se bifogad bild som är kopierad på Ilford Multigrade RC papper. Gråskalan blir olika beroende på vilken färg ytan har. Färgerna är nog inte riktigt korrekt inskannade. Men ni förstår nog att det spelar roll vilka kläder man har på sig.
 

Bilagor

  • fargkarta.jpg
    fargkarta.jpg
    33.9 KB · Visningar: 440
Kodak har fått så mycket klagomål på sin SV C41 att de har tvingats ta fram ett speciellt svartvitt papper.

Det blir alltså inga färgtoningar.
 
Om du vill göra det enkelt för dig, köp kodaks Portra 400 BW. Den filmen tycker jag är klart bäst av "färgsvartvitfilmerna".

Den framkallas som vanlig färgfilm och ofta kan man välja om man vill ha den kopierad på färgpapper och då om man vill ha bruntonad eller vanligt kopierad. På vissa ställen går det även att få den kopierad på svartvitt fotopapper, du får fråga runt hos dina fotolabb.
Mvh / Per
 
Erik, är det ett papper som är avsett att användas i samma sorts maskiner och med samma sorts kemikalier som för färgpapper?
Annars går det ju bra med vanligt S/V papper.

Olle
 
Hej!

Gå runt till fotografer i din närhet. Fotografer som jobbar som lärare på studieförbund, porträttfotografer t ex. Fråga om de kan framkalla din film och göra en kontakkarta åt dig. Då kan du komma undan med en 50-75 kr. Gå med i fotoklubb eller hyr tid hos någon fotograf och kopiera sedan själv de bilder du tycker blir bra på kontaktkartan. Studieförbund brukar ha massa fotokurser på olika nivåer. En del går bara ut på att stå i mörkrum.
Ut och fråga, du kommer att få kontakter som hjälper dig. En del äldre, kanske pensioenerade fotografer, kan tycka att det är roligt att hjälpa till. Det är ofta de som har fotokurser på studieförbund.
 
Tips? Det finns några standardtips; slösa film, undvik direkt solljus, släpp hellre in för mycket ljus till filmen än för lite, hellre för stort skärpedjup än att missa skärpan, hellre för nära än för långt borta, kontakten med modellen betyder mer än det tekniska och så vidare. Å andra sidan är regler till för att brytas. Det viktigaste är nog att du har skoj!

Tänk inte för mycket på det eller på filmval, framkallning och liknande. Det är viktigare att du kommer igång.

När det gäller svartvitt så tycker jag att det är en nyttig erfarenhet att ta bort färgerna ibland. En bild har många egenskaper och färgerna är bara en av dem. Tyvärr blir färgerna ofta så dominanta att man glömmer bort de andra egenskaperna. Är det hårt eller mjukt ljus? Vilken riktning har ljuset? Även så grundläggande egenskaper som motivets form och yta blir ofta tydligare med svartvitt. Det är lite ironiskt men att fotografera utan färg kommer nog att hjälpa dig att ta bättre färgbilder.

Som sagt... tänk inte för mycket på det. Om du bara kommer igång så kommer det andra med tiden.
 
Hej igen Olle

Jag har aldrig använt en SV C41 själv.

Men som jag förstår det så är papperet till för normala snabblabb som då normalt kör färgpapper.
 
_AnnA_ skrev:
Hej!
Vet inte riktigt var jag skulle skriva det här inlägget, men här får det bli...ska fotografera svartvita porträttbilder i sommar, och undrar om man kanske kan få lite tips...Har aldrig fotat med svartvitt, och inte heller porträttbilder. Är det något direkt man ska tänka på med svart/vit film?


Mjaaa.... det är väl inte så mycket att tänkta på egentligen, förutom att det är just svart/vitt. Färger försvinner, vilket gör att ett motiv med starka färger blir väldigt annoulunda... Själv så är det mera av en "känsla" att fota sv/v. Jag söker mera av former och ljusspel än färger.

När det gäller porträtt så beror det på om du tänkt ta bilderna utom eller inomhus... Utomhus så tycker jag att jag får nog så bra (porträtt) bilder när det är regnmulet ute och egentligen inte nåt vidare väder (iaf inte för färgfoto). En molning himmel ger ett "mjukt" ljus som jag personligen gillar. Det kan liknas vid "indirekt" ljus eller ljus som i starkt solsken är "diffuserat" (rätt term?) tex genom att använda ett vitt paraply. Annars så kan starka kontraster vara läckert, där det finns mycket skuggor och starkt ljus i samma motiv. Imho är det öht mera "ljus & form" än "färg & intensitet" när man fotar sv/v.


Är det dyrare med framkallningen? (skickar in filmen till Extra film för framkallning...)


Svårt att veta... Personligen skulle jag nog inte skicka sv/v till ExtraFilm. Jag har tidigare framkallat några rullar där (färg såväl som sv/v) men inte blivit sådär jätteimpad. I synnerhet sv/v blev lite småskumma... de fick inte den "svärta" som jag brukar få utan blev "jämngrå" på ett sätt som jag inte gillade.

När det gäller sv/v kan jag rekomendera ett lab i Umeå som jag tycker gör ett mycket bra jobb; RB Fotolab AB i Umeå. De ägnar sig bara åt sv/v och jag är mycket nöjd med resultatet.


Varma sommarhälsningar,
Kjelle
 
En undran till

Till er som framkallar själva...Jag har bara fotograferat kanske 3 rullar svartvitt, en lämnade jag in för s/v framkallning och de två andra körde jag c41-processen...
OM jag nu skulle vilja få nya kopior på annat papper, säg...gå till lokala fotoklubben och kopiera, är det då "kört" med tanke på att jag inte var nöjd med resultatet som jag fick hemskickat, eller ger papper olika resultat...?

Det jag menar är väl, har framkallningsprocedurerna för filmen väldigt stor inverkan på resultatet eller är det papperet som styr?
Kan jag t.ex. skicka in negativen till ett proffslabb och de fixar förstoringar som ser helt annorlunda ut jämfört med de 10x15kopior som jag fick från de andra labben?

tänker till exempel på bilden...går den att få mindre utfrätt eller så?
 

Bilagor

  • svadamsmulan2.jpg
    svadamsmulan2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 287
Re: En undran till

pul skrev:
tänker till exempel på bilden...går den att få mindre utfrätt eller så?


det verkar som det finns lite teckning i bakgrunden.
alltså borde det vara fullt möjligt att få bilden lite mindre utfrätt..
 
Jag brukar köra med kodak black&white+ iso400, den kan man framkalla i färgmaskinen eller som riktig sv/v, om man väljer det första alternativet så får bilderna en brun ton (som jag tycker är väldigt snygg) väljer man att framkalla riktigt sv/v blir det lite dyrare men även det blir snyggt, har provat med dom dyrare alternativen och måste säga att jag så länge jag inte har tillgång till eget mörkrum kör med ovanstående..

(har laddat upp ett par bilder med den bruna tonen, gå gärna in och se om det är något för dig, iof inga porträtt, men i alla fall..)

Lycka till, ser fram emot att få se resultatet..
 
RE: En undran till

Lite svårt att svara på då det beror på hur negativen ser ut. Är negativen okkej så kan du göra om kopieringen och välja ett papper du gillar bättre. Förutom att du får en bättre kontroll över kopieringen så får du samtidigt en helt annan valfrihet att beskära bilden då du kopierar själv. :)

Det går att justera och "jämna ut" starka kontraster till viss del vid kopieringen tex genom att "maska" bilden så att olika delar av bilden får olika mycket exponering, vilket gör att kopian (pappret) upplevs som "jämnare" exponerat och mindre utfrätt.
Detta med reservation för att det inte går att "trolla"... -om själva negativet är väldigt utfrätt och det inte finns någon information att jobba med (negativet är helt vitt eller helt svart) så blir det svårt. Det går ju inte att lägga till saker som inte finns...


Vänliga hälsningar,
Kjelle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.