Annons

Porträtt i pressen, bästa fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpg

Ny medlem
Måste ge en eloge till Björn Larsson Ask i Svd för hans suveräna porträtt.
Han lyckas ständigt fånga speciella ögonblick som avslöjar något oväntat om personen som avbildas.
Verkar som han lyckas gå på en helt vanlig presskonferens och komma tillbaka med bilder som visar något av personligheten bakom direktörer (eller vilka personer det än gäller)
Hur gör karln?
Kan inte fotosidan bjuda in honom?

/johan

PS
Det finns säkert andra duktiga fotografer också. Kände bara att jag ville lyfta fram Björn den här gången.

Jag brukar inte kolla så mycket på fotografnamnen i dagspressen. Men just Asks bilder brukar jag känna igen eftersom han alltid lättar upp dem så mycket i Photoshop så de får en ful gloria runt förgrundsmotiven. Har faktiskt inte tänkt på hur hans bilder är i övrigt, det är de där fula vita gloriorna som blivit hans kännetecken för mig. Eller hur funkar det på tidningar, är det någon bildredaktör som sitter och sabbar hans bilder?

Jag tittar förstås inte mest på tekniken utan på hans förmåga att fånga ögonblicket. Om det brister i tekniken stör det mig mindre när bilden är bra än vice versa.
Ofta ser jag i alla fall att människorna i bilden verkar avslöja sig mer än det kanske var tänkt. Just det här att visa personen är det som jag attraheras av.
Det skulle jag vilja lära mig hemligheten bakom.
/johan

jimh skrev:
Jag brukar inte kolla så mycket på fotografnamnen i dagspressen. Men just Asks bilder brukar jag känna igen eftersom han alltid lättar upp dem så mycket i Photoshop så de får en ful gloria runt förgrundsmotiven. Har faktiskt inte tänkt på hur hans bilder är i övrigt, det är de där fula vita gloriorna som blivit hans kännetecken för mig. Eller hur funkar det på tidningar, är det någon bildredaktör som sitter och sabbar hans bilder?

Håller med. Björn Larson Ask är grym.

Annars tycker jag att DN har överlägset bäst porträttfotografer. Laura Leyshon mfl.

Jag tycker Niklas Maupoix är mycket duktig också. Han har ofta en egen stil. Ibland kör han t o m med Hasselblad! ;-)

Instämmer absolut. Och Chris Maluzinski och Hans Gedda är inte dumma heller. Men Gedda har tacklat av lite tycker jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar