ANNONS
Annons

Porträtt i dagsljus - problem med bländarvärde/slutartid/blixten/sync speed

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag brukar fota några bröllop per år. Jag är inget proffs men jag tar hyfsade bilder till ett bra pris och brudparen brukar alltid vara jättenöjda. Bilderna blir successivt bättre, misstagen färre och mina egna förväntningar höjs i takt med att utrustningen blir bättre och bättre. Nu har jag kommit till delen av min utveckling där jag börjar använda externa blixtar (OK, EN blixt) för att höja porträtten till en ny nivå. Jag gifte mig själv nyligen och vår fotograf (glad ammatör) lyckades med en enkel hotshoe-blixt på stativ ta underbara porträtt på mig och min fru, och jag är superpeppad på att ta lika bra bilder nu.

Nu till problemet. Jag fotade ett bröllop i lördags. Jag ställde upp min 430 EXII på ett stativ riktad mot ett vitt paraply i vinkel snett framifrån brudparet och började ta provbilder för att ställa in kameran. Jag ville ha en bländare mellan f5-f8 för att få rätt kort skärpedjup.

Då till problemet - trots att bakgrunden var en allé av mörkgröna träd så ville kameran ha en slutartid på kanske 1/500 vid f6 för att inte överexponera, men jag har fått lära mig att 1/250 är den kortaste slutartiden jag kan använda med min Canon 40D tillsammans med en blixt eftersom den andra ridån annars täcker blixtljuset.

OK, ISO 100, 1/250, f6.. För ljust. Jag ökade bländaren och fick en bättre mix av befintligt ljus och blixten, men jag ville inte köra i typ f13, jag ville ha f6, kanske tom nedåt f4 för att verkligen få brudparet att poppa. Hur gör ni som kan det här i detta läge? Vad förbiser jag, vad gör jag fel, eller blir det bara så här ibland när det befintliga ljuset bara är för starkt för att man ska kunna exponera som man vill? Till slut så körde jag i P-läge utan blixt och kunde då med hjälp av riktigt korta slutartider använda det bländarvärde jag ville och bilderna blev tekniskt sett rätt bra.

Jag upplevde dessutom att mängden ljus från blixten varierade kraftigt mellan blixtarna, är det fler som upplevt detta? Kan det vara så att blixten tillåter att blixten utlöses med bara 75% av kraften "redo"?

Jag fotar ett nytt bröllop i slutet av månaden och skulle vilja ha mindre tekniska bekymmer och är jättetacksam för alla råd. Jag kommer att fota dem utomhus mitt på dagen med starkt motljus och kommer att behöva lätta upp skuggorna i ansiktet.

Jag funderar på att köpa en softbox och använda den istället för paraplyet, någon input på om det minskar eller ökar mängden ljus jämfört med paraplyet?
 
High-speed-sync heter lösningen. FP-sync på Nikon-språk, vet ej vad Canon kallar det.

Vad det gör är att blixtljuset "pulsas" ut vilket i princip gör blixten till en konstant lysande lampa, och du kan då få blixtljus på hela bildrutan på vilken slutartid du vill. Nackdelen är att det äter effekt, d.v.s. blixten blir mycket svagare eftersom väldigt mycket av ljuset går till spillo.

Funkar utmärkt på kortare avstånd, och just upplättningsblixt i sol i kombination med stora bländaröppningar är väl ett av de viktigare områdena för denna teknik.

Fungar som det ska, och med automatik, med en extern blixt på kameran (inbyggda blixtar brukar inte klara detta). Vill du köra trådlöst så vet jag inte hur Canon hanterar detta. Pentax klarar det inte vet jag. Nikon klarar det om man ställer in att den inbyggda blixten enbart ska skicka trigg-signaler men inte själv bidra med nåt ljus i bilden.
 
Jag brukar fota några bröllop per år. Jag är inget proffs men jag tar hyfsade bilder till ett bra pris och brudparen brukar alltid vara jättenöjda. Bilderna blir successivt bättre, misstagen färre och mina egna förväntningar höjs i takt med att utrustningen blir bättre och bättre. Nu har jag kommit till delen av min utveckling där jag börjar använda externa blixtar (OK, EN blixt) för att höja porträtten till en ny nivå. Jag gifte mig själv nyligen och vår fotograf (glad ammatör) lyckades med en enkel hotshoe-blixt på stativ ta underbara porträtt på mig och min fru, och jag är superpeppad på att ta lika bra bilder nu.

Nu till problemet. Jag fotade ett bröllop i lördags. Jag ställde upp min 430 EXII på ett stativ riktad mot ett vitt paraply i vinkel snett framifrån brudparet och började ta provbilder för att ställa in kameran. Jag ville ha en bländare mellan f5-f8 för att få rätt kort skärpedjup.

Då till problemet - trots att bakgrunden var en allé av mörkgröna träd så ville kameran ha en slutartid på kanske 1/500 vid f6 för att inte överexponera, men jag har fått lära mig att 1/250 är den kortaste slutartiden jag kan använda med min Canon 40D tillsammans med en blixt eftersom den andra ridån annars täcker blixtljuset.

OK, ISO 100, 1/250, f6.. För ljust. Jag ökade bländaren och fick en bättre mix av befintligt ljus och blixten, men jag ville inte köra i typ f13, jag ville ha f6, kanske tom nedåt f4 för att verkligen få brudparet att poppa. Hur gör ni som kan det här i detta läge? Vad förbiser jag, vad gör jag fel, eller blir det bara så här ibland när det befintliga ljuset bara är för starkt för att man ska kunna exponera som man vill? Till slut så körde jag i P-läge utan blixt och kunde då med hjälp av riktigt korta slutartider använda det bländarvärde jag ville och bilderna blev tekniskt sett rätt bra.

Jag upplevde dessutom att mängden ljus från blixten varierade kraftigt mellan blixtarna, är det fler som upplevt detta? Kan det vara så att blixten tillåter att blixten utlöses med bara 75% av kraften "redo"?

Jag fotar ett nytt bröllop i slutet av månaden och skulle vilja ha mindre tekniska bekymmer och är jättetacksam för alla råd. Jag kommer att fota dem utomhus mitt på dagen med starkt motljus och kommer att behöva lätta upp skuggorna i ansiktet.

Jag funderar på att köpa en softbox och använda den istället för paraplyet, någon input på om det minskar eller ökar mängden ljus jämfört med paraplyet?

Med så mycket ljus måste man ju antingen korta slutartiden eller minska bländaren. Med blixtarna återstår som du märkt enbart bländaren när man nått snabbaste synktiden. Jag brukar ta bilder med studioblixt men även en del utan blixt för att få det där mysigt korta skärpedjupet. När paret har solen snett bakifrån funkar det fint med blixt, när det kommer ett molm och täcker solen passar jag på att ta utan blixt eller så flyttar man sig till skuggigare platser för dessa bilder.
En annan lösning på ditt problem är att använda reflexskärm i stället för blixt, det begränsar ju inte slutartiden. Själv har jag inte riktigt fått kläm på den tekniken men det verkar ju funka för en del. Jag får problem med att personerna kisar eftersom reflexskärmen blir mycket ljus. Det är nästan nödvändigt med en assistent om man ska jobba med stor reflexskärm (om det inte är helt vindstilla).
 
Tack för ditt svar Robert!

Har letat information och hittat att blixten klarar av vilken slutartid som helst om jag ställer in den i High speed sync-läge. Dock minskar outputen ju mer man kortar slutartiden.

Frågan är dock hur detta funkar när blixten är i M-läge. Jag vet inte exakt vilken information blixten får från kameran via min Cactus-sändare... Får prova antar jag, om ingen vet svaret..
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar Robert!

Har letat information och hittat att blixten klarar av vilken slutartid som helst om jag ställer in den i High speed sync-läge. Dock minskar outputen ju mer man kortar slutartiden.

Frågan är dock hur detta funkar när blixten är i M-läge. Jag vet inte exakt vilken information blixten får från kameran via min Cactus-sändare... Får prova antar jag, om ingen vet svaret..

Om du använder Cactus-sändare så tappar du all form av automatik, och du kan heller inte använda high-speed-sync.

Med Canons egna trådlösa styrning kan du eventuellt köra high-speed, men jag kan bara Nikon och Pentax.

Med den externa blixten monterad i blixtskon på kameran ska du kunna köra high-speed. Läs manualen.
 
Om du använder Cactus-sändare så tappar du all form av automatik, och du kan heller inte använda high-speed-sync.

Med Canons egna trådlösa styrning kan du eventuellt köra high-speed, men jag kan bara Nikon och Pentax.

Med den externa blixten monterad i blixtskon på kameran ska du kunna köra high-speed. Läs manualen.

Har precis testat, du har rätt, high speed sync funkar inte utan TTL. Intressant dock att ridåerna på en 40D går uppifrån och ned, det visste jag inte.

Nu vette tusan vad jag gör, känns rätt dödfött att ta vackra bokeh-bilder mitt på dagen med en tvåsiffrig bländare... HDR-porträtt kanske? ;)
 
High speed

Hej!

Lösningen är, som tidigare skrivits, high speed sync. Fungerar endast i TTL-läge. Fungerar med tider ner till en 1/8000 sek. och då kan du ha kort skärpedjup. Antingen har man en Canon TTL förlängningskabel mellan kameran och blixten eller
Canon ST-E2 Speedlite-sändare. Tyvärr fungerar den senare lite dåligt utomhus, fr.a. vid starkt solsken då den infraröda signalen störs ut. Ett lyxigt alternativ är Pocket Wizard (radio), den senaste modellen, som klarar TLL men då kostar det och finns bara att köpa utomlands vad jag vet.

/Pär
 
Du skriver ju inte vad du har för effekt på blixten, det är klart om du kör den i 1/1 så får du mer ljus och längre uppladdningstider mot för om du kär den i 1/64.

Så glöm inte att det är en parameter att ta hänsyn till också.

/M
 
En lösning är att...

Hej! Till att börja med så ska jag bara säga att det var väldigt fina bröllopsbilder du hade på din sida! Jo.. en lösning som eventuellt inte är helt problemfri är att:

Låna/köp canons egna ttl-sändare alternativt skaffa en 580 ex blixt eller modernare som kan agera master och sända till din externa blixt.

Ställ in High-speed läget på blixten (och den som är master med tror jag...).

Välj ett Iso-värde som känns OK.

Ställ in den bländare du vill ha i M-läget på kameran.

Rikta kameran mot den del av bakgrunden du vill ska vara OK exponerad. Tryck ned avtryckaren halvvägs och ratta in slutartiden så att exponeringsmätaren ger dig rätt exponering. Du väljer såklart själv om du vill ligga under eller över i exponering av bakgrunden.

Nu kommer blixtgrejen! Rikta kameran mot brudparet och tryck på knappen som ser ut som en stjärna vid din högra tumme. Detta får blixten att lägga en förblixt för att se hur pass stark/svag den ska vara för att ditt motiv ska bli rätt exponerat. OBS - jag tror ljusmätningsmetoden ska vara spot-metering för att du ska få maximal kontroll över blixmätningen.

Tryck sedan ned avtryckaren halvvägs med kameran mot brudparet för att kameran ställa skärpan där du vill ha den.

Klart att fyra av! OK - detta lät ju som en jättegrej men det är det inte. Jag vill bara vara säker på att inte missa något när jag beskriver förloppet. Typ.

Problemet som jag nämnde kan uppstå genom att IR-sändningen kan störas av fööör starkt solljus... alternativt att paraplyet skymmer mottagaren på slavblixten. Se till att ha nya batteriet så går det nog bra.

På det här sättet delar du upp exponeringarna för blixt och kamera, förgrund och bakgrund. Blev det rörigt...?!
 
Hej!

Lösningen är, som tidigare skrivits, high speed sync. Fungerar endast i TTL-läge. Fungerar med tider ner till en 1/8000 sek. och då kan du ha kort skärpedjup. Antingen har man en Canon TTL förlängningskabel mellan kameran och blixten eller
Canon ST-E2 Speedlite-sändare. Tyvärr fungerar den senare lite dåligt utomhus, fr.a. vid starkt solsken då den infraröda signalen störs ut. Ett lyxigt alternativ är Pocket Wizard (radio), den senaste modellen, som klarar TLL men då kostar det och finns bara att köpa utomlands vad jag vet.

/Pär

Tack för svaret!

http://www.kaffebrus.com/pocket-wizard-plus-ii-transceiver-845.html

Kaffebrus säljer Pocket Wizard. Enl dem funkar dock inte deras PW med TTL iaf.. Finns det senare versioner kanske?

Jag vågar inte lita på ST-E2 eftersom jag bara behöver HSS när solljuset är brutalt..

Jag köpte en sladd för att kunna köra high sync speed. Kanske kan vara
något för dej?

http://flashzebra.com/products/0123/index.shtml

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108631

Tack för tipset! Dock funkar inte siten för mig, inte just nu i alla fall?

Hej! Till att börja med så ska jag bara säga att det var väldigt fina bröllopsbilder du hade på din sida! Jo.. en lösning som eventuellt inte är helt problemfri är att:

Låna/köp canons egna ttl-sändare alternativt skaffa en 580 ex blixt eller modernare som kan agera master och sända till din externa blixt.

Ställ in High-speed läget på blixten (och den som är master med tror jag...).

Välj ett Iso-värde som känns OK.

Ställ in den bländare du vill ha i M-läget på kameran.

Rikta kameran mot den del av bakgrunden du vill ska vara OK exponerad. Tryck ned avtryckaren halvvägs och ratta in slutartiden så att exponeringsmätaren ger dig rätt exponering. Du väljer såklart själv om du vill ligga under eller över i exponering av bakgrunden.

Nu kommer blixtgrejen! Rikta kameran mot brudparet och tryck på knappen som ser ut som en stjärna vid din högra tumme. Detta får blixten att lägga en förblixt för att se hur pass stark/svag den ska vara för att ditt motiv ska bli rätt exponerat. OBS - jag tror ljusmätningsmetoden ska vara spot-metering för att du ska få maximal kontroll över blixmätningen.

Tryck sedan ned avtryckaren halvvägs med kameran mot brudparet för att kameran ställa skärpan där du vill ha den.

Klart att fyra av! OK - detta lät ju som en jättegrej men det är det inte. Jag vill bara vara säker på att inte missa något när jag beskriver förloppet. Typ.

Problemet som jag nämnde kan uppstå genom att IR-sändningen kan störas av fööör starkt solljus... alternativt att paraplyet skymmer mottagaren på slavblixten. Se till att ha nya batteriet så går det nog bra.

På det här sättet delar du upp exponeringarna för blixt och kamera, förgrund och bakgrund. Blev det rörigt...?!

Tack! Jag förstod precis, jag vet hur man låser exponeringar.. Nu är det bara frågan hur jag löser TTL-frågan som är en förutsättning för din variant..
 
Som någon tidigare i tråden sa, ett ND-filter. Varför halla dessa onödigt tekniska lösningar när det aboslut enklaste är att kontrollera kamerans ljusinsläpp med ett ND-filter. Med rätt styrka på filtert så kan du ju använda precis den bländare du vill och få rätt slutartid.
 
Som någon tidigare i tråden sa, ett ND-filter. Varför halla dessa onödigt tekniska lösningar när det aboslut enklaste är att kontrollera kamerans ljusinsläpp med ett ND-filter. Med rätt styrka på filtert så kan du ju använda precis den bländare du vill och få rätt slutartid.

För att det är roligare med tekniska prylar än filter? ;) Måste man inte ha ett helt gäng filter då? Hur påverkas bildkvalitén av ND-filter?
 
Finns grymt mörka filter så man kan fota solen och så.
Bildkvaliten har jag inte märkt nån skillnad på. Med extremt långa exponeringar kommer ju massa brus med på köpet dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.