Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hur bör en portfolio utformas tycker ni?
Digitalt på CD, litet flippblock, hemsida?
Hur många bilder ska man ha med?
Bred eller nischad?
Hur stora bilder om det ska vara en fysisk portfolio?

Tacksam för alla ideer och förslag // johan
 
puff puff, är det ingen här som har en portfolio???
Verkar märkligt.

Lägger till en följdfråga, ska söka jobb på en lokaltidning som fotograf, har gjort frilansgrejer åt dem sedan ngt år. Vilken sorts bilder tycker ni man ska ha med när man ska upp och försöka snacka till sig en fast anställning?
 
Jag tycker det är tråkigt att ingen vekar vilja hjälpa till.
Jag har aldrig gjort ett portfolio, men är rätt nyfiken på det.

Vad jag har förstått så är det bra att visa bredd, det viktigaste är att visa sitt bildspråk. Ett fysiskt portfolio tycker jag är det som verkar trevligast, sen att ha ett på internet också(väldigt många använder ju internet;))

Säkert inte mycket till hjälp, och jag vet itne riktigt hur det stämmer, men det kanske kan inbjuda till lite diskussion?
 
Angående vilket media som är bäst så är det nog svårt att svara generellt.

Den enda genomgående regeln när det gäller portfoilios är:

KILL YOUR BABIES !!

med andra ord rensa oerhört hårt bland det du vill visa upp. Visa bara absoluta toppbilder och rensa hårt bland övriga.

Om du vill söka uppdrag inom olika genres så bör du nog ha flera versioner av portfolio så att kunden/uppdragsgivaren kan se att du behärskar det de är ute efter.

Viktigt för en fysisk portfolio är att den är snygg och utstrålar kvalitet och engagemang samt att den är UPPDATERAD !! Ingen bra reklam att lämna fram en portfolio med orden..."har inte hunnit sätta i de senaste bilderna...." Samma sak gäller självklart för ev. hemsida där texten "Senast uppdaterad 1999-10-27" inte direkt utstrålar engagemang :)
 
nu snackar vi. Hur många bilder då? Har en hemsida som lanseras i dagarna, har gjort 3 subkategorier, action (all form av rörelse och sport) männsikor (porträtt och dokubilder på fok) Övrigt (det som faller utanför ramen, konserter, natur, arkitektur etc.
Hur många bilder ska jag ha per subkategori? Kul att visa mycket men proffsigt att visa bara en del.

Så till en fysisk portfolio, verkar det som ett skämt tror ni om man har 10*15 bilder klistrat på svarta ark? Blir ju som billigare så än att dra ut 20*30 bilder....rejält mkt billigare. Hur många bilder ska vara i en fysisk portfolio???

Hoppas på fler svar nu!
 
Börjar med att säga att jag aldrig gjort någon portfolio. Visst har jag fixat med en egen hemsida för att visa kompisar och så, men aldrig något seriöst.

Däremot har jag pratat med ett par fotografer gemom jobbet om det där. Och det vi vi alla tyckte var att man ska absolut inte ha för många bilder. Till exempel, om jag tittar runt här på fotosidan och hittar någon som visar upp ca 10 bilder så kanske jag kollar på allihop. Bläddrar inte bara genom utan verkligen tittar ordentligt. Hittar jag däremot någon som har 157 bilder i sitt album blir det oftast så att jag inte tittar på en enda bild.

Så min kommentar angående portfoli blir att ta inte med för många bilder. Och som redan tidigare sagt, det måste se proffsigt ut.
10x15 kan nog bli aningen för litet. Gå upp en storlek så du slipper "semesterkänslan" i bilderna.


/petter
 
10 X 15 bilder avråder jag från å det bestämdaste.

Beställ 10 st riktigt bra bilder från Crimson Prefix eller liknande i A4-storlek.

Mitt förslag är en portfolio typ modell-portfolio med snygga och ordentliga plastfickor. På det sättet är det enkelt att uppdatera och stuva om beroende på situation.

Som i alla försäljningssituationer så gäller det att anpassa presentationen efter kunden !! Varje gång du visar din portfolio är att jämställa med en anställningsintervju och du skriver väl en ny ansökan varje gång du söker jobb som är anpassad efter arbetsgivaren ?

Som chef och gammal konsult/försäljare kan jag säga att inget gör så dåligt intryck som presentationer/ ansökningar som uppenbart inte lagts ner arbete på inför just vårt möte...lyser alltid igenom om du engagerat dig eller inte .....
 
Plastfolie

Jag hade i många år en A4-variant, som till slut blev gammal och "rostig".

Letade i evigheter efter en ny - finns många trådar om detta.

Jobbade ihop en cool (tycker jag själv) portfolio i A3format.

Nu ligger den bara där, tror inte jag visat den för någon...alls.
 
Jag har en PRATT portfolio for ark 21x30.
Finns plats for 20 plastfickor och jag uppdaterar min portfolio typ varannan vecka. I borjan placerade jag 15x21 bilder i den med fotohorn, men nu for tiden kor jag uteslutande 21x30 men med min standardram i utskriften.
Inte alltid smickrande att titta pa bilderna genom plastfickan men det ar latt att bara dra ut en bild ur fickan. Fickorna kan ocksa flyttas runt i portfolion enkelt eftersom man kan oppna spiralen.
Priset ligger pa ca 1000kr men det kanns skont att visa en professionell portfolio.
 
om portfolio

Hej!

Att bygga en portfolio är bland det svåraste som finns och just av den aledningen byter folk bilder ofta och ibland för ofta.

Se till att ha bilder som representerar alla aspekter av dina kunskaper.

Jag är iof utbildad i USA men grundregeln jag lärt mig är att mer än 10 bilder bli jobbigt för en bedömmare att titta igenom. Borde funka liknande i Sverige skulle jag tro dock.
De vill ju se på så få bilder som möjligt att du kan prestera det de behöver och lite till.

En portfolio kan ju ha olika syften oxå men en som du ska söka jobb på borde vara så allsidig som möjligt. Landskap, porträtt, action tja lite av varje och då såklart det absolut bästa. inge halvdant dravel som du inte e helnöjd med själv för det blir BARA pinsamt att prata om en sån bild i alla fall.

En portfolio som har ett tema (kanske till en utställning eller liknande) brukar ha jämt antal bilder. dvs 8, 10 eller 12 bilder.

Jag kan rekomendera liknande portfoliopärmar som redan föreslagits men kan även tala om att ska du ha en snygg en så kommer du hamna mellan 1500 o 2000:-. Ska du sedan ha i äkta läder blir det ännu mer stålar men ack så tjusigt. :) Fast å andra sidan sliter du inte sönder den i en handvändning heller så det e väl investerade pengar.
Personligen tycker jag att ALLA bilder är snyggare mot en ljus bakgrund och då helst vit. Skaffa passepartout i vitt och 1mm (1 ply) och "rama" in bilderna innan du sätter in dem i pärmen. Kan se jäkligt risigt ut med bilderna liggandes på svart bakgrund i plastficka annars. Testa att lämna en två eller tre cm vit ram runt bilden bara.
Plasten repas efterhand och det blir inte snyggt.

Hjälper detta?
jaja, jag har babblat klart nu i alla fall!
Lycka till med jobbet som du kanske redan fått!

/Sara
 
För få bilder är inte bra, för många bilder är ännu sämre. Jag tycker att 15-25 bilder är rätt okej mängd. Har du runt tio stycken eller mindre, kan man få intrycket att du har bara lyckats med just dessa få bilder. Har du fler än trettio bilder kan man lätt få intrycket att du inte klarar av att göra ett urval eller att du inte är engagerad.

Om ett motiv redan finns på bild, så blir det inte bättre av att upprepa det med fler bilder ur olika vinklar. Det räcker med en bild per motiv. Endast mycket speciella omständigheter tillåter att du har flera varianter av samma motiv.

Bildbyråer vill ofta gärna ha en porfolio på 30-50 bilder om du söker till en sådan. Kom ihåg även då, eller framförallt då, att inte skicka med variationer på samma bild.
 
tack för tipsen, sitter och gör i ordning en ansökningspärm just nu. Ska nog printa lite övriga bilder i storformat så att det blir snyggt. Lätt värt ngr hundra om man får jobbet, hoppas hoppas....
 
Är du bra på allt?

Tycker inte att en portfolio ska visa bredd. Snarare tvärtom.
Om du visar bilder på 15 olika kategorier inom foto tror jag att det bara känns spretigt och opersonligt.
Satsa istället på den kategori eler det område du är bäst på.
Det tror jag blir tydligare för presumtiva kunder.
lycka till/daniel

www.danielwester.se
 
Ja, det kan nog vara bra att ha hjälp av någon för "kill your darlings" gäller hårt.. Jag håller med om att ca: 10 bilder i A4 passar. Det ser ju också proffsigare ut med en riktig portfolioväska. Man kan ju också ha större portfolios. Storlek imponerar ju. A3 portfolios går att få snygga för runt 600:- T ex Matton har en del..

http://www.mattonbutiken.se/1/233/Portfoljer_Vaskor

//jens...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.