** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Jag håller på att sätta ihop min portfolio och kom att tänka på några grejer...

Är det viktigt att samtliga kopior är lika stora?

Om jag har en sekvens jag vill ha med... bör jag då göra mindre kopior och sätta alla på ett blad istället för en bild ur sekvensen på ett eget blad? eget blad känns lite väl dominant...

hmm, naturligtvis behöver de inte vara i samma storlek. Endast fantasin sätter gränsen för hur bilderna kan presenteras på webben, jag gillar föressten din idé med svartvitt och färg.

generelt är det dock smidigare att bygga ett standard "interface" och framförallt att uppdatera detta om bildstorleken är densamma.

Nämen, nu var jag ju inne på en "riktig" portfolio. Som man bläddrar i... men principen är väl densamma :)

Mitt interface är dynamiskt och bygger om tabeller enligt storleken på bilden som ska visas, så där är det inga problem. En gång i tiden jobbade jag med sånna där interface, men ack, så tråkig IT-världen är.

Jag tycker nog att det viktiga är att det blir en rytm i Portfolion. Det kan innebära att det blir en lugnare rytm om alla bilder har samma format, papper, kant etc. Om bilderna är helt skilda från varandra så skulle jag dela upp Portfolion..

Vidare är det viktigt att bilder bredvid varandra ger harmoni.

Jag tycker att det bästa är att bläddra, bläddra, ändra ordning, bläddra för att jobba fram en bra Portfolio.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar