Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträtt i närbild med kort skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

JessicaL

Ny medlem
Jag vill ta en rejäl närbild på en person, där det enda jag i princip vill ha skarpt är ögonen. Allt annat ska vara oskarpt eller suddigt. Jag är nybörjare inom foto och håller på att lära mig vilka inställningar jag använder till olika typer av bilder. Finns det någon som kan ge mig några bra tips?
/Jessica

Generelt blir det ett grundare skärpedjup om man använder en stor bländaröppning (tex.f2.8) och lång brännvidd (tex. 105mm till 200mm).
Använd altså ett kotr tele på full öppning och så nära du kan eftersom även avbildnings-skalan påverkar skärpedjupet.
MVH
David

Lättast är som David skrev att öppna upp bländaren så mycket objektivet tillåter t ex 2,8 eller 4,0. Använd lite längre brännvidder (90 och uppåt) Placera personen relativt nära linsen och ha bakgrunden en bit längre bort.

exempel

Exempel 2

Lycka till

Kort tele har ju nämnts och det är bra.
Du kan också testa att köra med kort tele och kort mellanring. Skärpedjupet är inte många mm. Men detta ger närbilder på ansiktet.

Annars 50mm på full öppning. Möjligen mycket kort mellanring.

Eller längre tele och mellanring.

Det som sagts är helt riktigt, du måste dock uppge vad du har för utrustning.

Om det är så att du har en kompakt digitalkamera så blir det, av tekniska skäl, omöjligt att uppnå det du eftersträvar.

Om digitalkameran har en lång brännvidd så kan du vid längsta brännvidd med största bländare samt på mycket nära avstånd uppnå ett förhållandevis kort skärpedjup, dock inte så kort som du nämner.

Har du en småbildskamera eller DSLR & en längre brännvidd så måste objektivets största bländare vara ganska så stor för att uppnå det du vill, dvs bara få ögonen skarpa...

Jag hade en 55mm f/1,2 en gång och på full glugg blev en del av ögonen skarpa, resten av ögonen halvskarpa och öron/näsa helt utsuddade. Modellen måste sitta extremt stilla och du måste vara extremt nogrann för att lyckas. Normalobjektiv runt 50mm är nog den billigaste vägen, och kanske har du redan ett 50mm f/1,4. Ett 85mm f/1,8 skulle också gå bra.

/Pontus

Det har sagts en miljon gånger förut, men jag säger det igen: skärpedjupet är _helt_ oberoende av brännvidden. Jag kanske är lite petig, men rätt ska va rätt!

_Endast_ bländaren och avbildningsskalan påverkar skärpedjupet! _Inte_ brännvidden!

Du får _exakt_ samma skärpedjup med ett 100mm objektiv på 10 meters avstånd, som med ett 50mm objektiv på 5 meters avstånd, om du har samma bländare.

Walle skrev:
Det har sagts en miljon gånger förut, men jag säger det igen: skärpedjupet är _helt_ oberoende av brännvidden. Jag kanske är lite petig, men rätt ska va rätt!

Jo det sägs ofta & är säkert mycket förvirrande för en nybörjare som ställer en sådan här fråga...

Men du har rätt...

Walle> Du har rätt, men bakgrunden ser suddigare ut med längre brännvidd. Det beror på att Det är högre förstoringsgrad med längre brännvidd, saker i bakgrunden som är ur fokus blir större och ser ut att vara mer fokus än om du kör med vidvinkel. MEN, det är egentligen samma skärpedjup.

Walle skrev:

_Endast_ bländaren och avbildningsskalan påverkar skärpedjupet! _Inte_ brännvidden!

Du får _exakt_ samma skärpedjup med ett 100mm objektiv på 10 meters avstånd, som med ett 50mm objektiv på 5 meters avstånd, om du har samma bländare.

Helt korrekt men om man nu inte har valmöjligheten att byta mellan en massa objektiv utan kanske bara äger ett eller inte orkar tänka så mycket så kan det ju vara bra tt veta att ju närmare man går motivet desto kortare skärpedjup får man. Detsamma gäller ju större bländaröppningar. Ju större desto kortare skärpedjup =)

Jag föreslog 50mm och 85mm för att dessa ofta har stora maxbländare, till ett överkomligt pris. Dessutom blir näsan så lång och öronen så små om man kör 20mm. Men, det är klart, hade jag haft råd hade jag hellre kört 300mm f/2... ;-)

Vackra porträtt Nicke!

/Pontus

Sen har Lennart Nilsson / Ulf Sjöstedt skrivit en mycket bra bok "Porträttfotografering" som du antingen kan låna på bibliotek eller varför inte köpa så får du svar på de flesta frågor nu och i framtiden. Ulf har dessutom skrivit flertalet bra fotoböcker som ger mycket info och är pedagogiska för nybörjaren.

Liza skrev:
Sen har Lennart Nilsson / Ulf Sjöstedt skrivit en mycket bra bok "Porträttfotografering" som du antingen kan låna på bibliotek eller varför inte köpa så får du svar på de flesta frågor nu och i framtiden. Ulf har dessutom skrivit flertalet bra fotoböcker som ger mycket info och är pedagogiska för nybörjaren.

Japp, mycket lärorika & trevliga böcker!

Till Niklas och andra
Dum fråga kanske, men sätter du ljuset till bländare 2,8 på ditt blåa kort då också eller?

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar