Annons

Portfoliofeedback behöves!

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Go'kväll.

Jag skall söka en plats på ett 15 studieveckors biämnespaket i visuell journalistik på Konstindustriella (TaiK) i Helsingfors. Har länge funderat på att läsa fotokonst som biämne och nu dök det här paketet upp. Bättre allternativ än att plocka strökurser och för varje kurs förhandla med proffessorerna. Kursen innehåller allt från tidningslayout till fotoreportage och en intensivvecka om Photoshop. Har ingen aning om hur konkurensläget ser ut, men antalet platser är hur som helst begränsade. TaiK vill ha en fritt formulerad ansökan och eventuella arbetsprov. Jag har resonerat som så att jag inte förlorar något på att hosta upp ett arbetsprov, även om jag måste erkänna att det inte var lätt att sålla fram bilder. Hur som helst så har jag nu skapat en websida med bilderna. Har försökt välja bilder som tillsammans utgör någon form av tvärsnitt av olika typers fotografering (dokumentärt, gatufotografering, sport, arkitektur). Hoppas att bilderna representerar den nivå av fotografering som jag är på just nu. Men... jag aldrig tidigare gjort en portfolio behöver jag Er hjälp.

- Vad är ert helhetsintryck?
- Vad tycker ni om layouten?
- Vad tycker ni om bildurvalet?
- Vad tycker ni om hur bilderna är sorterade?
- Borde jag ha fler eller färre bilder?
- Finns där bilder som ni tycker att inte platsar?

Tja, kort sagt: alla kommentarer är hjärtligt välkommna! Jag har ännu några dagar på mej att göra ändringar - eller knäppa några bilder till ;-)

www.weissweb.com/portfolio.htm

Go kväll,

Jag gillar upplägget. Enkelt och stilrent, lätt att hitta bilderna och titta på dem. Du visar en bra bredd, dokumentärt, sport, arkitektur, osv. Bilder som gör mig både glad och ledsen! Gillade speciellt den andra bilden, den liggande mannen (där man skymtar ngn annan människa framför)...

Mitt enda tips är att ta bort några bilder. Vissa var det lite upprepning på (till exempel de två första bilderna på "uteliggarna").

Jag får väll börja med att säga att jag inte är proffs på portfolio, jag har precis lagt upp min själv här på fotosidan men jag kan ju alltid komma med kommentarer i alla fall :)

Personligen skulle jag önska att man kunde få bilderna större genom att klicka på dom så att man kan koll ai lugn och ro. Sen är inte vitt den bästa bakgrundsfärgen eftersom det flyter ihop med en del av dina bilder. Sen ser det rätt så tomt ut. Sen tycker jag nog att 16 bilder är ganska lite.

Jo Jessica och Daniel - en fråga. I vilken ordning såg ni på bilderna? Har försökt lägga upp layouten lite så att man "automatiskt" skall välja att se först den vänstra, sen den högra bilden i varje rad... går man uppifrån ner eller tvärtom så brister ju min fina röda tråd.... :)

Det jag tänker är att jag skulle vilja en uppdelning av de olika genrerna. Även om man ju ser att det är olika typer av bilder så tycker jag att det kunde vara tydligare. Känns som att det ser bättre ut.

Sen vet jag inte hur det blir om du delar upp det så, ser ju lite dumt ut om bara en bild hamnar i en kategori tex. Men en 3-5 i varje är kanske lagom?

Hej Andreas!

Personligen gillar jag inte att det byter bild när man för muspekaren över bilden. Jag tycker at det är svårt att stanna på en bild man vill titta på då, för det är lätt hänt att man flyttar muspekaren efter man valt bild och då dyker den bild man råkar träffa med muspekaren upp istället. Eller ingen alls om man hamnar på tom yta. My two cents.

Kanske ska ditt namn synas något tydligare också, en maillänk kanske?

Annars tycker jag att det var stilrent. :)

Det är generellt bättre att visa en sammanhållen kollektion än att försöka göra ett brett tvärsnitt. Försök göra en portfolio om ca 20 blider som visar din stil som fotograf. Välj ett ämne och en teknik (svartvitt eller färg, inte båda).

Bilden på kvinnan framför Arabinstitutet i Paris gillar jag, den skulle kunna vara utgångspunkt för en portfolio om människor i modern arkitektur.

Tack alla för synpunkter!

Lars och Anna - bra poänger! Håller helt med om att helheten nu känns lite spretig och inte särdeles väl sammanhållen... Mitt problem är närmast det att min "produktion" inte är så väldigt enhetlig ännu. Har bara fotograferat aktivt det här året och märkte när jag gick genom mina bilder igen (efter att ha läst ditt inlägga) att det kan bli svårt att göra en sammanhållen kollektion på kring 20 bilder... Jag har prövat mej fram på så många tematiska områden under de senaste 9-10 månaderna... Kanske jag kunde dela portfolion i två mindre kollektioner? Knepigt!

Jennie - också Daniel var inne på samma spår. Borde jag kanske helt enkelt köra större tumnaglar som man kan klicka på och få upp en stor bild i ett nytt fönster? Nu är bildena kanske lite väl små... Eller borde jag kanske göra en bild per sida med pilar till höger och vänster... hmmm.... Angående texten så skall jag göra den lite större, men jag tror inte att den spelar inte så stor praktisk roll. Det här är en temporär sida för just den här ansökan. Kommer helt enkelt att lägga en länkt till sidan i min skriftliga ansökan.

Njae, nytt fönster tycker jag inte. det är jobbigt med popuper som man måste stänga ner för att klicka upp nästa bild.

likaså gillar jag, återigen personligen, inte pilar mellan bilderna. kanske vill man inte bläddra igenom alla bilder utan klicka upp några stycken.

klickbara tumnaglar i samma fönster men inte nödvändigtvis samma sida (du kan ju göra frames eller iframe eller nått) tycker jag.

Mina åsikter:

Urval - Spretigt, och fortsätt så! De söker väl inte färdiga proffs, utan människor med potential att utvecklas? Det är inget fel att söka sig fram till "sin grej", det är väl det utbildning går ut på...?

Ordning - Jag följde din ordning precis som du tänkt, tror jag :)

Tumnaglar - Jag förordar också modellen där man klickar på bilderna för att se dem. Mouseover gör det svårare för betraktaren att ta tid på sig, och kan ge kompatibilitetsproblem.

Bakgrund - Vitt funkar utmärkt tycker jag. Om man tycker att det flyter samman med bilderna tror jag det är bättre att lägga en diskret ram, exempelvis grå eller svart. Jag tror att en annan bakgrundsfärg skulle stjäla ännu mer uppmärksamhet från bilderna!

"namnskylt" - Texten "andreas..." är lite för ljus. Det retar mest besökaren att ha svårt att se vad som står. Gör gärna denna text (samt raden ovanför) 2-3 punkter större också, så är den mer lättläst. Länka texten till din e-post. Många förväntar sig att namn är länkade till e-post!

I övrigt tror jag inte det skulle skada att sätta någon form av rubrik på sidan. (Bara en enkel, den ska inte ta över bildernas uppgift!) Detta skulle också föra huvudinnehållet lite närmare den optiska mittpunkten. (Ett alternativ är ju också att centrera hela innehållet. Jag måste säga att det kanske ser lite väl ojämnt ut på mina 1920x1200 pixlar. Tveksam om detta dock, men många i den grafiska branschen kör ju högupplöst...)

Sist men inte minst... Glöm inte att testa i olika webbläsare på olika OS! Vore ju retfullt om det blev något fel med visningen av din sida när du lagt så mycket jobb på den....

Lycka till!

Jag tycker absolut att man kan visa upp både svart/vita bilder och färgbilder. Eller flera genrer. Det är nog ingen nackdel att visa på bredd, men det ska se "ordnat" ut. Annars blir intrycket lätt "spretigt och rotlöst" istället för "brett".

Sen tycker inte jag att man ska låsa sig helt vid de "traditionella" indelningarna. Man kan hitta på egna
rubriker. Bilderna ska givetvis höra samman på nåt sätt, menar bara att man är ju rätt fri där.
Jag tror att om man är rätt så bred i sitt fotande så förlorar bilderna på att blandas med varandra.
Generellt sett....

