Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt; bil

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas jag skriver i rätt del av forumet, hänvisa mej gärna rätt i annat fall:)
Har fått ett "uppdrag" i att fota ett par av mina kompisars bilar.
En röd s60, grå s70 och en röd 745.

Några tips på bra vinklar, ljus och annt nyttigt så som passande bakgrund etc? Detta ska ske utomhus och de vill ha bilarna fotade var för sej och tillsammans.

Mvh Marie

Den röda ska gärna fotas i en färgfattig miljö, industriområde typ...
De silvriga/grå någon stans med inte för många färger men inte bara en grå vägg...Typ röda stugor, rött tegel osv...
Samma med 745 som s60

Jag föredrar att inte ha bilar på gräs, de hör inte hemma där...
Kasta o någon skit i förgrunden, någon av de andra bilarna t.ex....
Vrid och vänd på kameran, ställ den på marken eller klättra upp på något...

Du kan kika lite på min, inte så speciell bil och inte så speciella bilder men ganska bra...

http://www.garaget.org/?car=88086

Fordon i grälla färger kan plåtas i nästan hur röriga miljöer som helst bara de sticker ut, neutrala lacker däremot gör sig bäst mot en renare bakgrund, tycker jag.
Det finns mycket inspiration att hämta hos www.garaget.org om man sållar lite.

Plåta fordon på stativ och fjärr, det är lika bra eftersom de är blixtstilla och det är lätt att få rejält bra skärpa.
Sen är det rätt tacksamt att efterarbeta bilder på fordon också. Dra i nivåerna lite grann och häv fram lystern i lacken och svärtan hos däcken.

Plåtade en gul Porsche igårkväll som ska bli som en 80-talsplansch ungefär. Då såg bilderna väldigt "betraktande" ut och rätt tråkiga egentligen, men det är tydligen tidstypiskt.

Bilagor

• porsche.jpg
    porsche.jpg
    59.1 KB · Visningar: 491
Nu ska jag hijacka denna tråd lite...

Ska ev fota lite produktfoto åt jobbet. Gäller lätta lastbilar inne på elmia-tranport...

Har d200, sigma 18-50 (inte så aktuellt antar jag), 50ai, 100 ai, 80-200, sb800 och några manuella hotshoe...

Tänkte investsera i några paraplyer/boxar/skärmar...

Hur ska man bära sig åt?

MVH

Med statiska bilder som en bil som stär still så behöver du bara ett stativ, flytta dig med blixten och se till att ha kamerna och bilen i exakt samma läge hela tiden flytta dig runt med blixten till du har ljus överallt där du vill ha det. dra alla bilder som lager i en grundbild i photoshop välj blendmode lighten, nu går bara det som rä ljusare än bilden under igenom och på så sätt kan du ljussätta en lastbil med din SB 600 (dom går trådlöst från kameran om jag minns rätt) metoden finns nog bättre beskriven här.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=94962

jag tycker industrilokaler är ganska snyggt att ha i bakgrunden, mycket färg i bakgrunden om det är en grå bil, röda skulle jag fota nere i nått garage, gärna med lite klotter på väggarna eller nåt annat, fast det är ju ganska snyggt om det bryter av med lite färg om man har en grå och annars stel bakgrund

gjorde iaf så här då jag fotade brorsans bil: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1416388.htm

edit: stavar ju som en kratta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar