Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträtt i närbild med kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

JessicaL

Ny medlem
Jag vill ta en rejäl närbild på en person, där det enda jag i princip vill ha skarpt är ögonen. Allt annat ska vara oskarpt eller suddigt. Jag är nybörjare inom foto och håller på att lära mig vilka inställningar jag använder till olika typer av bilder. Finns det någon som kan ge mig några bra tips?
/Jessica

Generelt blir det ett grundare skärpedjup om man använder en stor bländaröppning (tex.f2.8) och lång brännvidd (tex. 105mm till 200mm).
Använd altså ett kotr tele på full öppning och så nära du kan eftersom även avbildnings-skalan påverkar skärpedjupet.
MVH
David

Lättast är som David skrev att öppna upp bländaren så mycket objektivet tillåter t ex 2,8 eller 4,0. Använd lite längre brännvidder (90 och uppåt) Placera personen relativt nära linsen och ha bakgrunden en bit längre bort.

exempel

Exempel 2

Lycka till

Kort tele har ju nämnts och det är bra.
Du kan också testa att köra med kort tele och kort mellanring. Skärpedjupet är inte många mm. Men detta ger närbilder på ansiktet.

Annars 50mm på full öppning. Möjligen mycket kort mellanring.

Eller längre tele och mellanring.

Det som sagts är helt riktigt, du måste dock uppge vad du har för utrustning.

Om det är så att du har en kompakt digitalkamera så blir det, av tekniska skäl, omöjligt att uppnå det du eftersträvar.

Om digitalkameran har en lång brännvidd så kan du vid längsta brännvidd med största bländare samt på mycket nära avstånd uppnå ett förhållandevis kort skärpedjup, dock inte så kort som du nämner.