Javisst, det går bra med två kollektioner à 10 bilder, huvudsaken är att du inte försöker täcka in allt, det blir väldigt spretigt.

Avstå helst från sportbilderna. Just i år är alla övermätta på sportbilder och det krävs något alldeles extra för att man ska bli imponerad.

(Jag har under mer än 10 år som fotolärare hjälpt åtskilliga elever att sätta samman portfolior inför ansökningar. Jag har också lång erfarenhet av att själv bedöma elevbilder, jag vet rätt väl vad en jury eller en lärarpanel tittar efter. Men det finns alltid personer som vet bättre, så du kan ju bortse från mina kommentarer.)

steinick skrev:
(Jag har under mer än 10 år som fotolärare hjälpt åtskilliga elever att sätta samman portfolior inför ansökningar. Jag har också lång erfarenhet av att själv bedöma elevbilder, jag vet rätt väl vad en jury eller en lärarpanel tittar efter. Men det finns alltid personer som vet bättre, så du kan ju bortse från mina kommentarer.)

Konstigt sätt att lägga tyngd åt sitt uttalande... Den enas åsikter utesluter väl inte den andra, och man kan väl ha olika fördelar? Du är säkert jättekunnig som arbetar med detta dagligen, jag kanske har fördelar som "utomstående betraktare", och en tredje kanske har någon annan fördel... Hur vet du att alla paneler är som de du är med i? Jag trodde foto var ganska komplext, där väldigt många personliga inriktningar förekom...

Att visa på bredd eller inte beror nog mest hur man fotograferar. Är man bred som fotograf så kan styrkan vara just bredden och då vore det ju rätt dumt att inte ta fasta på det och visa det. Och är man rätt smal i sitt fotande känns det rätt dumt att plocka in olika kategorier som innehåller enstaka bilder och som bara finns där för sakens skull. Då förstör det nog mer.

Tack igen för alla fina synpunkter hittills!

Sitter som bäst och jobbar om portfolion lite - hur stora borde bilderna vara för att betraktaren (i det här fallet professorer och lärare i fotokonst...) skall få tillräkligt ut av dem? Om jag tar i beaktande olika resolutioner och gör sidan så att också folk som kör 800x600 kan se den snyggt... ja då blir bilderna jädrans små...! Själv kör jag 1024x768. Sen jag lade upp min hemsida har jag haft drygt 700 besökare och av dem har över 90% kört 1024x768 eller större. Kanske jag tryggt kan jobba vidare i Fireworks med en sida som är 1000x600... med den layout som jag just nu har framför mej blir bilderna 550x366 eller nått sånt. Tillräkligt? Det besvärliga är att ta i beaktande stående bilder... :-/ Tips?

Om du orkar lägga ner lite extra tid och har möjlighet så kan du ju låta javascriptet välja "storbild" mellan 2 olika berodende på vilken upplösning klienten för tillfället har.

Mazy skrev:
Om du orkar lägga ner lite extra tid och har möjlighet så kan du ju låta javascriptet välja "storbild" mellan 2 olika berodende på vilken upplösning klienten för tillfället har.

I mitt fall handlar det inte om tid - utan om kunskap...! Jag är rätt grön i webbandet och brukar för det mesta använda enbart Fireworks för att skapa sidor. Lätt övergreppande kontroll över den grafiska layouten på det viset! Man fy fan vilket jobb för att göra minsta lilla uppdatering...! Nä, jag skulle nog bli mycket förvånad om nån på Konstindustriella högskolan körde 800x600 - jamena då måste dom ju nästan ha en 15" monitor och jag misstänker att 17" varit standard rätt länge. Tar nog den risken. Men även om jag skapar en sidgrund som är 1000x600 så känns bilderna väldigt små...

Jag kom in!

Tack för alla synpunkter i tråden, jag tror att jag tog vara på dem rätt väl - speciellt med tanke på att jag idag fick veta att jag har blivit antagen till biämnespaketet vid Konstindustriella Högskolan!!! 36 sökande och dom valde 12... :) Så helt fel blev det inte!

Tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar